آگاتا کریستی؛ ملکه‌ی جنایی‌نویسان جهان (پشت جلد – قسمت ۷)

۱۷ مهر ۱۴۰۱

در قسمت هفتم برنامه‌ی پشت جلد از ملکه‌ی جنایی‌نویسان جهان صحبت کردیم. این برنامه‌ای درباره‌ی آگاتا کریستی است. نویسنده‌ی انگلیسی که تمامی کتاب‌هایش به فارسی ترجمه شده و خالق دو کارآگاه محبوب، هرکول پوآرو و خانم مارپل است. مهام میقانی که نویسنده و مدرس ادبیات پلیسی است در این قسمت مهمان منصور ضابطیان شده و از شگردهای داستان‌نویسی و روش کار آگاتا کریستی صحبت می‌کند. از مهام میقانی کتاب «در سیدخندان کسی را نمی‌کشند» در ژانر جنایی منتشر شده است.

برنامه‌ی پشت جلد اولین بار از تاریخ ۱۵ مرداد تا ۲۳ مهر ۱۳۹۸ هر هفته سه‌شنبه‌ها از دیجی‌کالا مگ پخش شد. این برنامه با اجرای منصور ضابطیان ساخته شده و برای کرم کتاب‌ها برنامه‌ی مرجعی درباره‌ی کتاب و کتابخوانی و هر سوژه‌ی مربوط به کتاب است. پشت جلد توسط دیجی‌کالا مگ و با حمایت فیدیبو تولید شده و می‌خواهد رابطه‌‌ی شما را با کتاب‌ها و نویسندگان گرم‌تر کند.

البته باید اذعان کرد که شبکه‌ی بی.بی.سی هم با سریال‌هایی که ساخته در شهرت آگاتا کریستی و کتاب‌هایش سهم به سزایی داشته است. سریال هرکول پوآرو با بازی دیوید ساچت که از تلویزیون ایران هم پخش شد جزو محبوب‌ترین سریال‌های پلیسی است.

بیشتر بخوانید:
بهترین رمان‌های کارآگاهی آگاتا کریستی برای عاشقان معما

از روی داستان‌های آگاتا کریستی فیلم‌های زیادی هم ساخته شده که احتمالا مهم‌ترین‌شان «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» است. نسخه‌ی کلاسیک فیلم را با بازی اینگرید برگمن و آلبرت فینی سیدنی لومت ساخته و سال گذشته هم نسخه‌ی جدیدی از آن را با بازی میشل فایفر کنت برانا کارگردان انگلیسی ساخت که خودش هم در آن نقش پوآرو را بازی می‌کرد.

کریستی رکوردهای دیگری هم به نام خودش ثبت کرده است از جمله این که نمایشنامه‌ی «تله موش» نوشته‌ی او، طولانی‌ترین نمایشنامه بود. کریستی کارش را با نوشتن شش رمان رومانتیک که البته در پس‌زمینه‌ی آن‌ها هم تعلیق وجود داشت با نام مستعار مری وستماکوت شروع کرد. سال ۱۹۷۱ آگاتا کریستی برای خدماتی که به ادبیات انجام داده بود لقب «بانو» را از طرف ملکه‌ی انگلستان دریافت کرد.

آگاتا کریستی در یک خانواده‌ی بالاتر از طبقه‌ی متوسط به دنیا آمد و هر چند خودش اشراف‌زاده نبود اما از آن جا که با محافل اشراف‌زاده‌ها در ارتباط بود توانست در رمان‌هایش به خصوصیات این طبقه بپردازد و همین هم باعث شد برای قشر متوسط انگلستان که راهی به سوی طبقه‌ی اشراف نداشتند کتاب‌هایش جذابیت بیشتری پیدا کنند.

آگاتا کریستی به ایران هم سفر کرده بود و به شهر شیراز رفته بود. او کتابی هم به نام «قتل در خانه‌ای در شیراز» دارد که به گفته‌ی مهام میقانی البته جغرافیا در آن تاثیر چندانی ندارد و این شیراز می‌توانست در هر کشوری باشد.

درباره‌ی جزییات کار و زندگی آگاتا کریستی در این قسمت از برنامه‌ی پشت جلد می‌توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید. مهام میقانی توضیح می‌دهد که چه‌طور او در دوره‌ی مناسبی به دنیا آمد و توانست ملکه‌ی جنایی‌نویسان جهان شود و چه‌طور تا دهه‌ی پنجاه در اوج بود و بعد از آن ادبیات جنایی انگلستان کمی رو به افول گذاشت.

بعد از آن دیگر ادبیات جنایی تلفیقی از ادبیات و سینما بود و کارآگاه زنی مثل خانم مارپل به وجود نیامد چون نقش زنان به فم‌فتال‌های فیلم‌های نوآر تغییر پیدا کرده بود.

مجموعه‌ی کتاب‌های آگاتا کریستی توسط مترجمان مختلف و توسط انتشارات زیادی از پیش از انقلاب تاکنون به چاپ رسیده و دائم هم تجدید چاپ می‌شود.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar Jafar zehni

    سلام. لطفاً موضوع برنامه هاتون را به سمت معرفی نویسندگان ببرید. هم جذاب است و هم برای فروش فیدیبو خوبه. به بیراهه نرین، هدفمند باشین

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه