خطرها و خاطره‌های تن تن (پشت جلد – قسمت ۲)

۴ فروردین ۱۳۹۹

در قسمت دوم برنامه‌ی پشت جلد سراغ کاراکتر محبوب و نوستالژیک نوجوانی‌هایمان رفته‌ایم؛ تن تن. همان خبرنگار جوان ماجراجوی بلژیکی که به سفرهای دور و دراز می‌رود و همسفرش یک سگ کوچک سفید است که در نسخه‌ی اصلی کتاب نامش میلوست و در نسخه‌ی انگلیسی برفی. کتاب ماجراهای تن تن در ده‌ها کشور جهان از جمله ایران منتشر شده است.

برنامه‌ی پشت جلد اولین بار از تاریخ ۱۵ مرداد تا ۲۳ مهر ۱۳۹۸ هر هفته سه‌شنبه‌ها از دیجی‌کالا مگ پخش شد. این برنامه با اجرای منصور ضابطیان ساخته شده و برای کرم کتاب‌ها برنامه‌ی مرجعی درباره‌ی کتاب و کتابخوانی و هر سوژه‌ی مربوط به کتاب است. پشت جلد توسط دیجی‌کالا مگ و با حمایت فیدیبو تولید شده و می‌خواهد رابطه‌‌ی شما را با کتاب‌ها و نویسندگان گرم‌تر کند.

نویسنده‌ی سری کتاب‌های ماجراهای تن تن یک کارتونیست بلژیکی به اسم ژرژ رمی بود که این کتاب‌ها را با اسم مستعار هرژه نوشت. سری کتاب‌هایی که تبدیل به یکی از موفق‌ترین کمیک‌بوک‌های اروپایی قرن بیستم شد. در صدمین سالگرد تولد هرژه یعنی سال ۲۰۰۷ چیزی حدود ۲۰۰ میلیون نسخه از کتاب‌های تن تن در جهان فروش رفت و این کتاب‌ها به ۷۰ زبان دنیا ترجمه شده بودند. در حال حاضر کتاب‌های تن تن به بیش از صد زبان زنده‌ی دنیا ترجمه شده‌اند.

از روی کتاب‌های «ماجراهای تن تن» آثار نمایشی مختلفی برای تلویزیون و صحنه‌ی تئاتر و سینما اقتباس شده که احتمالا مهم‌ترین آن‌ها در سینما فیلم استیون اسپیلبرگ است.

مهمان قسمت دوم برنامه‌ی پشت جلد، سروش روحبخش نویسنده و روزنامه‌نگاری است که خودش عشق تن تن دارد و یک کلکسیون مفصل و جامع و کامل از کتاب گرفته تا فیگورها و کتاب‌های حاشیه‌ای درباره‌ی نوشتن و طراحی تن تن جمع‌آوری کرده است. سروش روحبخش توضیح می‌دهد که چرا اقتباس‌های تصویری از روی تن تن با اقبال چندانی مواجه نشدند و حتی فیلم استیون اسپیلبرگ هم مورد توجه قرار نگرفت.

به علاوه روحبخش دوره‌های مختلف تاریخی تن تن را بررسی می‌کند و این که چطور سری تن تن آنقدر شهرت پیدا کرده بود که حتی نازی‌ها هم موافق ادامه پیدا کردن آن بودند.

سری ماجراهای تن تن به خاطر طراحی‌های تاثیرگذار و تمیز هرژه و سبک ویژه‌اش بسیار تحسین شدند. به علاوه داستان‌های تن تن ترکیبی از چندین ژانر بود: ماجراجویانه، فانتزی، علمی-تخیلی. فیدیبو برای دوستداران تن تن کتابی تدارک دیده به نام «ماجراهای تن‌تن و میلو؛ همه آنچه باید درباره‌ی تن‌تن و میلو بدانید» که در این کتاب حاشیه‌های تن تن برای دوستداران روایت شده است. این کتاب شامل تاریخچه زندگی هرژه، شکل‌گیری تن‌ تن، مرور کلی بر داستان‌ها، شخصیت‌ها، موزه هرژه و سیر انتشار تن تن در ایران است که می‌توانید آن را به صورت رایگان از فیدیبو دانلود کنید.

دانلود رایگان کتاب ماجراهای تن‌تن و میلو از فیدیبو

در برنامه‌ی این هفته به جز گفت‌وگو درباره‌ی تن تن و آیتم‌های جذابی درباره‌ی این کاراکتر محبوب از ستاره‌های ایرانی عشق تن تن صحبت شده و بخش‌هایی از فیلم «ماجراهای تن تن» ساخته‌ی اسپیلبرگ را هم می‌توانید در برنامه ببینید.

از بخش‌های دیگر برنامه‌ی این هفته‌ی پشت جلد می‌توان به معرفی بهترین رمان‌های جهان از نگاه نویسندگان گاردین اشاره کرد و معرفی کتاب «جایی که جنگل به ستاره‌ها می‌رسد» که جزو کتاب‌های پرفروش تازه منتشر شده است و می‌تواند برای مترجمان انتخاب خوبی باشد.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۸ دیدگاه
  1. Avatar کیوان

    ممنون برای این سری برنامه جذاب
    مخصوصا از جناب ضابطیان و سروش روحبخش عزیز (قدیمیای چلچراغ)
    برنامه ای برای انتشار این برنامه ها بعنوان پادکست روی پادکست اپل و … ندارید؟

  2. Avatar الهام

    راه شیری چی شد

  3. Avatar رضا

    دنیا و کاپیتان هادوک

  4. Avatar مهدی

    عالی بود لذت بردم. امیدوارم این مجموعه ادامه دار باشه. خداقوت

  5. Avatar shahrzad

    خیلی برنامه خوبی بود.من با سری کتابهای تن تن و سری کتابهای طلایی بزرگ شدم.خیلی ممنون از دیجی کالا مگ و اجرای خوب آقای ضابطیان

  6. Avatar enceladus1

    برنامه تون خوبه فقط یه خورده کسل کنند س اما دنبالش می کنم.

    1. Avatar مینا

      به نظرم اصلا کسل کننده نبود، اتفاقا خیلی آرامش بخش و زیبا بود
      به خصوص اجرای فوق العاده آقای ضابطیان

  7. Avatar نوید جمشیدی

    چیزی که از همه در تمام قسمت‌های تن تن برای من جالب تر بود ، پرواز ۷۱۴ و اون اتفاقات عجیب که توسط فضایی‌ها برای تن تن و دوستانش افتاد

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه