لذت شنیدن کتاب‌های خواندنی (پشت جلد – قسمت ۸)

۱۰ فروردین ۱۳۹۹

در قسمت هشتم برنامه‌ی پشت جلد سراغ یک پدیده‌ی نه چندان تازه میان کتاب‌خوان‌ها رفتیم که در سال‌های اخیر فراگیرتر شده است: کتاب صوتی.

کتاب‌های صوتی بسیاری از کسانی را که اهل کتاب خواندن نبودند به کتاب علاقه‌مند کرده و راه حل مناسبی شده برای کسانی که عاشق کتاب هستند و فرصت کتاب خواندن کم پیدا می‌کنند یا در شهرهای پرترافیک زمان تلف شده زیاد دارند. کتاب‌های شنیداری یا کتاب‌های صوتی باعث شده‌اند که مردم فرصت بیشتری را به کتاب اختصاص بدهند.

برنامه‌ی پشت جلد اولین بار از تاریخ ۱۵ مرداد تا ۲۳ مهر ۱۳۹۸ هر هفته سه‌شنبه‌ها از دیجی‌کالا مگ پخش شد. این برنامه با اجرای منصور ضابطیان ساخته شده و برای کرم کتاب‌ها برنامه‌ی مرجعی درباره‌ی کتاب و کتابخوانی و هر سوژه‌ی مربوط به کتاب است. پشت جلد توسط دیجی‌کالا مگ و با حمایت فیدیبو تولید شده و می‌خواهد رابطه‌‌ی شما را با کتاب‌ها و نویسندگان گرم‌تر کند.

در بخش اول برنامه سوزی جکسون بازیگر و صداپیشه‌ی آمریکایی که گوینده‌ی کتاب‌های صوتی است از روش کارش می‌گوید. این که چطور وقتی به اسم خاص می‌رسد یا به جمله‌ای قبل از نقل قول زیرش خط می‌کشد و یک‌بار آن را می‌خواند تا حس و حال جمله دستش بیاید. او توضیح می‌دهد که چطور اسم همه‌ی کاراکترهای داستان را با خصوصیات شخصیتی‌شان برای خودش یادداشت می‌کند تا حین خواندن بتواند بهتر حس آن‌ها را منتقل کند. خودش می‌گوید:‌ «اینطوری بهتر انرژی‌شان را می‌شناسم.»

سوزی جکسون اشاره می‌کند که اجرای صداها برایش آنقدرها سخت نیست. بخش سخت داستان ساعت‌ها متعهد ماندن به اجرای قصه است. طاقت آوردن و ادامه دادن از تغییر ظریف صدا برای تمایز شخصیت‌ها سخت‌تر است.

در بخش بعدی برنامه نیما رئیسی مهمان منصور ضابطیان است که تا به حال ۶-۷ جلد کتاب صوتی را روایت کرده است. نیما رئیسی توضیح می‌دهد که چه کتاب‌هایی برای تبدیل شدن به کتاب صوتی مناسب‌تر هستند. اولین کتابی که رئیسی خوانده «چهار میثاق» نوشته‌ی دون میگوئل روئیز بوده است. رئیسی معتقد است که کتاب‌های پر شخصیت برای تبدیل شدن به کتاب‌های صوتی چندان مناسب نیستند.

مهمان دوم منصور ضابطیان، مدیرعامل نوین کتاب گویا خانم فاطمه‌ محمدی بود. نوین کتاب گویا بیشترین تعداد کتاب صوتی را در بازار منتشر کرده و بزرگ‌ترین شرکت در زمینه‌ی تولید کتاب‌های شنیداری است. فاطمه محمدی از مشکلات سر راه کتاب‌های صوتی می‌گوید که اصلی‌ترین آن‌ها مساله‌ی کپی رایت است. شرکت نوین کتاب گویا از اواسط دهه‌ی هشتاد کار تولید کتاب‌های صوتی را شروع کرده و به گفته‌ی فاطمه محمدی برای راضی کردن ناشران مسیر دشواری را طی کرده‌اند. در حال حاضر نوین کتاب گویا ۷۰۰ عنوان کتاب صوتی به بازار داده است. اواخر سال ۸۶ کتاب «کیمیاگر» با موسیقی نامجو باعث شد کتاب صوتی به سرعت میان مردم جا بیفتد.

مهمان آخر برنامه هم گلاره عباسی است. او هم بازیگری است که رو به فعالیت در حوزه‌ی کتاب‌های صوتی آورده و برای جامعه‌ی نابینایان کتاب صوتی تولید می‌کند.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. مجید

    عجب قسمت جالبی بود و ایده‌هاشون برای کتاب‌های صوتی خیلی دوست داشتم، با اینکه خودم بیشتر طرفدار مطالعه کتاب هست، به این نوع علاقه‌مندتر شدم.

    ممنونم.

    آیا روی فصل جدید کار می‌کنید؟ یه همچین برنامه‌هایی حتی اگر مخاطبش کم هم باشه حیفه که متوقف بشه.

    ممنون از همه بچه‌هایی که دست‌اندرکار این مجموعه بودن و تمام تیم دیجیکالامگ.

    با سپاس
    مجید

  2. امیرحسین حسین زاده

    سلام. اینو قبلا گفته بودم یه بار دیگم میگم میشه خانم فاطمه شفیعی سروستانی نویسنده کتاب تاریخ مصور امریکا از نشر سایان رو به برنامتون دعوت کنید؟

  3. احسان

    سلام
    یه نکته در ویدیو توجه من رو جلب کرده اونم اینکه خانم محمدی در مورد کپی رایت گفتن، بنده به همراه چند تن از دوستان قصد ورود به این عرصه رو داشتیم ایا مساله کپی رایت که خانم محمدی مطرح کردند مربوط به کپی رایت محصولات خودشون بود و یا کتابهای موجود؟ منظورم اینه که ما برای ارائه نسخه صوتی یک کتاب باید مجوزی از جایی اخذ کنیم؟ ممنون میشم پایخ بدید با تشکر

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه