واروژان؛ دریچه‌ای به موسیقی پاپ ایران (پشت جلد – قسمت ۶)

۸ فروردین ۱۳۹۹

در قسمت ششم برنامه‌ی پشت جلد سراغ مردی رفته‌ایم که موسیقی ایران به شدت به او مدیون است؛ واروژ هاخباندیان که بیشتر او را با نام واروژان می‌شناسند. کتاب واروژان نوشته‌ی حسین عصاران یک اثر مهم در حوزه‌ی ادبیات پژوهشی و البته تاریخ‌نگاری موسیقی ایران است که به زندگی و کار این هنرمند می‌پردازد. بیست و ششم ماه شهریور سالمرگ واروژان است. او در روز بیست و ششم شهریور سال ۱۳۵۶ بر اثر سکته‌ی قلبی درگذشت.

برنامه‌ی پشت جلد اولین بار از تاریخ ۱۵ مرداد تا ۲۳ مهر ۱۳۹۸ هر هفته سه‌شنبه‌ها از دیجی‌کالا مگ پخش شد. این برنامه با اجرای منصور ضابطیان ساخته شده و برای کرم کتاب‌ها برنامه‌ی مرجعی درباره‌ی کتاب و کتابخوانی و هر سوژه‌ی مربوط به کتاب است. پشت جلد توسط دیجی‌کالا مگ و با حمایت فیدیبو تولید شده و می‌خواهد رابطه‌‌ی شما را با کتاب‌ها و نویسندگان گرم‌تر کند.

واروژ هاخباندیان که نام هنری‌اش واروژان بود روز سیزدهم آذرماه سال ۱۳۱۵ در خانواده‌ای ارمنی‌ در قزوین متولد شد. امسال اگر بود تولد هشتاد و سه سالگی‌اش را جشن می‌گرفتیم. واروژان بعد از پایان تحصیلاتش وارد مدرسه‌ی موسیقی شد. از جمله اساتیدش می‌شود به روبن گریگوریان اشاره کرد.

واروژان آدم گوشه‌گیر و خجالتی و تنهایی بود. تا مدت‌ها پشت بسیاری از موسیقی‌های مطرح بود اما اعتماد به نفس این را که اسمش را روی کارها بگذارد، نداشت. تا این که سر ترانه‌ی مشهور «بوی خوب گندم» شهیار قنبری که ترانه‌سراست به او می‌گوید که از اسم خودش استفاده کند.

واروژان هر چند قطعات موسیقی ماندگار زیادی خلق کرده اما معمولا از سمت خوانندگان مطرح آن دوره نادیده گرفته می‌شد و این قدر ندیدن تا پایان عمر آزارش می‌داد.

واروژان سر ضبط موسیقی متن یک فیلم بود که دچار سکته‌ی قلبی شد و بعد از ۲۴ ساعت که به بیمارستان رفت، درگذشت. او آهنگساز ۲۵ فیلم از جمله فیلم‌های مطرحی مثل «کندو» و «سلطان صاحبقران» هم بود.

در حقیقت واروژان جزو معدود آهنگسازان ایرانی بود که در آن زمان نه سوار موج تنظیم‌ براساس موسیقی راک روز دنیا شد و نه از موسیقی سنتی بهره برد. شیوه‌ی منحصر به فرد خودش را در آهنگسازی و تنظیم موسیقی داشت و همین باعث شد تا قطعاتی که خلق کرده حتی تا همین امروز هم تازه و شنیدنی باشند.

چاپ اول کتاب واروژان توسط انتشارات رشدیه منتشر شد و چاپ‌های بعدی آن مربوط به انتشارات نگاه است.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. امیرحسین حسین زاده

    سلام خسته نباشید
    اخیرا خانم فاطمه شفیعی سروستانی کتابی مفصل به نام تاریخ مصور امریکا تالیف کردن که انتشارات سایان اون رو منتشر کرد. میشه ایشون رو بیارید و یه گفت گویی درباره این کتاب داشته باشید؟

  2. میترا

    چقدر خووووب بود این قسمت پشت جلد

    لذت گوش دادن به آهنگ های واروژان را برام مطمئنا دو چندان کرد و واقعا جذاب بود ممنون ازتون.

  3. shahrzad

    سلام و خسته نباشین.این برنامه از پشت جلد مثل برنامه های قبلی عالی بود.خیلی لذت بردم از موضوع برنامه.ممنون از آقای ضابطیان که همیشه عالی هستن و ممنون از دیجی کالا مگ

  4. بردیا

    فکر میکنم برنامه “پشت جلد” از این قسمت یعنی ششمین پشت جلد تازه جون گرفت. واقعا این قسمت خیلی جذاب و با ارزش بود و همون سبکی رو داشت که از گروه سازنده “ص.ض” (بخوانید صوفی-ضابطیان) انتظار می رفت. چقدر خوبه که در قالب دیجی کالا مگ و کلا صفحات اینترنتی میتونیم اینقدر خوشرنگ تر از قبل شاهد برنامه سازی افراد حرفه ای و باازش باشیم…
    روح واروژان شاد و زنده باد جناب ضابطیان…

    1. جواد یزدانی

      نوع نگاه شما، همون نوع نگاهیه که واروژان رو قدر نادیده رها کرد. همون نگاهی که میگه شعر هایده، آهنگ ابی، در حالی که هر کار تالیفی، مولف یا مولف‌هایی داره. یک کامنت پر از شور و تمجید از همه کس، جز مولف کتاب؛ واقعا؟
      روح واروژان شاد و زنده باد جناب ضابطیان!!!؟؟؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه