شب‌های جنوبگان؛ رقص شفق قطبی در ویدئویی تماشایی از قطب جنوب

۴ شهریور ۱۳۹۸

روز و شب دیگر معنایی ندارد. تاریکی ۲۴ ساعته حکم‌فرماست. زمستانی سخت و طولانی را پیش رو دارید. تاریکی و زمستانی که شش ماه طول می‌کشد. در چنین شرایطی شاید تنها دل‌خوشی شما دیدن رقص شفق قطبی در آسمان تاریک جنوبگان باشد.

زندگی و کار کردن در چنین شرایطی از هر کسی برنمی‌آید. اما Robert Schwarz امسال چهاردهمین زمستان خود را نیز در قطب جنوب گذراند. او یک اپراتور حرفه‌ای تلسکوپ است و در آرایه‌ی تلسکوپ کک (Keck Telescope Array) در پایگاه قطب جنوب آموندسن-اسکات (Amundsen-Scott South Pole Station) کار می‌کند. سرگرمی اصلی او نیز عکاسی نجومی است.

Robert Schwarz در طول ۱۴ زمستان گذشته در زمان آزادش از آسمان شب خیره‌کننده‌ی قطب جنوب عکاسی کرده است. او شانس این را داشته که نظاره‌گر مناظری باشد که در هیچ جایی از زمین نمی‌توان مشابه‌اش را دید. ماجرا زمانی جذاب‌تر می‌شود که منظره‌ی شفق‌های قطبی را نیز به چشم‌اندازهای بی‌نظیر جنوبگان اضافه کنید.

او به تازگی ویدئو بالا را با عنوان «قطب جنوب؛ شباهنگام در جنوبگان» منتشر کرده است. ویدئویی متفاوت از آن چه که از شفق‌های قطبی در نیمکره‌ی شمالی زمین دیده‌اید.

منظره‌ی آسمان شب در دو نیمکره‌ی زمین متفاوت است. در قطب جنوب می‌توان شفق قطبی را در کنار بخش مرکزی راه شیری مشاهده کرد. منظره‌ای که دیدنش در نیمکره‌ی شمالی ممکن نیست و جذابیت بسیار زیادی دارد. هرچند که برای دیدن چنین صحنه‌ای باید سختی‌های فراوانی را به جان بخرید.

شفق قطبی

تصویری تماشایی از کمان راه شیری و شفق قطبی در جنوبگان.
Credit: Robert Schwarz

رسیدن دمای هوا به منفی هفتاد درجه در قطب جنوب اتفاقی معمول است. در چنین شرایطی عکاسی از آسمان شب به فعالیتی بسیار سخت و چالش‌برانگیز تبدیل می‌شود. Robert Schwarz برای ثبت تصاویرش از دوربین‌های Canon 6D و Canon 5D Mark III استفاده می‌کند. اما این دوربین‌ها برای کار در چنین شرایطی ساخته نشده‌اند.

Robert Schwarz اصلاحات خاصی در تجهیزات خود انجام داده تا توانایی کار در شرایط سخت قطب جنوب را داشته باشند. یکی از مهم‌ترین آن‌ها ساخت گرم‌کننده برای تجهیزات است.

تصاویری که Robert Schwarz در طول این مدت تهیه کرده بود با نرم‌افزارهای مختلف پردازش و تبدیل به تایم‌لپس شدند و در نهایت Christoph Malin و Martin Heck ویدئو نهایی را تولید کردند.

Robert Schwarz در حال حاضر دوباره روانه‌ی قطب جنوب شده تا پانزدهمین زمستان خود را در این منطقه‌ی شگفت‌انگیز بگذراند.

اطلاعات بیشتر از سفرهای Robert Schwarz  و تصاویر او را می‌توانید در وب‌سایتش مشاهده کنید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. LMD

    بسیار زیبا و چشم نواز بود .

    ممنون از ذوق لطیفتون.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه