چگونه با موبایل عکس‌های پرتره‌ی زیبا بگیریم؟ (فرمول قسمت ۸۶)

۱۱ اسفند ۱۴۰۰

چه عکاس حرفه‌ای باشیم و چه یک فرد معمولی، عکاسی پرتره چیزی است که تقریبا همه‌ی ما با آن سروکار داریم. حتما برای همه‌ی ما پیش می‌آید که بخواهیم با دوربین موبایل از چهره‌ی کسی عکس بگیریم. مبادا که سوژه‌ی عکس نسبت به این که چگونه در عکس می‌افتد حساس باشد؛ آن وقت است که باید هر آنچه از هنر عکاسی در چنته داریم رو کنیم. آدم‌ها وقتی پای زیبایی‌اشان در میان باشد با هیچ کس شوخی ندارند! اما خیالتان راحت باشد؛ ما در این ویدیو ۴ نکته و ترفند برای عکاسی پرتره با موبایل به شما می‌آموزیم که باعث شود از آزمون عکاسی پرتره سخت‌گیرترین سوژه‌ها هم سربلند بیرون بیایید.

۱. نورپردازی مناسب

از فلش دوربین گوشی موبایل هیچ وقت استفاده نکنید. استفاده از فلش باعث می‌شود رنگ پوست غیرطبیعی، چشم‌ها قرمز و سایه‌های صورت خشن شوند.

بهترین نور برای عکاسی پرتره نور طبیعی است. اگر داخل خانه هستید سوژه را کنار یک پنجره ببرید و نور را با پرده یا کاغذ سفید نرم کنید.

اگر در فضای باز هستید به یک جای سایه بروید. نور ملایم یک روز ابری برای عکاسی پرتره بسیار مناسب است. در ساعت طلایی (حدود یک ساعت بعد از طلوع یا قبل از غروب خورشید) هم می‌توانید عکس‌های پرتره‌ی خیلی خوبی بگیرید.

۲. تنظیم نوردهی

هنگام عکاسی پرتره باید نوردهی را برای صورت تنظیم کنید. در اپلیکیشن دوربین اکثر گوشی‌های موبایل می‌توانید با ضربه زدن روی صفحه نمایش محل فوکوس و نورسنجی را مشخص کنید.

اگر به هر دلیلی حس می‌کنید رسیدن به نوردهی مناسب برای صورت ممکن نیست، بهتر است عکس را اندکی تاریک‌تر یا اصطلاحا آندراکسپوز بگیرید. با این کار بهتر می‌توانید عکس را با ویرایش کردن تصحیح کنید.

۳. استفاده از لنز مناسب

دوربین اصلی بیشتر گوشی‌ها لنز واید معادل ۲۸ میلی‌متر دارد که برای عکاسی پرتره چندان مناسب نیست. به ویژه اگر با چنین لنزی بیش از حد به سوژه نزدیک شوید، پرسپکتیو چهره به شکلی اغراق‌آمیز دچار اعوجاج می‌شود که نتیجه‌ی آن دماغی بزرگ و برجسته است!

بعضی از گوشی‌ها دوربینی با لنز تله‌فتو هم دارند که البته در بسیاری موارد در واقع به یک لنز نرمال معادل ۵۰ میلی‌متر مجهز است. در هر حال لنز نرمال یا لنز تله‌فتویی که فاصله کانونی حدود ۷۰ یا ۸۰ میلی‌متر داشته باشد برای عکاسی پرتره بسیار مناسب‌تر است.

اگر هم گوشی شما فقط دوربین واید دارد، می‌تونید برای گرفتن عکس پرتره از لنزهای کلیپسی استفاده کنید.

۴. استفاده از حالت عکاسی پرتره

خیلی از گوشی‌ها به حالت ویژه‌ای برای عکاسی پرتره مجهز هستند که پس‌زمینه‌ی عکس را با استفاده از تکنیک‌های نرم‌افزاری تار می‌کند.

با استفاده از این حالت می‌توانید عکس‌های پرتره‌ی جذابی بگیرید. ولی گاهی هم ممکن است دوربین گوشی موبایل در تشخیص صحیح لبه‌های سوژه خطا کند و نتیجه مطلوب نباشد.

پس اگر از این حالت استفاده کردید حتما بلافاصله نتیجه را با دقت بررسی کنید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. M.Amin

    خیلی ممنون

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه