معرفی فیلم ذهن زیبا؛ هزینه‌ی نبوغ

۲۲ خرداد ۱۴۰۲

جان فوربز نش ریاضیدان بزرگ آمریکایی بود که نقش بزرگی در به ثمر رسیدن فرضیاتی مثل تئوری بازی داشت. فیلم ذهن زیبا اثر ران هاوارد پرتره‌ای از این نابغه‌ی بزرگ است. البته فیلم بیوگرافیک ران هاوارد مورد اعتراض خیلی‌ها قرار گرفت که معتقد بودند روایت او از زندگی جان نش صحیح و دقیق نیست.

عنوان اصلی: A Beautiful Mind
کارگردان: ران هاوارد

فیلم از سال ۱۹۴۷ شروع می‌شود. زمانی که جان نش وارد دانشگاه پرینستون می‌شود. او دانشجویی جویای نام است که می‌خواهد ایده‌ی خودش را به عنوان مقاله منتشر کند و موفق هم می‌شود.

چند سال بعد پنتاگون از او دعوت می‌کند برای رمزگشایی از ارتباطات دشمن به آن‌ها کمک کند. نش که ذهنی عجیب و غریب دارد موفق می‌شود این کار را انجام بدهد. بعد از آن علاوه بر کار تدریس در MIT این هم به وظایفش اضافه می‌شود. فشاری که روی جان نش وارد می‌شود او را تبدیل به بیماری پارانویید و اسکیزوفرنی می‌کند. همه‌جا آدم‌هایی را می‌بیند که دنبالش هستند.

برایان گریزر تهیه‌کننده‌ی فیلم اول گزیده‌ای از کتاب «ذهن زیبا» نوشته‌ی سیلیویا نصار ازبک را در مجله‌ی ونیتی فیر خواند. آن‌قدر خوشش آمد که بلافاصله حقوق تبدیل آن را به فیلم خرید. ران هاوارد اولین گزینه‌ی او برای کارگردانی فیلم بود چون گریزر نقطه نظر او را به داستان دوست داشت. فیلم به لحاظ بازیگری از سوی منتقدان مورد توجه قرار گرفت و راسل کرو هم نامزد اسکار بازیگری برای بازی در نقش جان نش شد. جنیفر کانلی اسکار بهترین بازیگر مکمل زن را برد. این فیلم هم یک داستان محرک عاشقانه است و هم نگاهی افشاکننده به وضعیت بیماری ذهنی نش.

فیلمی که به نوعی متعلق به جریان اصلی است. داستانی از شجاعت و عشق را بیان می‌کند بی‌ آن که به دام سانتی مانتالیسم بیفتد. فیلمی بود که ران هاوارد را به جامعه‌ی هنری بیشتر معرفی کرد چون هاوارد از آن کارگردانان کمتر قدردیده بود برای این‌که بیشتر فیلم‌هایش متعلق به جریان اصلی سینما بودند.

بیشتر بخوانید:
۶ کارگردانی که می‌توانند ایندیانا جونز جدید را به جای اسپیلبرگ کارگردانی کنند

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه