راه‌حل گوگل برای تبلیغ اندروید خالص

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

گوگل در دنیای تکنولوژی، راه و رسم خودش را دارد و همیشه‌ به شیوه‌ی منحصربه‌فرد خود عمل می‌کند. این شرکت برای گسترش استفاده از اندروید خالص، سیاست جالبی را برگزیده. گوگل سعی دارد تکه‌های مختلف تجربه‌‌ی کاربری جدیدترین نسخه‌‌‌ی اندروید را در قالب اپلیکیشن‌های مختلف در اختیار کاربران قرار بدهد. گوگل با این کار، ضعف سیستم به‌روزرسانی اندروید را هم می‌پوشاند.

‌‌‌

گوگل پس از خرید «شرکت اندروید» در سال ۲۰۰۵، به‌تدریج اکوسیستم موبایل خود را گسترش داد و بر روی سیستم عامل اندروید به‌عنوان مرکز ثقل این اکوسیستم سرمایه‌گذاری کرد. تولیدکنندگان دستگاه‌های موبایل سعی می‌کنند با اعمال رابط کاربری اختصاصی خود، حال و هوای متفاوتی به این سیستم عامل بدهند. به‌جز دستگاه‌های سری نکسوس، اکثر گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی با تغییرات ظاهری چشم‌گیری روانه‌ی بازار می‌شوند؛ به‌طوری‌که گوگل کمترین دخالتی در مورد این تغییرات دارد؛ در چنین شرایطی، سیاست گوگل چیست؟ گویا این شرکت راه‌حل ساده‌ اما تاثیرگذاری را پیش گرفته است.

 

در ماه‌های اخیر شاهد هستیم که گوگل برخی ویژگی‌های کلیدی دستگاه‌های نکسوس را در قالب اپلیکیشن‌های مختلف در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به‌طور مثال گوگل چندی پیش اپلیکیشن ساعت خود را بر روی «پلی استور» (Play Store) قرار داد. پیش از آن هم با اپلیکیشن دوربین گوگل با نام «کمرا» (Camera) و همچنین اپلیکیشن‌هایی مثل «جی‌میل» (Gmail)، «مپس» (Maps)، «مسنجر» (Messenger)، «اینباکس» (Inbox)، «کیپ» (Keep)، «کلندر» (Calendar) ملاقات کرده بودیم. تمامی موارد نام‌برده توسط خود گوگل طراحی و تولید شده‌اند و کاملا عطر و بویی از جنس اندروید خالص دارند. گوگل در حالی این اپلیکیشن‌ها را بر روی «پلی استور» قرار داده که تولیدکنندگان مطرح گوشی و تبلت مانند سامسونگ و ال‌جی، هر کدام برنامه‌هایی اختصاصی را برای این کارها در گوشی‌ها و تبلت‌ها‌ی‌شان تعبیه می‌کنند.

2

اپلیکیشن اینباکس با زبان طراحی «متریال دیزاین» حال‌وهوای جدیدترین نسخه‌‌ی اندروید را القا می‌کند.

حالا گوگل برای این‌که کاربران این دستگاه‌ها، تجربه‌ی کاربری اندروید دست‌نخورده را از دست ندهند، تکه‌های کلیدی اندروید خالص خود را بر روی «پلی استور» قرار می‌دهد. برنامه‌ی لانچر (Launcher) این شرکت هم بخشی از همین سیاست است. گوگل نام Google Now Launcher را برای این برنامه انتخاب کرده. با نصب این لانچر با ظاهری شبیه به رابط کاربری دستگاه‌های نکسوس روبه‌رو خواهید شد. این لانچر بسیار ساده و مینیمال است و در آن از پیچیدگی‌ها و انیمیشن‌های عجیب‌وغریب خبری نیست؛ حتی چیدمان آیکون‌ها و ظاهر منوها هم با سلیقه‌ی گوگل طراحی شده است. با این لانچر، قابلیت Google Now همیشه در دسترس است و با دستور صوتی OK Google و بیان درخواست‌تان‌، شما به‌راحتی نتایج جستجوهای گوگل را با کم‌ترین وقفه‌ای پیش روی خود می‌بینید. یکی دیگر از مزایای این لانچر این است که حتی اگر نسخه‌ی اندروید دستگاه‌تان کمی قدیمی باشد، می‌توانید حال و هوای جدیدترین نسخه‌های اندروید را به رابط کاربری گوشی یا تبلت‌تان اضافه کنید. به‌عبارت‌دیگر، گوگل تلاش می‌کند ضعف سیستم به‌روزرسانی سیستم عامل‌اش را به‌گونه‌ای جبران کند. با این خط مشی، کاربران می‌توانند پیش از انتشار نسخه‌های جدید اندروید برای دستگاه‌شان، آخرین تغییرات در زبان طراحی گوگل را در اپلیکیشن‌های مجزای این شرکت تجربه کنند.

البته گوگل برای گسترش اکوسیستم خود، تنها به انتشار اپلیکیشن‌های اختصاصی‌اش بسنده نکرده. در واقع، یکپارچگی گسترده‌ای بین سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های این شرکت دیده می‌شود. برای نمونه، سرویس ذخیره‌سازی ابری این شرکت موسوم به «درایو» (Drive) کاملا با اپلیکیش‌های Docs، Sheets و Slides همسو و هماهنگ است. اپلیکیشن «فوتوز» (Photos) هم که اخیرا از سرویس گوگل‌ پلاس جدا شده، یکپارچگی گسترده‌ای با سرویس‌های تحت وب این شرکت دارد.

در یک کلام، همه‌گیر شدن تجربه‌ی کاربری اندروید خالص، برای گوگل اهمیت زیادی دارد. این شرکت به‌خوبی می‌داند که امکان «سفارشی‌سازی» (Customization) ، یکی از مهم‌ترین دلایل استقبال تولیدکنندگان موبایل و کاربران از سیستم عامل اندروید است. به نظر نمی‌رسد گوگل نگرانی خاصی از دست‌کاری‌های سطحی در پوسته‌ی اندروید داشته باشد؛ اما واضح است که این شرکت می‌خواهد امکان کار با اندروید مدنظر خود را برای همه‌ی کاربران فراهم کند. از دید گوگل فرق زیادی نمی‌کند که شما گوشی سامسونگ، موتورولا یا HTC بخرید؛ گوگل می‌خواهد شما حتی با خرید این دستگاه‌ها، فرصت کار با تجربه‌ی خالص این شرکت از دست ندهید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۸ دیدگاه
  1. Avatar خرید و فروش خودرو

    مطلب عالی بود

  2. Avatar ساعت

    دیجی کالا دیگه داره حسابی زحمت میکشه:) چند وقت دیگه فارس و ورزش ۳ هم باید برن جلو و بوق بزنن:)

  3. Avatar mahsa

    عالی بود ممنون

  4. Avatar دکوراسیون

    خیلی ممنون. عالی بود.

  5. Avatar Soccer Coaching Online

    عالی بود.

  6. Avatar دوربین مدار بسته

    عالی بود ممنون ..

  7. Avatar درب ضد سرقت

    کارتون خیلی عالیه ممنون واقعا

  8. Avatar جواد

    یکم در مورد نکسوز ۵ ۲۰۱۵ مطلب ترجمه کنید و بزارید.
    ممنون

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه