پزشکان سوییسی کوچک‌ترین دوقلوهای به هم چسبیده‌ی جهان را از هم جدا کردند

۷ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
دوقلوی به هم چسبیده

پزشکان سوییسی موفق شدند دو خواهر هشت روزه‌ی به هم چسبیده را با عمل جراحی جدا کنند. این اولین بار است که چنین عملی روی نوزادانی با این سن کم انجام می‌شود.

این دو خواهر دوقلو که دوازدهم آذر ماه به دنیا آمدند، از ناحیه‌ی کبد و سینه به هم چسبیده بودند. براساس اخبار منتشر شده در رسانه‌های سوییس، پزشکان در ابتدا می‌خواستند چند ماه صبر کنند تا عمل جراحی را روی آنها انجام دهند؛ اما شرایط تهدیدآمیز این دو نوزاد باعث شد که پزشکان این عمل را به جلو بیندازند. گفته می‌شود شانس موفقیت این عمل جراحی فقط یک درصد بود.

این دوقلو به نام‌های «لیدیا» و «مایا» هشت هفته زودتر از موعدشان به دنیا آمدند. البته یک قل سوم هم همراه آنها متولد شد که کاملا جدا و سالم بود.

مسوولان بیمارستان گفتند که “این دوقلو به شدت به هم چسبیده بودند، اما تمام اعضای حیاتی‌شان را داشتند.” وزن آنها روی هم فقط ۲٫۲ کیلوگرم بود. یکی از این نوزادان خون بسیار زیاد و فشار خون بالایی داشت، در حالی که دیگری با مشکل کم‌خونی مواجه بود.

دوقلوی به هم چسبیده

روز بیست و یکم آذر ماه، تیمی سیزده نفره متشکل از بهترین جراحان و پرستاران، عمل جراحی را روی این دو نوزاد انجام دادند که پنج ساعت طول کشید. مسوولان بیمارستان گفتند که تا به حال در تاریخ پزشکی سابقه نداشته که نوزادان به هم چسبیده‌ با این سن کم، با موفقیت از هم جدا شوند.

«استفن برگر» (Steffen Berger)، سرپرست جراحی اطفال این بیمارستان از تیم پزشکی مربوطه تشکر کرد و گفت: “کار گروهی بی‌نقص پزشکان و پرستاران علت اصلی موفقیت این جراحی بود. ما بسیار خوشحال هستیم که کودکان و والدین‌شان در سلامت و صحت به سر می‌برند.”

تیم پزشکان

همچنین روی این دختران جراحی دیگری انجام شد تا دیواره‌ی شکمی آنها بسته شود. در حال حاضر آنها در بخش اطفال، تحت مراقبت ویژه قرار دارند و رو به بهبود هستند. پزشکان می‌گویند، این دو نوزاد همچنان بسیار کوچک هستند، اما رشد آنها به خوبی پیش می‌رود. به گفته‌ی یکی از روزنامه‌های سوییسی، وزن آنها بیشتر و شیردهی‌شان هم آغاز شده است.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که این عمل جراحیِ موفقیت آمیز دو ماه قبل انجام شده و خبر آن با گذر دو ماه و پس از اطمینان کامل از سلامت این نوزدان منتشر شد.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه