خانه‌ی شما زیر سلطه‌ی حشرات

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
بندپایان

اگرچه انسان‌ها و بندپایان از اول تاریخ در کنار هم می‌زیسته‌اند و تکامل یافته‌اند، اما ما درباره‌ی بندپایانی که در خانه‌هایمان زندگی می‌کنند، اطلاعات زیادی نداریم. هرچند، گروهی از دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی، اخیرا اولین مطالعه‌ی جهان را برای بررسی تنوع گونه‌های زیستی بندپایان در خانه‌های آمریکا انجام داده‌اند. آنها پی بردند که بیش از ۵۰۰ گونه‌ی متفاوت از بندپایان مثل حشرات، عنکبوت‌ها، هزارپایان و مایت‌ها در آن خانه‌ها زندگی می‌‌کردند.

این محققان در سال ۲۰۱۲ نمونه‌هایی از بندپایان را از ۵۰ خانه در کارولینای شمالی جمع‌‌آوری کردند. عمر بنای این خانه‌ها بین ۷ تا ۹۴ سال و متراژ آنها هم بین ۷۴ متر تا ۴۵۰ متر مربع بود. دانشمندان با ابزارهایی مثل انبر، آسپیراتور (نوعی دستگاه مکنده برای جمع‌آوری حشرات) و تور پروانه گونه‌های مختلف این جانداران را، زنده یا مرده، جمع‌آوری کردند. آنها تمام اتاق‌ها، زیر اسباب خانه، کنار قرنیزها، روی قفسه‌ها و درون کمدهای دیواری را جستجو کرده و در نهایت بیش از ۱۰ هزار بندپا را جمع‌آوری کردند.

این دانشمندان حداقل ۵۷۹ حشره‌ی مورفواسپیسیز (morphospecies – نوعی از جانداران که نمی‌توان آنها را در گونه‌ی زیستی مشخصی دسته‌بندی کرد) پیدا کردند که به ۳۰۴ خانواده تعلق داشتند. در میان آنها مگس به وفور یافت می‌شد. پس از آن، عنکبوت‌ها، سوسک‌ها، مورچه‌ها و شپش کتاب بیشترین فراوانی را داشتند. در این میان کک‌ها و سوسک‌های آمریکایی هم نسبتا کمیاب بودند. بعضی از این گونه‌ها مثل شپش کتاب تاریخچه درازی از زندگی در کنار انسان‌ها دارند و در این مدت تکامل یافته‌اند. اما اکثر این گونه‌ها مثل پشه‌های تورمی، زنجرک‌ها و سوسک‌های زمینی به طور تصادفی سر از خانه‌ی انسان‌ها در آورده بودند.

این محققان پی بردند که تنوع گونه‌های بندپایان در خانه‌ها بسیار بیشتر از چیزی است که عموم مردم فکرش را می‌کنند. هر خانه به طور میانگین ممکن است ۱۰۰ گونه‌ی زیستی از بندپایان و ۹۳ بندپای چندگونه‌ا‌ی داشته باشد که به ۶۲ خانواده تعلق دارند.

دانشمندان معتقدند که پیش‌برد دانش‌مان از بوم‌شناسی و تکامل بندپایان در خانه‌ها اهمیت زیادی در زمینه‌ی اقتصاد و همچنین بهداشت انسان دارد. این بندپایان خانگی به عنوان آفت‌های خانگی و ناقلان بیماری، تاثیر زیادی بر جامعه‌ی انسانی می‌گذارند.

منبع: Science Mag

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه