داستان نخ‌نمای اسباب بازی‌ !

۶ اسفند ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

نمایشگاه و کنفرانس‌های مطبوعاتی کنگره‌ی جهانی موبایل امسال هم تمام شدند. حتما بهتر از ما می‌دانید که از یکی دو ماه قبل از شروع به کار MWC امسال، آن‌قدر خبر و شایعه‌ درباره‌ی گوشی‌ها و محصولاتی که شرکت‌های بزرگ قصد رونمایی از آن‌ها داشتند، منتشر شده بود که به جرات می‌توان گفت، کنفرانس‌های مطبوعاتی هیچ‌کدام از این مجموعه‌ها دیگر آن‌چنان چنگی به‌دل نمی‌زد. تقریبا همه‌چیز از قبل معلوم شده بود؛ این‌که پرچمدار بعدی ال‌جی قرار است چه مشخصات سخت‌افزاری‌ داشته باشد یا حتی این که سامسونگ چطور می‌خواهد در یک سال آینده سهم‌اش از بازار تلفن‌های همراه هوشمند را حفظ کند.

وقتی تمام اعدام و ارقام، پیش از کنفرانس‌های رونمایی لو رفته باشند و نیم دو جین عکس بی کیفیت از این گوشی‌های پرچمدار جدید، اینترنت را پر کرده باشند، می‌توان یک پیام واضح از این وضعیت گرفت. احتمالا با ما هم عقیده هستید که مدیران بازاریابی شرکت‌های بزرگ و صاحب سبک مثل همین سامسونگ و ال‌جی زیرک‌تر از این حرف‌ها هستند که مشخصات سخت‌افزاری و تصاویر محصولات جدیدشان، از مثلا گمرک هند لو برود و آن‌ها هم دست روی دست‌شان بگذارند. همان‌طور که پیش از این هم بارها درباره‌اش سخن گفته‌ایم؛ احتمالا این نمایش یک رویکرد جدید بازاریابی است؛ رویکردی که حداقل تا به امروز جواب داده و باعث رشد فروش محصولات جدید در بازار تلفن‌های همراه هوشمند شده است.

مدیران بازاریابی شرکت‌های بزرگ و صاحب سبک مثل سامسونگ و ال‌جی زیرک‌تر از این حرف‌ها هستند که مشخصات سخت‌افزاری و تصاویر محصولات جدیدشان، از مثلا گمرک هند لو برود.

اما نمی‌شود که قبل از بازی تمام برگ‌های برنده را رو کرد و انتظار برنده شدن هم داشت. مسوولان ال‌جی و سامسونگ با هوشمندی آن قسمتی از اطلاعات را که مستقیما به پرچمداران بعدی‌شان مربوط می‌شد را به‌شکل مویرگی در اختیار رسانه‌ها و طرفداران‌شان قرار دادند. اما از طرف دیگر در جریان کنفرانس‌های مطبوعاتی‌شان یک دفعه ورق برگشت و کلی گجت عجیب و غریب که با این پرچمداران جدید کاملا هماهنگ بودند، رو شدند. اتفاقی که برای بسیاری از کارشناسان و اصحاب رسانه هیجان‌انگیز به‌نظر می‌رسید و به‌نظرشان انقلابی در صنعت طراحی و تولید گوشی‌های هوشمند به‌شمار می‌رفت. اما اگر نیم نگاهی به تاریخ تکنولوژی بیاندازیم و نمونه‌هایی مشابه را در کنار ماجراهای MWC امسال قرار دهیم، دیگر همه‌چیز آن‌قدرها هم شیک و هیجان‌انگیز به‌نظر نمی‌رسد.

بیاید به سال ۲۰۰۹ میلادی و نمایشگاه E3 برگردیم. برای آن دسته از خواننده‌هایی که با E3 آشنایی ندارند، این نمایشگاه یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌های صنعت بازی به‌شمار می‌رود که در بهار هر سال در کشور ایالات متحده برگزار می‌شود. چهار سال از عرضه‌ی کنسول‌های نسل هفتمی ایکس‌باکس ۳۶۰ و پلی‌استیشن۳ می‌گذرد و در این سال‌ها مدیران ارشد هر دو شرکت مایکروسافت و سونی هرچه در آستین داشتند برای گیمرها و طرفداران بازی رو کرده‌اند. مدیران هر دو شرکت خوب می‌دانند که باید طول عمری ۱۰ ساله را برای کنسول‌های‌شان تضمین کنند؛ اما چطور؟ ساده‌ترین و سردستی‌ترین راه معرفی گجت‌های جانبی است؛ گجت‌هایی که یک دفعه از راه می‌رسند و شیوه‌ی کاربری کنسول‌های‌شان را تغییر می‌دهند.

mwc2016gadgets

همین‌طور هم شد و در جریان نمایشگاه E3 سال ۲۰۰۹ میلادی به‌شکل کاملا خودجوش مایکروسافت از حسگر حرکتی Kinect رونمایی کرد و سونی هم از حسگر Move. در ابتدا مدیران هر دو شرکت تاکید داشتند که محصولات جدیدشان کلی انقلابی هستند و قرار است آینده‌ی صنعت بازی را تغییر بدهند. اما آن دسته از کارشناسانی که ذات بازی را خوب می‌شناختند زیر بار این حرف‌ها نرفتند و از این حسگرهای حرکتی صرفا به‌عنوان پدیده‌ای جدید با طول دوره‌ی مصرف محدود، استقبال کردند.

اگر نیم نگاهی به تاریخ تکنولوژی بیاندازیم و نمونه‌هایی مشابه را در کنار ماجراهای MWC امسال قرار دهیم، دیگر همه‌چیز آن‌قدرها هم شیک و هیجان‌انگیز به‌نظر نمی‌رسد.

پروژه‌ی حسگر حرکتی Move خیلی زود به شکستی تجاری تبدیل شد و اگر رویکرد هوشمندانه‌ی مدیران مایکروسافت در تولید بازی‌های آماتوری و بی‌نهایت ساده نبود، این اتفاق بدون شک برای Kinect هم می‌افتاد. اما اگر برگردیم و به سیاست‌های بازاریابی سونی و مایکروسافت نگاهی دقیق‌تر بیاندازیم، معرفی این حسگرهای حرکتی در سال ۲۰۰۹ یکی از بهترین و امتحان‌ پس داده‌ترین روش‌های ممکن برای حفظ تمرکز بازار روی ایکس‌باکس ۳۶۰ و پلی‌استیشن۳ به‌نظر می‌رسد. سونی و مایکروسافت با استفاده از Move و Kinect طول عمر این دو کنسول را تا همین حالا کش دادند و استفاده از آن‌ها را حداقل برای ۵ سال دیگر توجیه کردند.

برگردیم به همین امسال و کنگره‌ی جهانی موبایل ۲۰۱۶. همه چیز درباره‌ی گوشی‌های پرچمدار جدید مشخص شده بود؛ این‌که سایز صفحه‌ی نمایشگرشان چقدر است؛ پردازنده‌شان چند هسته‌ای است و برای‌شان چند گیگابایت حافظه‌ی داخلی درنظر گرفته شده. اما هیچ‌کس نمی‌دانست قرار است ال‌جی، سامسونگ و سونی در جریان کنفرانس‌های مطبوعاتی‌شان و در اقدامی هماهنگ و بازهم خیلی خودجوش دوربین‌های ۳۶۰درجه، هدست‌های واقعیت مجازی و توپ‌های رباتیک بانمک رو کنند. این همان ترفند بازاریابی جدید ابر شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند است. همان ترفندی که ۷ سال پیش سونی و مایکروسافت به‌کار بستند تا طول عمر کنسول‌‌های‌شان را افزایش بدهند.

هیچ‌کس نمی‌دانست قرار است ال‌جی، سامسونگ و سونی در اقدامی هماهنگ و بازهم خیلی خودجوش دوربین‌های ۳۶۰درجه، هدست‌های واقعیت مجازی و توپ‌های رباتیک بانمک رو کنند.

حالا همه‌ی این بازی‌ها و ترفندها بخاطر چیست؟ برای این‌که شرکت‌های بزرگ تولیدکننده‌ی گوشی‌های تلفن‌همراه هوشمند بتوانند برای مدت بیش‌تری سیاست طراحی و عرضه‌ی یک یا دو پرچمدار جدید در هر سال را کش بدهند و خریداران را مجاب کنند که هر سال باید گوشی‌های‌شان را عوض کنند. تا چند سال پیش دوربین خفن‌تر و پردازنده‌ی قوی‌تر توجیه دست به جیب شدن بود و حالا هم اسباب بازی‌ های با نمک‌تر و مثلا کاربردی‌تر بهانه‌ی تهیه‌ی گوشی‌های هوشمند مدل بالاتر شده‌اند. البته ممکن است خیلی از شما با نظر نویسنده‌ی متن موافق نباشید و به نظرتان ال‌جی G5 با طراحی ماژولارش قرار است جریان‌سازی کند و گلکسی S7 هم کامل‌ترین گوشی هوشمندی است که نسل بشر به‌خودش دیده. اما خوش‌بختانه سرعت پیشرفت تکنولوژی آن‌قدر زیاد شده که دیگر حتی صبر کردن و به‌تماشا نشستن هم کار دشواری نیست. زمان مشخص خواهد کرد که آیا سیاست اسباب بازی‌ با تمرکز بر مشتری‌مداری اتخاذ شده یا صرفا یک استراتژی حساب‌شده برای حفظ سهم بازار از طرف شرکت‌های بزرگ تولیدکننده‌ی گوشی بوده است.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۰ دیدگاه
  1. شاهین جزیرئیان

    همه مردم دنیا عاشق جدید ترین تکنولوژی ها هستند.این اولین گوشی ماژولار هست و هنوز خیلی کار داره تا کامل بشه.ولی به نظر من الجی خیلی داره تلاش میکنه که چیزهای جدید و جالب بسازه ولی سامسونگ فقط به فکر رکورد زدنه.

    1. علی جوادی

      با نظر شما موافقم دوست عزیز…سامسونگ فقط رکورد میزنه…رکورد بهترین صفحه نمایشات موبایل…رکورد بهترین دوربینهای موبایل هر چند ساخت سونی باشند(با قابلیت های نرم افزاری کیفیت و کارایی دوربین رو چند برابر میکنه)…رکورد زیباترین گوشی جهان با معرفی سری اج…رکورد سریع ترین و بهترین حافظه های SSD و HDD و…در یک کلام حیات تکنولوژی در گرو محصولات سامسونگ بوده و هست…
      با تشکر از مطلب زیباتون

      1. حمید

        این نوع تبلیغات برای یک برند خاص، نه تنها شما را فردی فهمیده نشان نمی دهد، بلکه نتیجه عکس هم بهمراه دارد.

  2. ادریس

    یکی از بهترین مقالاتی بود که خوندم
    آقای پولادی ممنون
    کاملا با حرفاتون موافقم!

  3. میلاد

    نوشته واقعا خوبی بود . مثلا طراحی ماژولار ال جی هرچند وسوسه کننده ولی با ایده ماژولار خیلی فاصله داره و وسایل یا اسباب بازی هاش هم فقط صرفا واسه افزایش فروش و اینکه اسم ماژولار بودن رو یدک میکشه هست . هرچند طراحی فوق العاده ش رو زیر سوال نمیبرم.

  4. محسن

    موافقم آقا وحید (من شما رو ۸سال پیش در بازینما میشناختم)
    تو سال ۲۰۲۰ به دید من قضیه ی بازاریابی های گوشی های هوشمند برچیده میشه و ب احتمال زیاد گوشی یا گجت های ماژولار میان!
    یعنی مثلن شما ساعت هوشمند دوس داری ک مثلن ضربان قلب حساب کنه و گوشی هم باشه سیم کارت هم بخوره و حافظه اش فلان قدر باشه و مثلن این دوربین هم رووش نصب میکنی و…..
    به نظر من این ها همگی قطعه قطعه بصورت جدا میشن و شما میری تهیه اش میکنی
    مثل کیس کامپیوتر
    و مثلن شرکت سونی کارش میشه ساخت سنسور های دوربین این گوشی های ماژولار
    و مثلن شرکت سامسونگ کارش میشه سرهم بندی کردن چیپ و ساخت رم های این گوشی های ماژولار
    و شرکت مثلن الجی میاد بدنه های رنگارنگ و غیره در اختیار میزاره
    و یه سری شرکت های جدیدی بوجود میان که میان همه ی اینها رو سرهم بندی میکنن و ب شکل گوشی با قیمت کمتر میفروشن

    و به نظر من آینده ی گوشی ها این میشه

    و مطمعنم که مثلن تو سال ۲۰۳۰ چاپگر های سه بعدی که بیان روی کار، به مرور ساخت گوشی توسط خود ما در خانه انجام خواهد شد.
    نه فقط گوشی،بلکه تمام لوازم ریز و درشت و کوچیک و معمولی ای که تو بازار فراوون هستند
    و فقط ما طراحیش رو بصورت کد های نرم افزاری میخریم! و سپس این طراحی رو بر روی چاپگر اجرا میکنیم و گوشی ساخته میشه، سپس نرم افزار ها رو میخریم! و بر گوشی میریزیم و گوشی کار میفته.
    بهمین سادگی…

    1. پاشا

      دوست عزیز در ذهن بیشتر افراد دنیا به این شکلی که گفتید در خواهد آمد
      اما آسیب هایی که بشر به محیط زیست رسانده خود را نابود میکند
      اگر هم آن روز دور باشد به زودی جنگ بر سر آب و غذا دنیا را درگیر خواهد کرد
      مانند فیلم MAD MAX

  5. shahabmp

    اینجاس که تفکر انتقادی به کمک آدم میاد تا حساب بانکی شو خالی نکنه برا خریدی که در عمل ارزش افزوده ای برای کاربر نداره

  6. رضا

    زیاد دیر نشده.
    یه مدت دیگه هم این تکنولوژی ها اشباح می شن و دیگه کسی زیاد به این چیزا اهمیت نمی ده.
    فقط میمونه محتوای خوب!
    مثلا تا کی میتونن در مورد تصویر برن جلو ۴K … 8K بعدش چی آخه چشم ما چقد توانایی داره.
    فقط یکم باید صبر کرد همه این چیزا به زودی بی اهمیت میشه.

    1. میلاد

      اون موقع هم که دو هسته ای بود میگفتن گوشی که چهار هسته نمیخواد و بعد که چهار هسته ای عادی شد گفتن گوشی هشت هسته میخواد چکار. روی این جزییات انقدر مانور داده میشه که مصرف کننده نمیتونه قبول نکنه .

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه