از پانتومیم تا اشاره: زبان اشاره چگونه تکامل پیدا می‌کند

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

زبان اشاره چگونه تکامل پیدا می‌کند؟ یک مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که پنج نسل طول می‌کشد تا زبان اشاره از پانتومیم‌های ساده و غیراستاندارد به اشاره‌ها و علایم ثابت و استاندارد تبدیل شود.

محققان از گروهی از داوطلبان خواستند برای ۲۴ کلمه در چهار دسته‌ی «انسان»، «مکان‌ها»، «اشیا» و «فعالیت‌ها» نشانه‌ای اختراع کنند. این کلمه‌ها شامل مواردی مثل عکاس، اتاق تاریک و دوربین بودند. پس از اینکه اولین گروه اشاره‌هایشان را اختراع کردند (مثلا برای عکاس وانمود کردند که با یک دوربین عکس می‌‌گیرند)، این اشاره‌ها را به نسل بعدی آموزش دادند. سپس این نسل جدید با این اشاره‌های معنادار یک بازی انجام دادند. آنها باید حدس می‌زنند که فرد دیگری در گروه‌شان به چه کلمه‌ای اشاره می‌کرد. وقتی پاسخ آنها درست می‌شد، آن اشاره را به نسل بعدی از داوطلبان یاد می‌دادند.

پس از چند نسل، دیگر ایما و اشاره‌های داوطلبان ناهماهنگ و متناقض نبود و زبان اشاره‌های آنها اصولی و کاربردی شده بود. علاوه بر این، آنها نشان‌های خاصی برای هر دسته تعیین کردند. مثلا اگر دسته مربوط به انسان بود به خودشان اشاره می‌کردند و یا اگر دسته مربوط به مکان بود، شکل یک خانه‌ را می‌کشیدند.

در ویدیوی بالا، اولین نسخه‌ی زبان اشاره‌‌ی “عکاس” در مقایسه با نسخه‌ی نهایی آن غیرقابل پیش‌بینی و طولانی است. در نسخه‌ی نهایی از نشان انسان استفاده می‌شود و اجرای آن نصف نسخه‌ی اول طول می‌کشد. محققان می‌گویند یافته‌های آنها با دیگر تحقیقات انجام شده در این زمینه سازگاری دارد. در تحقیقات دیگر هم الگوهای مشابهی برای تکامل زبان‌های اشاره‌ی جدید پیدا شده است. این نتایج همچنین نشان می‌دهد که یادگیری و تعامل‌های اجتماعی برای این فرایند ضروری هستند.

منبع: Science Mag

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه