۱۶ سکانس رقص‌ ماندگار در فیلم‌های ایرانی بعد از انقلاب

۹ آبان ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۶ دقیقه
رقص در سینمای ایران

رقصیدن در بسیاری از کشورها مانند هندوستان جز لاینفک سینما است. در هالیوود هم آثار زیادی ساخته شده و می‌شود که پر از سکانس‌های رقص است. رقصیدن در فیلم‌ها گاهی فقط در جهت تلطیف فضا نیست، بلکه جزئی از قصه است و حتی انتقال دهنده مفهومی از داستان. در طول تاریخ سینمای ایران، اکثر صحنه‌های رقص و شادی مربوط به فیلم‌های کمدی و سینمای تجاری هستند و در آثار اجتماعی و در اصطلاح جشنواره پسند، کمتر از رقص به عنوان یک عنصر در فیلمنامه استفاده می‌شود. اما فیلم‌هایی هم در سینمای ایران ساخته شده که از کارکرد دوم رقص در سینما، یعنی انتقال مفاهیم، بهره برده‌اند. رقصیدن در این فیلم‌ها گاهی حتی در حد چند ثانیه کوتاه بوده اما در ذهن مخاطب سینما ماندگار شده است. در اینجا ۱۶ سکانس رقص تاثیرگذار و ماندگار در سینمای ایران را مرور می‌کنیم.

۱. اجاره نشین‌ها

اجاره نشین ها

  • کارگردان: داریوش مهرجویی
  • بازیگران: عزت‌الله انتظامی، اکبر عبدی و حمیده خیرآبادی
  • محصول: ۱۳۶۵

در اواسط دهه‌ی شصت که هنوز کشور درگیر و دار جنگ تحمیلی بود و سینما نیز منعکس کننده شرایط و فضای حاکم بر کشور، داریوش مهرجویی فیلم «اجاره نشین‌ها» را ساخت. این فیلم در فضایی متفاوت می‌گذشت و درباره اختلاف‌های ساکنان یک آپارتمان در محله‌های در حال توسعه شهر تهران بود. پس از درگیری‌های فراوان اهالی ساختمان با عباس آقا سوپرگوشت بر سر تعمیرات موردنیاز خانه، با وساطت مادر عباس آقا، قرار می‌شود، مهمانی شامی برگزار و کدورت‌ها برطرف شود. در این میهمانی کارگران ساختمانی که برای تعمیر خانه آمده‌اند هم حضور دارند و یکی از آنها شروع به آواز خواندن می‌کند.

اکبر عبدی که نقش آقای قندی را برعهده دارد، برای اینکه از میان میهمانان عبور کند و به سمت دیگرسالن پذیرایی برود، حرکات موزونی در حد چند ثانیه انجام می‌دهد و پلان تمام می‌شود. اما همین چند ثانیه رقص به یکی از نمادهای شادی در سینمای پس از انقلاب تبدیل می‌شود. تاجایی که برخی در آن دوران فروش بالای فیلم را علاوه بر فیلمنامه و اتفاقات جالب، تحت تاثیر این رقص اکبر عبدی می‌دانستند. «اجاره نشین‌ها» در واقع اولین فیلم پس از انقلاب بود که از صحنه رقص استفاده کرد.

۲. روز فرشته

روز فرشته

  • کارگردان: بهروز افخمی
  • بازیگران: عزت‌الله انتظامی، مینا لاکانی و اکبر عبدی
  • محصول: ۱۳۷۲

عنایت‌الله مردی خسیس و مال‌دوست است که طی حادثه‌ای می‌میرد، اما خودش چندان راضی نیست و از سوی دیگر فرشته مرگ به او می‌گوید وقتی برای جبران گذشته ندارد. روح سرگردان عنایت‌الله در تلاش برای بازگشت به این دنیا است. هنوز او به طور کامل فوت نکرده و در کما است که فرزندانش بر سر ارث و میراث او با هم درگیر می‌شوند. در زمان خواندن وصیت‌نامه و درگیری فرزندان، روح عنایت‌الله در اتاق حضور دارد و با دیدن نارضایتی فرزندان از متن وصیت نامه و پاره کردن آن، روح او با خوشحالی شروع به رقص می‌کند.

عزت‌الله انتظامی نقش عنایت‌الله را برعهده دارد و رقص خاص او در میانه درگیری فرزندان و پول‌ها و کاغذ پاره‌هایی که در هوا پخش می‌شود، همراه با موسیقی جالبی از بابک بیات، سکانس رقص فیلم «روز فرشته» را بسیار ماندگار کرده است. نکته جالب درباره فیلم این است که فیلمنامه‌ی آن را محمدرضا هنرمند و بهروز افخمی همراه با هم نوشتند اما پرداخت نهایی قصه را خود انتظامی انجام داده. این فیلم یکی از معدود فیلم‌های ترسناک فانتزی ایرانی است.

۳. شب یلدا

شب یلدا

  • کارگردان: کیومرث پوراحمد
  • بازیگران: محمدرضا فروتن، الهام چرخنده و پرویندخت یزدانیان
  • محصول: ۱۳۸۰

اگر از طرفداران سینمای ایران باشید، حتما با شنیدن نام فیلم «شب یلدا» اولین صحنه‌ای که در ذهنتان نقش می‌بندد، رقص تنهایی محمدرضا فروتن در این فیلم است. کیومرث پوراحمد این فیلم را براساس یک تجربه‌ی شخصی نوشته و کارگردانی کرده. مردی به نام حامد با همسر و دختر کوچکش زندگی آرامی دارند که ناگهان همسرش تصمیم به مهاجرت می‌گیرد. قصه فیلم طی چندماه و در یک لوکیشن که خانه حامد است روایت می‌شود و با پخش فیلم‌هایی از گذشته، مخاطب پی به اتفاقات و روابط خانواده می‌برد. اما سکانس رقص حامد که بعدها مشخص شد طراحی حرکات را خود محمدرضا فروتن انجام داده بوده، نه تنها رقص دیدنی دارد که یکی از تاثیرگذارترین سکانس‌های فیلم‌های عاشقانه هم به حساب می‌آید.

حامد که پس از رفتن همسر و فرزندش در انزوایی دیوانه‌کننده گیر کرده، برای شب تولد دخترش تصمیم می‌گیرد مانند سال‌های پیش خانه را آذین بندی کند، آواز بخواند و برقصد. اما بدون حضور دخترش همه اینها تبدیل به مرثیه‌ای می‌شود برای دلتنگی او. حامد با فشفشه‌های روشن در دست زیر بارش برف شادی می‌رقصد و بلند بلند گریه می‌کند.

۴. گیلانه

گیلانه

  • کارگردان: رخشان بنی‌اعتماد
  • بازیگران: فاطمه معتمدآریا، بهرام رادان و باران کوثری
  • محصول: ۱۳۸۳

وقتی پیرزنی با کمری خمیده و پاهایی که از شدت زحمت و مشقت زندگی کاملا پرانتزی شده، چند دقیقه‌ای برای عوض شدن روحیه پسر جانبازش با موسیقی محلی چرخی می‌زند، شاید اصلا نامش رقص نباشد. اما تاثیری که بر مخاطب می‌گذارد انکار ناپذیر است. ننه گیلانه که عاشقانه پسر جانباز خود را که از گردن به پایین فلج است، تر و خشک می‌کند و گاهی آماج حملات روانی پسرش به دلیل موجی شدن او، می‌شود، هنوز امیدوار است که نامزد قدیمی پسرش برگردد و او را داماد کند. در سکانسی که پسر در حال دیدن اخبار تلویزیون درباره کشته‌شده‌های افغانستان است، ننه گیلانه تلویزیون را خاموش می‌کند، موهای پسرش را شانه می‌زند، موسیقی محلی را با دستگاه پخش کوچکش می‌گذارد و با در دست گرفتن دو دسته گل وحشی کوچک، چند ثانیه‌ای در اتاق می‌چرخد و با لهجه شیرین گیلکیش قربان صدقه پسرش می‌رود و مدام می‌گوید:«داماد بشه ایشالله» و پسر تنها با چشمانش مادر را دنبال می‌کند. این تصویری از امیدواری آن مادر است که جوانش جلوی چشمانش آب می‌شود و او در آرزوی محال دیدن دامادی‌اش نشسته.

۵. ازدواج به سبک ایرانی

ازدواج به سبک ایرانی

  • کارگردان: حسن فتحی
  • بازیگران: داریوش ارجمند، سعید لنکرانی و شیلا خداداد
  • محصول: ۱۳۸۳

دختری به نام شیرین که در یک خانواده بسیار سنتی ایرانی بزرگ شده، عاشق یک مرد آمریکایی می‌شود و تصمیم می‌گیرند با هم ازدواج کنند. اما اتفاقات کمدی بر سر ازدواج این دو جوان است. شاید سکانس رقص این فیلم جزو آن دسته از سکانس‌های شادی باشد که در فیلم‌های کمدی و تجاری دیده می‌شود، اما دو ویژگی باعث شد که «ازدواج به سبک ایرانی» را در این لیست بیاوریم. اول اینکه برای اولین بار پس از انقلاب در این فیلم یک رقص  منظم و دیدنی دسته جمعی در سبک رقص جاهلی یا اصطلاحا داش مشتی به نمایش گذاشته شد. دوم اینکه پدر شیرین که به شدت سنتی و مبادی آداب است و هیچ قدمی خارج از چارچوب خود بر نمی‌داشت، به اصرار دایی شیرین در عروسی دخترش می‌رقصد. نقش پدر شیرین بر عهده داریوش ارجمند است که یکی از بازی‌های متفاوت کارنامه‌اش را در این فیلم از او دیدیم و سکانس رقص فیلم با حرکات موزون ارجمند که کاملا مردانه و ایرانی می‌رقصد، دیدنی‌تر شده‌است.

۶. کافه ستاره

کافه ستاره

  • کارگردان: سامان مقدم
  • بازیگران: افسانه بایگان، پژمان بازغی، رویا تیموریان و هانیه توسلی
  • محصول: ۱۳۸۴

فیلمی سه اپیزودی درباره یک اتفاق از دیدگاه سه زن، در بازه زمانی مشخص و مسایلی که آن‌ها در یک محله قدیمی از سر می‌گذرانند. فیلم «کافه ستاره» دو سکانس رقص دارد که هرکدام  به اندازه خود از سکانس‌های ماندگار هستند. اولین سکانس زمانی است که شخصیت سالومه با بازی هانیه توسلی به ابی با بازی پژمان بازغی در یک شب بارانی روی پشت بام خانه، می‌گوید دوستش دارد. ابی چتر را از دست سالومه میقاپد و با چتر زیر بارش باران می‌رقصد و صحنه عاشقانه دیدنی را به وجود می‌آورد.

دومین صحنه نیز یکی از سکانس‌های جالب و کم نظیر در سینمای پس از انقلاب است. وقتی ملوک خانم با بازی رویا تیموریان که سن و سالی ازش گذشته به بهانه خراب بودن آنتن ماهواره، عشق خود را که پسری بسیار جوان به نام خسرو است به  خانه‌اش دعوت می‌کند تا در تنظیم ماهواره به او کمک کند. پیش از آمدن خسرو و زمانی که ملوک درحال آمده کردن سور و سات این میهمانی است، از تلویزیون تصویر رقصی از یک شبکه‌ی فارسی زبان ماهواره‌ای پخش می‌شود و ملوک که اصطلاحا کیفش کوک است، جلوی آینه‌ای کوچک که تنها صورت او را نشان می‌دهد، در حال رقص و زمزمه کردن موسیقی عاشقانه و شادی است.

۷. دایره زنگی

دایره زنگی

  • کارگردان: پریسا بخت‌آور
  • بازیگران: باران کوثری، مهران مدیری، بهاره رهنما و امین حیایی
  • محصول: ۱۳۸۶

«دایره زنگی» نیز مانند «اجاره نشین‌ها» درباره ساکنان یک آپارتمان است، اما با این تفاوت که حالا با افراد پولداری روبرو هستیم که هر کدام از یک طیف جامعه هستند و با وجود زندگی در یک ساختمان، اما از نظر فرهنگی و طبقاتی تفاوت‌های زیادی دارند. همین موضوع باعث اختلاف نظر‌ها بر سر نصب ماهواره در ساختمان می‌شود. اما سکانس رقص «دایره زنگی»، مربوط به زمانی است که همسر آقای عبدالله زاده تصمیم می‌گیرد از پسر جوانش بخواهد فیلم مستندی که ساخته را نمایش بدهد، تا اوضاع آرام گیرد.

فیلم مستند درباره‌ی فقر و فحشا در جامعه است، اما با یک موسیقی شش و هشت با ریتم تند آغاز می‌شود. مهران مدیری و محمدرضا شریفی‌نیا نیز که از ساکنان ساختمان هستند با شروع موسیقی در گوشه‌ای از اتاق تاریک نمایش فیلم، شروع به رقص و حرکات موزون می‌کنند. رقص فیلم «دایره زنگی» از این جهت اهمیت دارد که خود نشان‌دهنده سطح فرهنگی و طبقاتی این افراد است. کسانی که تا چند دقیقه پیش سر هم عربده می‌کشیدند، حالا با موسیقی یک فیلم مستند تلخ، می رقصند.

۸. پستچی سه‌بار در نمی‌زند

پستچی سه بار در نمی‌زند

  • کارگردان: حسن فتحی
  • بازیگران: علی نصیریان، امیر جعفری و پانته‌آ بهرام
  • محصول: ۱۳۸۷

فیلمی در ژانر معمایی و ترسناک که دومین اثر حسن فتحی در لیست ما است. قصه در خانه‌ای قدیمی و رازآلود می‌گذرد که هر طبقه از آن داستانی دارد در دهه‌های مختلف و قصه‌ی ‌مردی جوان داستان‌های هر طبقه را به هم مربوط کرده. طبقه‌ی سوم محل زندگی صولت‌الدوله از شاهزاده‌های قجر است که از ترس رضاخان پهلوی در سال‌های ابتدایی ۱۳۰۰ به حومه تهران پناه آورده و با زنش و خدمتکار خود زندگی می‌کنند. طبقه‌ی دوم، خانه‌ی ابرام غیرت و همسرش مهوش است که در اواسط دهه‌ی ۴۰ در آنجا حضور دارند و در طبقه‌‌ی اول یک گروگانگیر در زمان حال دختر یک کارخانه‌دار را به زور زندانی کرده تا از پدرش انتقام بگیرد.

دو سکانس پشت سر هم در فیلم وجود دارد که اول در طبقه‌ی سوم رقصی برپا است و بعد این رقص به طبقه‌ی دوم می‌آید. صولت‌الدوله با بازی علی نصیریان شمشیر به دست می‌رقصد و پس از چند دقیقه و شنیدن کنایه‌های زنش که دو پهلو به او گوشزد می‌کند که از ترس در این خانه پناه گرفته، رقصش تبدیل به تمرین جنگ می‌شود. پسر خدمتکار صولت‌الدوله به طبقه پایین می‌آید و از بالای پله‌ها ابرام غیرت با بازی امیر جعفری را می‌بیند که با دایره نوازی زنش در حال رقص جاهلی است. مهوش ابرام را دوست ندارد و به دنبال عشق قدیم خود است و با صورتی غمبار دایره میزند و ابرام می‌رقصد.

۹. درباره الی

درباره الی

  • کارگردان: اصغر فرهادی
  • بازیگران: گلشیفته فراهانی، شهاب حسینی، مانی حقیقی و ترانه علیدوستی
  • محصول: ۱۳۸۷

فیلم «درباره الی» اصغر فرهادی آنقدر مشهور است که احتمالا بلافاصله پس از خواندن اسمش، سکانس رقص دسته‌جمعی آن را به یاد می‌آورید. چند خانواده که رابطه‌ی دوستانه‌ای دارند به سفر شمال می‌روند و در آنجا اتفاقاتی باعث می‌شود که چند شبانه‌روز را با استرس و دلهره پشت سر بگذارند. اما در همان سکانس‌های اولیه فیلم، وقتی این جمع به ویلای محل اقامتشان می‌رسند و متوجه شکسته بودن شیشه‌ها می‌شوند، درباره‌ی اینکه باید تا صبح از سرما بندری برقصند، حرف می‌زنند. همین دیالوگ باعث شروع رقص همه‌ی مردهای گروه باهم می‌شود.

سکانسی که اول از همه حس دوستانه و سرخوشی این همسفران را به مخاطب نشان و در مرحله بعد با بیرون رفتن بی سر و صدای الی از ویلا، خبر از شخصیت مرموز او می‌دهد که تا پایان فیلم نیز گریبان‌گیر مخاطب است. اصغر فرهادی که با فیلم «درباره الی» اولین قدم‌ها را به سوی کارگردان جهانی شدن، طی می‌کرد، هوشمندانه از این سکانس رقص برای القای این مفاهیم به مخاطب استفاده کرده.

۱۰. یک عاشقانه ساده

عاشقانه ساده

  • کارگردان: سامان مقدم
  • بازیگران: مهناز افشار، مصطفی زمانی و احمد مهرانفر
  • محصول: ۱۳۹۰

دومین فیلم ساخته سامان مقدم در لیست ما. مقدم در آثار دیگرش در سال‌های بعد هم نشان داده که علاقه‌ی خاصی به استفاده از سکانس‌های رقص در فیلم‌هایش دارد. البته صحنه‌های رقص دو فیلم بعدی او یعنی فیلم دنباله‌دار «نهنگ عنبر» فقط به طنز این آثار کمک کرده. «یک عاشقانه ساده» اگرچه فیلم موفقی در گیشه و نزد منتقدان نبود اما دقیقا با اسمش منطبق است. داستان از جایی شروع می‌شود که کدخدا و شاطر مورد اعتماد روستا از مدتها قبل قرارگذاشته‌اند که پسر و دخترشان با هم ازدواج کنند. اما حالا که  کرامت پسر کدخدا و گندم دختر شاطر به سن جوانی رسیده‌اند، تقدیر چیز دیگری بر سر راهشان گذاشته و گندم عاشق علی پسر یک مرد بدنام در روستا شده است. در شب جشنی در روستا که همه‌ی مردم برای شادی دور هم جمع شده‌اند، علی و کرامت برای رقصی محلی در مقابل همدیگر قرار می‌گیرند که پس از چند ثانیه که از شروع رقص می‌گذرد بیشتر شبیه یک دوئل می‌شود و مدام سعی می‌کنند همدیگر را از راه به در کنند.

۱۱. دلم میخواد

دلم می‌خواد

  • کارگردان: بهمن فرمان‌آرا
  • بازیگران: رضا کیانیان، مهناز افشار، محمدرضا گلزار
  • محصول: ۱۳۹۲

هشتمین ساخته بهمن فرمان آرا در مقام کارگردان که با نام اولیه «دلم می‌خواد برقصم» ساخته شد، اما تا پنج سال پس از ساخت و زمانی که کلمه «رقص» را از انتهای نام فیلم حذف نکردند، مجوز اکران آن صادر نشد.

این فیلم تماما درباره فایده رقص برای نجات آدم افسرده امروزی از زندگی یکنواخت است. بهرام فرزانه نویسنده‌ای است که مدت‌هاست نمی‌تواند داستان بنویسد. ناگهان بر اثر یک تصادف اتومبیل، آهنگی در ذهنش تکرار می‌شود که او را به رقص می‌آورد. همین اتفاق شوق نوشتن را در او برمی‌انگیزد. در کل فیلم بارها سکانس‌های رقص دیده‌ می‌شود و رضا کیانیان مدام در حال بشکن زدن و رقصیدن است. اما سکانس مهم رقص در این فیلم، زمانی است که فرزانه همه‌ی مردم شهر را به رقص وا می‌دارد. تمام کاراکترهایی که در اول فیلم با مراجعه به پزشک اعصاب و روان از دردهای روحی خود می‌گویند، در رقص دسته‌جمعی در خیابان می‌رقصند و غم‌هایشان را برای چند ساعتی فراموش‌ کرده‌اند. همچنین سکانس پایانی این فیلم نیز با وجود ساخته شدن به صورت کامپیوتری، بسیار تاثیرگذار است؛ لحظه‌ای که نوزادان تازه به دنیا آمده در بیمارستان همه یک دستشان از قنداق بیرون آمده و در حال رقصیدن هستند.

۱۲. ابد و یک روز

ابد و یک روز

  • کارگردان: سعید روستایی
  • بازیگران: پیمان معادی، نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار
  • محصول: ۱۳۹۴

همیشه هم رقص نشان از خوشحالی نیست، بلکه گاهی دریچه‌ای است که زخم‌ها و بدبختی‌ها را بیشتر نمایان می‌کند. این توصیف دقیقی از سکانس رقص فیلم «ابد و یک روز» است. سمیه که برای رهایی از مشکلات و وابستگی‌های خانواده، با نظر برادرش مرتضی می‌خواهد با یک مرد افغانستانی ازدواج کند و از خانه برود، دو روز مانده به بله برون، با مسایل خانواده خود روبرو می‌شود. خانواده‌ای که نسل به نسل معتاد و موادفروش بوده‌اند و حالا با تدبیر برادر بزرگتر خانواده قرار است تغییراتی در این روند به وجود بیاید. اما هیچ کس با این تغییر موافق نیست و مدام جدال و بحث در خانه جریان دارد. در این میان، نوید فرزند کوچک خانواده با همه فرق دارد و در مدرسه بسیار موفق است. شبی که او کارنامه‌اش را از مدرسه‌ دریافت می‌کند، همه در خانه می‌رقصند، اما رقصی که از بار درد خانواده چیزی کم نمی‌کند و حتی رقصیدن محسن برادر معتاد خانواده در پشت پنجره که با آهنگی غمگین ادامه پیدا می‌کند، بیشتر به بار احساسی این سکانس اضافه کرده.

۱۳. برادرم خسرو

برادرم خسرو

  • کارگردان: احسان بیگلری
  • بازیگران: شهاب حسینی، ناصر هاشمی و هنگامه قاضیانی
  • محصول: ۱۳۹۴

خسرو یک بیمار دوقطبی است، اما سال‌ها است به واسطه مراقبت‌های خواهرش بهبود پیدا کرده. اما تغییری در زندگی باعث بهم ریختن دوباره او می‌شود. خسرو باید برای مدتی پیش برادر بزرگش ناصر و خانواده او زندگی کند. ناصر تحمل روحیات و رفتار خسرو را ندارد و سعی می کند با تغییر دز داروهایش اورا در کنترل خود در بیاورد. «برادرم خسرو» یکی از مهم‌ترین و خوش‌ساخت ترین فیلم‌های سینمای ایران در زمینه بیماران روحی است که با بازی شهاب حسینی تصویر تاثیرگذاری از یک بیمار دو قطبی در حالت‌های مختلف به مخاطب نشان می‌دهد. یکی از صحنه‌های مهم و قابل تامل فیلم، سکانس رقص خسرو با اهالی خانه ناصر است. او ساعت ۴ صبح بیدار شده، بیرون رفته و کله پاچه خریده و حالا سرحال و شاد به خانه بازگشته و می‌خواهد با برادرزاده‌ی نوجوانش و برادرش برقصد. صدای موسیقی بلند اهل خانه را بیدار می‌کند و خسرو بی‌اعتنا به موقعیت، همه را به رقص فرا‌ می‌خواند. این سکانس یک توصیف کامل از قطب مثبت و فاز حال خوش بیماران دوقطبی است.

۱۴. سرخپوست

سرخپوست

  • کارگردان: نیما جاویدی
  • بازیگران: نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار
  • محصول: ۱۳۹۷

داستان فیلم «سرخپوست» در دهه ۴۰ در زندانی در یکی از شهرهای سیستان و بلوچستان می‌گذرد. تصور همه از یک رییس زندان فردی مقرراتی و جدی است، اما در فیلم «سرخپوست» ما در برخی سکانس‌ها به خلوت سرگرد نعمت جاهد، رییس این زندان می‌رویم و از بعضی رفتارهای او غافل‌گیر می‌شویم. جاهد که قرار است در یک روز زندان تحت ریاست خود را تخلیه کند، در آخرین لحظات اسباب کشی از آمدن مافوق خود تعجب می‌کند، اما وقتی میفهمد که سرهنگ مدبر برای دادن خبر ترفیع او به زندان آمده، از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجد. جاهد نمی‌تواند مقابل مافوق خود و زیردستانش شادی‌اش را نشان دهد، برای همین به اتاق مجاور دفتر کارش می‌رود و در سکوت آنجا شروع به رقصیدن می‌کند. او حتی از دیوار به عنوان پارتنر رقص تانگو استفاده می‌کند. رقص سرگرد جاهد با لباس نظامی و در حالی که همیشه اخمی بر صورت دارد، این سکانس فیلم «سرخپوست» را ماندگار کرده است.

۱۵. هزارپا

هزارپا

  • کارگردان: ابولحسن داودی
  • بازیگران: رضا عطاران، جواد عزتی و سارا بهرامی
  • محصول: ۱۳۹۷

شاید قراردادن فیلم «هزارپا» در لیست ما کمی عجیب باشد. چون این فیلم یک کمدی تمام عیار است و رقص و شادی موجود در آن، شبیه سایر فیلم‌هایی که برای این لیست انتخاب کردیم، نیست. اما نکته مهمی در سکانس رقص این فیلم وجود دارد؛ دو کمدین مطرح و پرطرفدار سینمای ایران که هرکدام فروش یک فیلم را تضمین می‌کنند در این فیلم در کنار هم قرارگرفته‌اند و در سکانسی از خوشحالی نقشه‌ای که کشیده‌اند با لباس راحتی می‌رقصند. جواد عزتی که نقش‌های جدی او وزنه‌ای هم تراز با نقش‌های کمدی‌اش دارد، آنچنان در این سکانس از تمام بدنش برای هرچه کمدی‌تر رقصیدن استفاده می‌کند که نمی‌توانستیم به راحتی از کنار این فیلم بگذریم. سکانس رقص فیلم «هزارپا» شاید تاثیرگذار نباشد و در فهم قصه و پیشبرد آن کمکی نکند، اما با فروش بسیار بالای فیلم و استقبال گسترده از آن، حتما از فراموش‌نشدنی‌ترین سکانس‌های رقص در سینما است.

۱۶. جهان با من برقص

جهان با من برقص

  • کارگردان: سروش صحت
  • بازیگران: علی مصفا، جواد عزتی، پژمان جمشیدی و هانیه توسلی
  • محصول: ۱۳۹۷

عده‌ای دوست دور هم جمع شده‌اند تا در روزهای آخر زندگی جهانگیر، یکی از دوستان مشترکشان که به سرطان مبتلا است، در کنارش باشند. در این فیلم دو سکانس رقص وجود دارد. در یکی از آنها که در اواخر فیلم است، همه دور آتش جمع شده‌اند و در حال پایکوبی هستند. اما سکانس دیگر رقص که در اوایل فیلم قرار گرفته از صحنه‌های مهم «جهان با من برقص» است. وقتی شخصیت حمید با بازی سیاوش چراغی‌پور با یک آهنگ شش و هشت شروع به رقصیدن می‌کند و همسر جوانش ناهید با بازی هانیه توسلی مدام قربان صدقه او می‌رود.

در این سکانس جهانگیر را می‌بینیم که از شکسته شدن یکنواختی زندگیش با حضور این افراد مدام لبخند می‌زند و شاد است و دخترش که بی خبر از همه جا همراه با میهمانان شادی می‌کند. در سمت دیگر احسان با بازی جواد عزتی نشسته که با وجود غصه بزرگی که دارد با جمع همراهی می‌کند. اما آمدن دوست مشترک دیگری به نام فرخ، سکانس رقص را بهم می‌ریزد. او که با همسر قبلی احسان ازدواج کرده، وارد خانه می‌شود و احسان پس از اصرارهای اطرافیان برای رقصیدن، ناگهان شروع به داد و بیداد می‌کند و سکانس رقص با یک دعوا به پایان می‌رسد. این سکانس علاوه بر جا نمایی که برای ورود فرخ در دل آن وجود دارد، به مخاطب کمک می‌کند تا با شخصیت‌های داستان بهتر آشنا شود.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. علی

    یک حرام،که در اخرزمان ارزش شده،خدا آزمون بگذره،،،،،،،،،،

    1. مریم

      بله متأسفانه.
      حالا یک سکانس نماز جمعه از کل تاریخ سینمای ایران پیدا کنید.

  2. A.LynX

    خیلی سکانس ها و فیلم های جذابی رو انتخاب کردین
    ممنون

  3. علی

    سکانس های رقصی که جا موند
    ۱. کما
    ۲. مکس
    ۳. نهنگ عنبر

    1. ثمین

      این فیلمهایی که شما میگین، سکانس های رقصش تنها یک سکانس مفرح است و هیچ حس و مفهومی رو انتقال نمیده

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه