از اسکار بازی‌ها تا قصه‌های کوجیما؛ یک هفته با بازی

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

در هفته‌ای که گذشت یکی از مهم‌ترین اتفاقات صنعت بازی رقم خورد. البته این اتفاق از آن‌هایی است که هر سال تکرار می‌شوند و کلی هم هیجان‌انگیز هستند. در نخستین ساعات بامداد روز جمعه، سیزدهمین دوره از مراسم The Game Awards برگزار شد. اگر از طرفداران بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی باشید، احتمالا خبر دارید که این مراسم چیزی شبیه به مراسم اسکار در عالم سینماست. در جریان این مراسم که حدود سه ساعت به‌طول می‌انجامد و تعداد زیادی شبکه‌ی تلویزیونی به‌طور زنده آن را پوشش می‌دهند بهترین‌های هر سال در صنعت بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی معرفی می‌شود. به مدت ۱۰ سال (۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲) این مراسم با حمایت شبکه‌ی تلویزیونی اسپایک برگزار می‌شد؛ اما حالا دو سه سالی است که این مراسم را «جف کلی»، از نام‌های آشنا در حوزه‌ی مطبوعات بازی‌های رایانه‌ای و ویدیوی برگزار می‌کند. مراسم دو سه سال اخیر تغییرات زیادی به خودش دیده که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به حمایت بیش‌تر از بازی‌ها و بازی‌سازان مستقل اشاره کرد. مراسم سالیانه‌ی The Game Awards تنها به معرفی برترین‌های سال و اعطای جایزه به آن‌ها خلاصه نمی‌شود. بلکه در بخش‌هایی از آن تریلرهایی از بازی‌های مهم و معروفی که طی یک سال آینده عرضه خواهند شد، به نمایش در می‌آید. هم‌چنین تعدادی بازی هم برای نخستین بار در جریان این همایش معرفی می‌شوند.

اما بپردازیم به مراسم امسال. با ورود به سال سومی که کنسول‌های نسل هشتم بازی‌های ویدیویی در اختیار بازی‌کننده‌ها قرار گرفته‌اند، تعداد بازی‌های درست و درمانی که بر مبنای ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن۴ ساخته شده‌اند هم به‌شکل چشم‌گیری افزایش پیدا کرده است. به‌همین خاطر هم امسال تعداد زیادی بازی کاندید کسب عنوان بهترین بازی سال شده بودند. بازی‌هایی مثل Bloodborne، قسمت چهارم از مجموعه بازی‌های «فال‌آوت»، «سوپر ماریو میکر»، «متال‌گیر سالید۵: درد فانتوم» و قسمت سوم از مجموعه بازی‌های «ویچر»؛ اما در نهایت این ویچر۳ بود که موفق شد اکثریت رای داوران را به خودش اختصاص بدهد و به‌عنوان بهترین بازی سال ۲۰۱۵ معرفی شود. استودیوی بازی‌سازی CD Projekt Red هم که قسمت سوم از مجموعه بازی‌های ویچر را ساخته، به‌عنوان بهترین استودیوی بازی‌سازی سال، شناخته و معرفی شد. اگر می‌خواهید در جریان چند و چون این همایش قرار بگیرید، توصیه می‌کنیم حتما خبر مربوط به The Game Awards امسال را مطالعه کنید.

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید دقیقا دو روز بعد از برگزاری این مراسم، سونی در جریان همایش PlayStation Experience از جدیدترین دستاوردهای‌اش در صنعت بازی رونمایی کرد. البته چون هنوز خبرها از این همایش در حال منتشر شدن هستند، چکیده‌ی خبرهای PlayStation Experience را هفته‌ی آینده برای‌تان بازگو می‌کنیم.

در ادامه‌ی مطلب جمع‌بندی این هفته، مشابه هفته‌های گذشته قصد داریم نیم نگاهی بیاندازیم به مهم‌ترین اخبار و حواشی صنعت بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی در هفت روز گذشته:

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

‌‌‌‌PS4-FEAT

هسته‌ی هفتم هم به کار گرفته شد!

حتما درباره‌ی نسل هفتم کنسول‌های بازی و ماجراهای سخت‌افزار پلی‌استیشن۳ خوانده‌اید. سونی در ابتدای نسل هفتم تصمیم سختی گرفت. تصمیمی که در نهایت منجر به استفاده از معماری بینهایت پیچیده در پردازنده‌ی مرکزی پلی‌استیشن۳ شد. پردازنده‌های معروف Cell که در پلی‌استیشن۳ مورد استفاده قرار گرفتند با این‌که بسیار قدرتمند بودند، اما برای بازی‌سازها کلی دردسر ایجاد می‌کردند. به‌همین خاطر هم در بازی‌های چند پلتفرمی در اکثر مواقع عمل‌کرد کنسول مایکروسافت بهتر از کنسول سونی بود.

اما سونی در نسل هشتم کنسول‌های بازی حسابی از گذشته درس گرفته است و نمی‌خواهد اجازه بدهد تجربه‌های گذشته دوباره تکرار بشوند. اگر از آن دسته از بازی‌کننده‌هایی هستید که به معماری و ساختار سخت‌افزاری کنسول‌های بازی علاقه دارند، احتمالا خبر دارید که پردازنده‌ی مرکزی کنسول پلی‌استیشن۴ هشت هسته‌ای است. اما تا به امروز سونی تنها امکان استفاده از شش‌تا از این هسته‌ها را در اختیار بازی‌سازها قرار داده بود. اما اخیرا در اخبار آمده که امکان استفاده از هفتمین هسته هم فراهم شده است. می‌خواهید درباره‌ی این خبر بیش‌تر بدانید؟ ادامه‌ی خبر…

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

PSP-Online

خداحافظ PSP

بعید است اهل بازی و بازی کردن باشید، اما درباره‌ی کنسول دستی محبوب سونی چیزی نشنیده باشید. اولین کنسول دستی سونی در زمان خودش از محبوبیت خیلی زیادی برخوردار بود و صدها بازی مختلف و جذاب برای‌اش ساخته شد. البته شاید اگر کنسول دستی PSP رقیبی قدرتمند مثل نینتندو DS نداشت، وضعیت‌اش خیلی بهتر از این حرف‌ها بود. البته که حتی با اوصاف هم PSP روزهای خیلی خوبی را تجربه کرد و نیم دو جین بازی تراز اول از جمله «تکن» (Tekken)، «کیل‌زون» (Killzone) و حتی چند قسمت از مجموعه بازی‌های «متال‌گیر سالید» (Metal Gear Solid) برای‌اش ساخته شد. البته که بالاخره سونی روزی حمایت‌های همه جانبه‌اش را از این کنسول دستی قطع کرد. چرا؟ چون کنسول دستی نسل بعدی‌اش وارد میدان شده بود. سونی روی پلی‌استیشن ویتا خیلی حساب کرده بود و از نظر سخت‌افزاری هم حسابی به آن رسیده بود. اما در نهایت نتیجه آن‌جوری که انتظار می‌رفت از آب درنیامد و ویتا حتی به موفقیت‌های PSP نزدیک هم نشد. همه‌ی این‌ها به کنار، اخیرا سونی خبر داده که قصد دارد از اسفند ماه امسال، امکان خرید دیجیتالی بازی برای PSP را ببند. مطمئن باشید این اول قدم از حذف کامل این کنسول دوست‌داشتنی و تاریخ‌ساز است. می‌خواهید درباره‌ی این تصمیم سونی بیش‌تر بخوانید؟ ادامه‌ی خبر…

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Main

از این ظلمی که به کوجیما می‌شود!

اگر از طرفداران خبرهای بخش بازی و سرگرمی دیجی‌کالا مگ باشید، احتمالا درباره‌ی کوجیما مطالبی خوانده‌اید. هرچند برای شناختن این بازی‌ساز افسانه‌ای نه نیاز است یکی از بازی‌های‌اش را بازی کرده باشید و نه درباره‌اش جایی خوانده باشید. هیدئو کوجیما بدون شک یکی از بزرگ‌ترین‌های نام‌های صنعت بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی است و کسی به این راحتی‌ها نمی‌تواند جای‌اش را پر کند. حتما می‌پرسید چرا کسی باید جای‌اش را پر کند؟ همه چیز به اسفند ماه سال گذشته و مشاجره‌ی میان کوجیما و ناشر بازی‌اش برمی‌گردد. در روزهای انتهایی سال گذشته خبر رسید که کوجیما، سازنده‌ی مجموعه بازی‌های متال‌گیر سالید، با مدیران ارشد «کونامی»، ناشر این مجموعه بازی‌ها حسابی به مشکل برخورده. بعد هم کلی خبر آمد که استودیوی کوجیما بسته شده و کارمندان‌اش اخراج شده‌اند و در نهایت خود کوجیما هم استعفا داده و به هم‌کاری‌اش با کونامی پایان داده است.

اما همین دو روز پیش عجیب‌ترین خبر پیرامون این مناقشه‌ی پیچیده در سایت‌ها و خبرگزاری‌های مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی منتشر شد. کونامی به کوجیما اجازه نداده بود در جریان مراسم The Game Awards شرکت کند! می‌خواهید درباره‌ی این خبر عجیب و غریب بیش‌تر بخوانید؟ ادامه‌ی خبر…

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. علی سراب

    مثل همیشه عالی و جامع
    مثل همیشه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه