ترامپ بودجه‌ی ناسا را با هدف سفر به ماه در سال ۲۰۲۴ افزایش داد

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
سفر به ماه

چند ماه پیش بود که مایک پنس، معاون ترامپ، برنامه‌ی جدید ایالات متحده را برای سفرهای سرنشین‌دار فضایی اعلام کرد: سفر به ماه در سال ۲۰۲۴. اکنون ترامپ علاوه بر بودجه‌ی ۲۱ میلیارد دلاری پیشین ۱/۶ میلیارد دلار را به بودجه‌ی سال مالی ۲۰۲۰ ناسا اضافه کرده است.

البته این مبلغ پس از تایید بودجه در کنگره‌ی آمریکا به دست ناسا خواهد رسید.

پیش از اعلام برنامه‌ی جدید آمریکا برای سفر به ماه ناسا در تلاش بود تا فضانوردان آمریکایی را در اواخر دهه‌ی ۲۰۲۰ روانه‌ی ماه کند. اکنون و با برنامه‌ی جدیدْ ناسا باید پیش‌نیازهای سفر به ماه را تنها در پنج سال فراهم کند.

افزایش بودجه‌ی ناسا کمک زیادی به برنامه‌ی سفر به ماه خواهد کرد. اما احتمالا ناسا باز هم به پول بیشتری نیاز خواهد داشت.

جیم بریدنستاین، مدیر ناسا، در این رابطه گفته که ناسا در آینده به بودجه‌های بیشتری نیاز خواهد داشت. او گفته بودجه‌های بعدی که به برنامه‌ی ماه اختصاص خواهد یافت باید بیشتر از ۱/۶ میلیارد دلار باشند. هر چند که به گفته‌ی او برای آغاز پروژه ۱/۶ میلیارد دلار مبلغ مناسبی است و بودجه باید به تدریج افزایش پیدا کند.

ناسا هنوز بودجه‌ی مورد نیاز برای سفر به ماه در سال ۲۰۲۴ را اعلام نکرده است و کارشناسان کماکان در حال بررسی این موضوع هستند.

برنامه‌ی آرتمیس؛ خواهر دوقلوی آپولو

روز گذشته نام برنامه‌ی ناسا برای سفر به ماه نیز اعلام شد و این برنامه «آرتمیس» (Artemis) نام گرفت. آرتمیس در اسطوره‌های یونان باستان «الهه‌ی ماه» است. آپولو و آرتمیس فرزندان دوقلوی زئوس و لتو و از اسطوره‌های یونانی هستند.

گلدانی مربوط به قرن پنجم پیش از میلاد که در آن آپولو (سمت چپ) و آرتمیس، خواهر دوقلوی او، نقاشی شده است.
Credit: Metropolitan Museum of Art

از نام آرتمیس پیش از این در چند ماموریت‌ فضایی دیگر نیز استفاده شده است. اما شاید این نام را بیشتر با کتاب اندی وییر شناخته باشید. این نویسنده‌ی علمی-تخیلی کتاب آرتمیس را در سال ۲۰۱۷ منتشر کرد. در این داستان آرتمیس نام اولین و تنها شهر روی ماه است.

ناسا در نظر دارد در برنامه‌ی آرتمیس اولین بانوان فضانورد را روانه‌ی ماه کند. تمامی فضانوردان برنامه‌ی آپولو مرد بودند و قدم گذاشتن اولین زن بر سطح ماه قطعا جزء دستاوردهای بزرگ برنامه‌ی آرتمیس خواهد بود. برنامه‌ای که در جریان آن فناوری‌ها و ابزارهای جدیدی همچون سامانه‌ی پرتاب فضایی (SLS) و ایستگاه فضایی گیت‌وی (Gateway) ساخته خواهند شد تا پس از محکم کردن جای پا در ماه بشر به افق دورتر، یعنی مریخ، بنگرد.

عکس کاور: باز آلدرین، فضانورد ماموریت آپولو ۱۱ در سطح ماه.

Credit: NASA

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar افسانه جمال‌زاده

    پرزیدنت ترامپ!! ترامپ که بچه کوچکتون نیست انقد خوار و خفیف و حقیرانه تکرار کردین ترامپ..ترامپ.. ????

    1. Avatar اصغر فرهادی

      بعضیا چقدر جوگیرن! نماینده پرزیدنتونی؟ به روحانی می‌گی رئیس جمهور روحانی؟ بابا غرب زدگی بدجوری رفته توتون.

      1. Avatar امیر فرجی

        کسی که کار درست و سازنده می‌کنه لایقه احترامه غربی شرقی هم نداره

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه