انسان در آینده به ربات تبدیل می‌شود؟

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

ایلان ماسک بنیان‌گذار و مدیرعامل‌ شرکت‌هایی چون تسلا و اسپیس‌ایکس در یک سخنرانی در حاشیه اجلاسی در دوبی درباره آینده زندگی انسان حرف‌های جالبی زده است.

ماسک در سخنان خود اشاره کرده که ما در طول زمان شاهد ادغام بیشتر هوش زیستی و هوش دیجیتال خواهیم بود. اگر بخواهیم این حرف را کمی روشن‌تر و عامیانه‌تر کنیم باید گفت در آینده انسان‌ به یک نیمچه‌ربات تبدیل می‌شود.

مدیرعامل تسلا دلیل این امر را چنین توضیح می‌دهد که امروزه و بویژه به شکل جدی‌تری در آینده سرعت یکی از اصلی‌ترین فاکتور‌های تکنولوژی است. تکنولوژی به سرعت نیاز دارد و انسان نمی‌تواند این سرعت را با مکانیزم‌های زیستی‌اش ایجاد کند. در نتیجه مجبور خواهیم بود از تکنولوژی درون بدن انسان استفاده کنیم. به این شکل در آینده انسان‌ها به نوعی ماشین تبدیل خواهند شد. البته این ایده چندان جدید نیست و پیشتر هم ایده نصب پردازنده درون مغز انسان به شکل‌های دیگر مطرح شده است.

البته ایلان ماسک معتقد است همزیستی انسان و ربات در آینده امر عجیبی نیست. او فکر می‌کند انسان حتی همین حالا هم به شکلی شدیدا وابسته به ماشین‌ها است و شاید همین حالا هم به نوعی ربات تبدیل شده باشد. در واقع انسان امروز از گوشی‌هوشمند و کامپیوترها استفاده می‌کند و به قدری وابسته آن‌ها شده است که حتی پس از مرگ هم از او بقایایی دیجیتال یا نوعی روح دیجیتال باقی خواهد ماند.

البته ماسک در سخنانش این نکته را پذیرفته که پیشرفت سریع هوش مصنوعی می‌تواند ایجادکننده برخی بحران‌های اجتماعی هم باشد. برای مثال او به حوزه‌ تولید ماشین‌های خودران اشاره کرده و گفته است که در حال حاضر تعداد زیادی از افراد با رانندگی امرار معاش می‌کنند، شغلی که ماشین‌های خودران به سرعت نابودش خواهند کرد.

منبع: Cnet


telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه