ماجرای اپل، شارپ و AMOLED؛ آیا اپل قید LCD را می‌زند؟

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
apple AMOLED

شایعه شده که شرکت فاکسکان که شریک بزرگ تجاری اپل است، قصد خرید شرکت شارپ را دارد. از سوی دیگر خبردار شده‌ایم که شرکت شارپ که در تولید صفحات نمایش تخصص دارد می‌خواهد چند خط تولید نمایشگرهای AMOLED راه بیندازد. این دو گزاره، ما را به یک فرضیه‌ رهنمون می‌کند: شارپ برای اپل نمایشگر AMOLED خواهد ساخت. اما بیایید دقیق‌تر به این موضوع نگاه کنیم. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

       ‌‌‌‌

هفته‌ی پیش خبرهایی منتشر شد مبنی بر این‌که شرکت «فاکسکان» (Foxconn) می‌خواهد شرکت ژاپنی شارپ را تصاحب کند. حالا ظاهرا این دو شرکت روی قیمت ۳٫۵ میلیارد دلار به توافق رسیده‌اند. از شارپ هم خبر رسیده که این شرکت در حال راه‌اندازی سه خط تولید جدید است.

sharp

گویا این خطوط به‌طور انحصاری برای تولید پنل‌های AMOLED‌ مخصوص تلفن‌های هوشمند طراحی شده‌اند. سایت DigiTimes گزارش داده که این خطوط، ظرفیت تولید ۹٫۸۵ میلیون پنل ۵٬۵ اینچی AMOLED در ماه را دارند. از سوی دیگر، در ماه‌های اخیر شایعات زیادی در رابطه با تصمیم اپل به استفاده از نمایشگرهای AMOLED شنیده بودیم. با توجه به خبرهای مختلفی که منتشر شده، احتمال عملی شدن این تصمیم خیلی زیاد است.

طی چند سال اخیر، نمایشگرهای «امولد» (AMOLED) تکامل پیدا کرده‌اند. نمایشگرهای امولد از لایه‌ای متشکل از پلیمرهای ارگانیک بهره می‌برند که در اثر دریافت جریان الکتریکی، روشن می‌شوند. این ساختار ساده، نمایشگرهای امولد را از نور پس‌زمینه (backlight) بی‌نیاز می‌کند؛ از همین رو، نمایشگرهای AMOLED در مقایسه با نمایشگرهای LCD باریک‌تر هستند. نمایشگرهای AMOLED در مقایسه با نمایشگرهای LCD، کنتراست رنگ بیشتری دارند و رنگ‌ مشکی واقعی‌تری تولید می‌کنند. البته نقدی جدی هم به این نمایشگرها وارد است: گاهی تصاویر مشاهده‌شده در صفحه نمایش AMOLED اغراق‌شده و غیرطبیعی به‌نظر می‌رسند. نکته‌ی مهم دیگر این است که قیمت تمام‌شده‌ی نمایشگرهای AMOLED از LCD کمتر است.

lcd-vs-amoled

آیفون ۶s با نمایشگر IPS LCD در کنار گلکسی S7 با نمایشگر Super AMOLED

موسسه‌ی تحقیقاتی IHS می‌گوید که هزینه‌ی تولید نمایشگرهای AMOLED و LCD در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۶،  به ترتیب ۱۴٫۳ دلار و ۱۴٫۶ دلار بود. در این بررسی، نمایشگرهای Full HD و ۵٫۵ اینچی به عنوان معیار در نظر گرفته شد. به زبان ساده، در حال حاضر تولید صفحه ‌نمایش AMOLED از تولید صفحه‌نمایش‌ LCD برای گوشی‌های هوشمند ارزان‌تر تمام می‌شود. ازاین‌رو پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های آینده شرکت‌های بیشتری به سراغ نمایشگرهای AMOLED بروند.

به‌طور معمول سامسونگ از خانواده‌ی AMOLED و اپل از خانواده‌ی LCD استفاده می‌کند. اپل واچ (Apple Watch) تنها دستگاه اپل است که در آن از نمایشگر AMOLED استفاده شده. اما بر اساس جدیدترین خبرها، این احتمال وجود دارد که اپل از سال ۲۰۱۷ یا ۲۰۱۸، قید LCD را زده و در گوشی‌هایش هم از تکنولوژی AMOLED استفاده کند.

‌‌     ‌

منابع: DigiTimes ،Phone Arena

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. Avatar فواد فرشباف

    سوپرامولد سامسونگ اشقال ترین صفحه نمایش است . کاری با کیفیتش ندارم کیفیتش خیلی عالیه ولی متاسفانه بعد از چند ماه سایه ی هرچیزی که زیاد ازش استفاده کنید روی صفحه میمونه . من هم اس ۵ داشتم هم تب اس هم اس ۶ هر سه صفحه نمایششون سایه افتاد حتی خود گارانتی سامسونگ این موضوع رو قبول کرد و رایگان صفحه نمایشمو عوض کرد ولی بعد از چند ماه باز مشکل پیدا شد . این مشکل رو توی گوشی های دوستام و گوشی های تست که در فروشگاه ها برای نمایش قرار میدن هم دیدم شما هم اگه میخواین تست کنین این کد رو شماره گیری کنین بعد صفحه ابی رو باز کنین روی صفحه ابی و سفید بیشتر معلومه …. *#۰*# ( ستاره مربع ۰ ستاره مربع). واقعا این نقطه ضعف بزرگی برای محصولات سامسونگه.

  2. Avatar Next is Now

    نمایشگر اپل هم به زودی ساخت سامسونگ خواهد بود

    1. Avatar مهدى

      دوست عزیز خوبه نوشته فاکسکان شارپ را براى این کار خریده.

  3. Avatar Hamid

    بازم کپی از سامسونگ،

    1. Avatar مهدى

      یعنی تو دنیا فقط سامسونگ امولد میزنه دیگه.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه