فضاپیمای هایابوسا ۲ از سیارک ریوگو راهی زمین شد

۲۳ آبان ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
سیارک ریوگو فضاپیمای هایابوسا ۲

فضاپیمای هایابوسا ۲ پس از بیش از یک سال کاوش سیارک ریوگو و نمونه‌برداری از این سیارک روز چهارشنبه مسیر بازگشت به زمین را آغاز کرد.

فضاپیمای ژاپنی هایابوسا ۲ که در اواخر سال ۲۰۱۴ به فضا پرتاب شده بود با هدف مطالعه و نمونه‌برداری از سیارک ریوگو به ملاقات این جرم رفت. نمونه‌هایی که اکنون در راه بازگشت به زمین هستند تا دانشمندان بتوانند در آزمایشگاه‌های مجهز زمینی بررسی‌های دقیقی را روی آن‌ها انجام دهند.

فضاپیمای هایابوسا ۲ در مسیر بازگشت به زمین به تصویربرداری از سیارک ریوگو ادامه خواهد داد. این فضاپیما در مسیر رسیدن به سیارک ریوگو تصاویر هیجان‌انگیزی را از این سیارک تهیه کرد. تصاویری که در ابتدا جزئیاتی نداشتند و با نزدیک شدن فضاپیما به سیارک ریوگو بود که چهره واقعی این جرم آشکار شد. این بار اما مسیری بر خلاف جهت طی خواهد شد و مجموعه تصاویری با عنوان «خداحافظ ریوگو» ثبت خواهد شد.

پس از گذشت مدتی از ثبت این تصاویر که پنج روز طول خواهد کشید فضاپیمای هایابوسا ۲ موتور یونی خود را روشن خواهد کرد تا با سرعت بیشتری مسیر بازگشت به زمین را طی کند.

مسیر بازگشت هایابوسا ۲ به زمین چیزی در حدود یک سال طول خواهد کشید. پس از رسیدن به زمین این فضاپیما کپسول حاوی نمونه‌ها را رها خواهد کرد تا ارمغان ارزشمند هایابوسا ۲ از سیارک ریوگو در منطقه‌ای دورافتاده در استرالیا فرود بیاید.

ماموریت هایابوسا ۲ تا به این جا ماموریتی بسیار موفق بوده که به تمام اهدافش رسیده است. با این حال هدف اصلی این ماموریت بازگرداندن نمونه‌های جمع‌آوری شده به زمین برای بررسی‌های بیشتر است.

نمونه‌هایی که از سطح و زیر سطح سیارک ریوگو جمع‌آوری شده‌اند و بررسی دقیق آن‌ها اهمیت بسیار زیادی برای دانشمندان دارد. نمونه‌های جمع‌آوری شده به دانشمندان در درک تاریخچه‌ی سیارک ریوگو و به طور کل منظومه شمسی کمک خواهد کرد. نمونه‌هایی دست‌نخورده که برخی از آن‌ها برای مدتی بسیار طولانی حتی نور خورشید و پرتوهای فضایی را نیز ندیده‌اند و از زیر سطح این جرم سنگی رهسپار زمین شده‌اند.

عکس کاور: تصویر فضاپیمای هایابوسا ۲ از سیارک ریوگو.

Credit: JAXA

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه