با این ۵ اپ دنیای آهنگ‌سازی را تجربه کنید

۲۰ آبان ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

چه ترانه‌سرا باشید چه کسی که تا حالا دو خط شعر و ترانه هم نسروده، لحظاتی در زندگی همه رخ می‌دهد که به اصطلاح حس شاعرانه گل می‌کند. چه می‌دانید شاید آن‌چه در آن لحظه متبلور می‌شود روزی قطعه‌ای ناب و مشهور شود که همه با خود و با هم بخوانند. در این مطلب اپ‌هایی را معرفی می‌کنیم که به کمک‌شان تقریبا هرکسی می‌تواند ملودی‌ها و ترانه‌هایش را به آهنگی تبدیل کند و خروجی واقعی از ایده‌هایش بگیرد. با این اپ‌ها هم ترانه‌ها و آهنگ‌هایتان را نظم می‌دهید هم می‌توانید با ابزارهای ارائه شده، ایده‌های خام را به مسیر درست ببرید.

Word Palette

تا حالا شده با چند کلمه و جمله که روی تقویم نوشته شده بازی کنید و یک باره متوجه شوید که «وای عجب عبارت نغزی شد»؟ «ورد پلت» در واقع هم‌آن تقویم است البته روی تلفن شما. اپ را که باز کنید قسمت «sheets» را می‌بینید. از این‌جا آیکون بالا سمت راست را بزنید تا بتوانید شروع به نوشتن کنید. هم می‌توانید خودتان کلمه‌ها را وارد کنید هم از اپ بخواهید تصادفی چهار خط بنویسد تا روی آن کار کنید. حالا این شما و حس شاعرانه‌تان هستید که باید دست به دست هم دهید و ترانه‌ی سال را خلق کنید. حتی می‌توانید عبارت‌ها را از دیوان یا نثر مورد علاقه‌تان وارد اپ کنید تا کار در مسیر خاصی که در نظر دارید پیش برود. این اپ رایگان تنها روی آی‌اواس قابل استفاده است.

Rhymer’s Block

بالاخره بعد جهد فراوان به ترانه‌ی دل‌خواه رسیده‌اید ولی در وزن و قافیه‌ی آن وا مانده‌اید؟ با «رایمرز بلاک» می‌توانید هم‌زمان با نوشتن ترانه از الگوهای وزن‌سازی آن استفاده کنید. حتی می‌توانید شیوه‌های استاندارد وزن‌سازی را روی ترانه‌ی خود امتحان کنید. البته اگر دنبال اوج و فرودهای خاص هستید شیوه‌ی استاندارد به کارتان نمی‌آید. یکی دیگر از ویژگی‌های «رایمرز بلاک» هایلایت کردن قافیه‌های ترانه، حین نوشتن است. هم‌چنین می‌توانید از شبکه‌ی اجتماعی اپ به نام «بلاک» استفاده کنید و ایده‌های خود را به دیگران هم برسانید. در این شبکه‌ی اجتماعی می‌توانید به کار سایرین نظر دهید یا حتی با چند نفر یک پروژه تعریف کرده و جمعی روی آن کار کنید. این اپ رایگان تنها روی آی‌اواس قابل استفاده است.

Songspace

از قدیم گفته‌اند «همه چیز را همگان دانند» و «هر سری یک نظری». با اپ «سانگ‌سپیس» به‌راحتی می‌توانید امکان دست‌رسی به آهنگ‌های خود را به دیگران هم بدهید تا کسانی که خبره‌ی امر هستند در به‌تر شدن نتیجه‌ی کار کمک کنند. با تقه روی آیکون Folder می‌توانید آهنگ‌های ضبط‌شده و ترانه‌هایتان را وارد اپ کنید. بعد اعضایی که به آن‌ها دست‌رسی خواهند داشت را برای حالت‌های دیدن/ویرایش مشخص کنید. این امکانات برای کسانی که چند نفری رو یک آهنگ کار می‌کنند یا می‌خواهند از کمک یک کار بلد استفاده کنند بسیار کاربردی است. این اپ رایگان برای آی‌اواس و اندروید قابل استفاده است.

Song-Writer Lite: Write Lyrics

با این اپ می‌توانید همه‌ی آهنگ‌هایتان را به‌صورت یک قفسه‌ی پرونده‌های دیجیتال مرتب کنید. وارد اپ که می‌شوید دو پوشه‌ی «Complete» و «In Progress» را می‌بینید. خودتان هم می‌توانید پوشه‌های جدید درست کنید. در این اپ امکاناتی هم برای نظم ظاهری آهنگ‌ها و ترانه‌ها در نظر گرفته شده. عنوان ترانه، نام‌گذاری مجزای قسمت‌های آن، بخش‌هایی که باید گروه‌خوانی شوند و امثال این‌ها، مواردی هستند که در اختیار خواهید داشت. برای ترانه‌سرایانی که موسیقی هم کار می‌کنند بیش از ۱۰۰۰ آکورد مختلف برای گیتار، گیتار باس، بانجو و غیره وجود دارد. با استفاده از گزینه‌ی ویرایش می‌توانید آکوردهای مورد نظرتان را بنویسید. وقتی به حالت نمایش اپ وارد شوید نتیجه‌ی کارتان را درست بالای هر ترانه خواهید دید. این اپ رایگان تنها روی آی‌اواس قابل استفاده است.

Hum

آن‌چه همیشه با خود زمزمه می‌کنید شاید بتواند به یک ملودی زیبا منتهی شود. اپ «هام» کمک می‌کند ملودی آهنگ‌هایتان را طبقه‌بندی کنید، ترانه‌ها را جمع‌آوری کنید و همه را در یک جا داشته باشید. به آیکون «به‌علاوه» در بالا سمت راست تقه بزنید تا آهنگ‌تان را ضبط کنید و ترانه‌اش را بنویسید. با تقه روی آیکون شکلک می‌توانید ماژور یا مینور بودن نوت‌ها را تعیین کنید. این اپ بیش‌تر به درد ترانه‌سرایانی می‌خورد که دستی هم در عالم موسیقی دارند. اگر تخصصی در زمینه‌ی موسیقی ندارید با امتیازدهی به ملودی می‌توانید مشخص کنید چقدر آن را می‌پسندید. بعد آهنگ‌ها را بر اساس کیفیت‌شان مرتب کنید تا ببینید از کدام آهنگ‌ها با چه سبک‌هایی بیش‌تر خوش‌تان آمده و فکر می‌کنید مسیر کار به کدام سمت برود به‌تر است. علاوه بر این به کمک هام می‌فهمید که روند پیش‌رفت کار و حالت‌های احساسی‌تان در هر زمان چطور بوده‌اند. این اپ هزینه دارد و تنها روی آی‌اواس قابل استفاده است.

ترانه‌سرایی و آهنگ‌سازی هرچند می‌توانند کاملا علمی و دانشگاهی باشند ولی در عین حال منشائی احساسی و دلی دارند؛ پس قاعدتا هرکسی که حس و دلش را داشته باشد می‌تواند سری به این وادی بزند. اگر این‌دو را در خود می‌بینید دست به کار شوید و با نصب این اپ‌اه کار را قرن بیست و یکمی شروع کنید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه