بتمن در برابر سوپرمن، منتقدان در برابر افکار عمومی

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

فروش فیلم «بتمن در ‌برابر سوپرمن» در ایالات‌متحده و جهان از مرز ۷۰۰ میلیون دلار هم گذشت تا فاصله نظرات منتقدان و سلیقه عمومی بیش از پیش آشکار شود.

فیلم بتمن در برابر سوپرمن از همان آغاز مورد خشم منتقدان بود. اکثر منتقدان شاخص هالیوود فیلم را کوبیدند و علیه آن نقدهای منفی نوشتند. حتی کار به جایی رسید که زک اسنایدر کارگردان فیلم و تعدادی از همکاران او مجبور به دفاع از فیلم پیش از آغاز نمایش آن شدند. اما ظاهرا سلیقه عمومی به شکلی معنی‌دار با سلیقه منتقدان متفاوت است. اگر به دنبال نشانه‌ای می‌گردید تا این حرف را ثابت کند باید نگاهی به آمار فروش این فیلم بیندازید. فیلم در هفته اول اکرانش رکورد‌شکن شد به شکلی که با فروش ۴۲۴.۱ میلیون دلاری در اولین آخرهفته (مجموعه فروش در داخل ایالات متحده و فروش جهانی)، چهارمین فیلم پرفروش تاریخ هالیوود در اولین آخرهفته شد. حال با ادامه اکران فیلم در ایالات‌متحده و سایر کشورهای جهان فروش فیلم از مرز ۷۰۰ میلیون دلار هم گذشته. این استقبال چشم‌گیر از فیلم، بسیاری را به پرسش درباره جایگاه و نفوذ منتقدان امروزی هالیوود در افکار عمومی واداشته است.

Batman-Vs-Superman-Movie-Wallpaper-Desktop-VYX

اکران بتمن در برابر سوپرمن ۶ ام فروردین شروع شد یعنی از اکران آن هنوز دوهفته هم نگذشته است. برای درک بهتر موفقیت این فیلم در گیشه، بد نیست بدانید ۱۴ هفته طول کشید که فیلم دیگر همین کارگردان یعنی «مرد پولادین» که در سال ۲۰۱۳ ساخته شده بود، به فروش ۶۶۸ میلیون دلاری در سطح جهان برسد. رقمی که بتمن در برابر سوپرمن ظرف مدتی کمتر از دوهفته از آن عبور کرده. در واقع چیزی که درباره این فیلم جنجال‌برانگیز شده فقط فروش قابل توجه آن نیست بلکه تضاد عمیقی که میان نظرات منتقدان و سلیقه عمومی وجود دارد موضوعی حتی پراهمیت‌تر تلقی می‌شود. این پرسش که امروزه جایگاه منتقدان کجاست و تاثیر آنها بر انتخاب تماشاگران در چه سطحی است هر روز در حال پررنگ‌تر شدن است.  براساس نمراتی که منتقدان در سایت Rotten Tomatoes به این فیلم داده اند، فیلم نمره ۲۹ از ۱۰۰ را گرفته، این در حالی است که بیش از ۱۹۱ هزار نفر از هواداران فیلم به فیلم نمره‌ای معادل ۷۰ از ۱۰۰ داده‌اند. در سایت ComicBook.com هم فیلم به عنوان سومین فیلم محبوب تاریخ که بر‌‌اساس داستان‌های مصور ساخته شده شناخته می‌شود (پس از فیلم‌های شوالیه تاریکی و بتمن آغاز می کند). ظاهرا با افزایش فروش بتمن در برابر سوپرمن شکاف مردم در برابر منتقدان هم عمیق‌تر می‌شود.

‌‌

منبع: BGR

‌‌  کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۰ دیدگاه
  1. mohammad

    خب معلومه مردم به نظر منتقدا توجه نمیکنن… بعد عمری، DC شروع کرده به پروژه های سینماییش و آوردن جاستیس لیگ تو قالب سینما. فیلم چه خوب باشه چه بد همه طرفدارای DC واسه دیدنش به سینما میرن.
    شور و شوق دی سی فن ها واسه دیدن فیلم دلیل بر خوب بودنش نیست.
    من خودم که فیلمو دیدم اصلا توقع نداشتم این قدر بد باشه. فیلمنامه ناقص، شخصیت پردازی افتضاح، فیلمبرداری گنگ و نامنظم، دیالوگ محور نبودن فیلم.
    درواقع اصلا روی داستان کار نشده بود سریع میخواستن جاستیس لیگ رو نمایش بدن.
    و همچنین اقتباس از کمیک هایی که برای شروع پروژه اصلا خوب نبود مثلا مرگ سوپرمن!!!!!
    وقتی قرار فیلم جاستیس لیگ اکران بشه و همه میدونیم سوپرمن هم توش حضور داره دیگه مرگ سوپرمن چه تاثیری روی بیننده میذاره؟؟
    و از همه بدتر دوستی بین بتمن و سوپرمن بود که فقط بخاطر اینکه اسم مادراشون باهم یکی بود، دشمنی رو کنار گذاشتن!!! واقعا روی داستان و فیلمنامه سطحی کار شده بود.

  2. اشکان

    واقعا منتقدا کجای سینما هستن ?
    حالا که میبینیم اونا و معیارهاشون تو تعیین خوب بودن یا نبودن فیلم تاثیری نداره

  3. هانی

    این سبک از فیلمها فقط برای یه سری بچه(چه از لحاظ سن و چه از لحاظ طرز فکر) ساخته میشه و الا بار محتوا و هنر و تاثیر فیلم یه چیز در حد بوقه.و باید اینو قبول کرد که نولان با ساختن و زنده کردن یکی از ابر قهرمان این فیلم در سری های بتمن تو فروش فیلم تاثیر داشته و اسنایدر هم که تا قبل از این تو کارنامش یه مشت موزیک ویدئو و سری فیلم های مضخرف و پوچ ۳۰۰ رو داره در اینجا فقط یه فیلم بر اساس دنیای کامیک که تو کمپانی برادران وارنر سر هم شده رو به تصویر می کشه. این فیلم فقط برای پر کردن وقت بیهوده یه سری آدم بیکار خوبه و باید تاسف خئرد برای کسانی که واسه دیدن این فیلم صف می کشن.

  4. مصطفی

    چیز عجیب و دور از ذهنی نیست که نظر منتقدان با مردم متفاوت باشه …
    خیلی وقته دیگه مردم زیاد به نظر منتقدها گوش نمیدن و ترجیح میدن از عقل جمعی که نظر بیننده هاست و قطعیت بیشتری داره استفاده کنند…

  5. مسعود

    هرچی نولان بتمن را احیا کرد زک اسنایدر خرابش کرد فروش بالای این فیلم (البته فقط هفته اول هفته دوم شدیدا سقوط کرده) بیشتر بخاطر این دو قهرمان کامیک بوکی هستش نه بخاطر بازی هنرپیشه ها یا کارگردان تو این فیلم خیلی سریع و ابگوشتی می خواهن تیم سه نفره بتمن وسوپرمن واندر وومن را شکل بدن اگه فیلمی مثل avengers را میبینید شرکت مارول چندین ساله روش سرمایه گذاری کرد مثل فیلم ایرون من یا کاپیتان امریکا در اخر فیلمهاشون هم نشانی از شروع سری فیلمهای اونجرز هستش این نشون میده که چقدر برنامه ریزی واسه یه فیلم میکنن ولی تو این فیلم خیلی سریع رفتن سراغ Justice League

  6. مهسا

    این فیلم خیلی عالیه

  7. رضا

    کاملا مشخصه چرا داره خوب فروش می کنه . فقط به خاطر اینه که بتمن و سوپرمن هر دوتاشون برای اولین بار تو یه فیلم مشترک قرار می گیرند وگر نه اسنایدر هیچ وقت کارگردان نبوده که مزد زحمت هاشو بگیره . به قول گفتنی فقط داری پول برندشو میدی. مطمئن باشید دلیل فروش خوب فیلم اسنایدر نیست .

  8. Smash

    خیلی چیزا رو فروش بالای این فیلم تاثیر داشتن، ولی به نظر من بیشترین سهم رو حضور کاراکتر BATMAN داشته. لیست انتخاب کاربران comicbook.com هم تقریباً همینو میگه.

  9. حسین

    منتقدا هیچی بلد نیستن فقط بلدن از فیلما ایراد بگیرن بیشترشون نقاط قوت فیلما رو نمیبینن من که همیشه و همیشه نظر مردمو قبول داشتم چون هر فیلمی که منتقدا خیلی ازش تعریف کردنو دوست نداشتم ولی فیلما ای رو که مردم دوست داشتن همیشه عاشقشون بودم .

  10. MA

    البته باید یه نگاهی هم به افت ۷۰ درصدی فروش در هفته ی دوم نگاهی بندازید
    خیلی از فیلم های اینجوری، مخاطبین میخوان تا توی هفته ی اول نگاهش کنن
    اما ایا حاضرن دوباره نگاهش کنن؟
    آیا بقیه را ترغیب به دیدن میکنن؟
    افت فروش ۷۰ درصدی…

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه