جدیدترین نوآوری‌ها برای حذف بریدگی نمایشگر

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
بریدگی نمایشگر

طراحی گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۸ تا حدی نامتعارف بود و بیشتر سازندگان سعی کردند به شعار «نمایشگر بزرگ‌تر همواره بهتر است» جامه‌ی عمل بپوشانند. بیشتر سازندگان برای عملی کردن این هدف، به بهره‌گیری از بریدگی نمایشگر روی آوردند. برخی از آن‌ها از بریدگی عریض آیفون X کپی‌برداری کردند و تعدادی از شرکت‌ها ترجیح دادند از بریدگی نمایشگر قطره‌ای شکل استفاده کنند و در این میان گوگل برای پیکسل ۳ ایکس‌ال از یک بریدگی بزرگ و بسیار نابهنجار بهره برد.

مدیر ارشد بخش طراحی اپل، «جانی آیو» (Jony Ive)، بارها از تمایل خود برای ساخت آیفونی که پنل جلویی آن تماما نمایشگر باشد، صحبت کرده است. اما در حال حاضر، اپل مشکل خاصی با بریدگی نمایشگر ندارد و تا اطلاع ثانوی قصد دارد از این مشخصه استفاده کند. گفتنی است که این نوع شکل و شمایل بریدگی نمایشگر تا حد زیادی گوشی‌های آیفون را به یاد می‌آورد و به یک نوع شناسه آیفون بدل شده است.

در حال حاضر، تکنولوژی لازم برای کوچک یا حذف کردن این بریدگی وجود دارد اما در بریدگی نمایشگر آیفون‌ها تجهیزات سیستم تشخیص چهره تعبیه شده است. علاوه بر این، اپل در رابطه با بهره‌گیری از طراحی‌های جدید معمولاً محافظه‌کارانه عمل می‌کند و مانند رقبای اندرویدی خود به‌سرعت از طراحی‌های نوآورانه استفاده نمی‌کند.

بریدگی نمایشگر

هواوی نوا ۴

در همین حین، بسیاری از سازندگان گوشی‌های اندرویدی در حال کنار گذاشتن بریدگی نمایشگر و جایگزینی آن با راه‌حل‌های جذابی هستند. چند روز قبل، اولین گوشی‌های مجهز به نمایشگر حفره‌دار یعنی هواوی نوا ۴ و گلکسی A8s سامسونگ رسماً معرفی شدند. در ابتدای معرفی این مشخصه، سازندگان عمدتا فلسفه وجودی آن را به دوربین سلفی ربط می‌دادند اما به لطف ایجاد حفره در نمایشگر، سازندگان می‌توانند حاشیه‌ی فوقانی نمایشگر را بیش از پیش کاهش دهند. در همین رابطه، گوشی‌هایی مانند نوبیا X و نسل دوم ویوو نکس با افزودن یک نمایشگر در پنل پشتی، نیاز به دوربین سلفی را برطرف کرده‌اند و این رویکرد می‌تواند نسبت نمایشگر اصلی به بدنه را هم افزایش دهد.

با توجه به اخبار و گزارش‌ها، به نظر می‌رسد سال ۲۰۱۹ از لحاظ طراحی گوشی‌ها سال بسیار جذابی باشد زیرا شرکت‌ها از طراحی همیشگی فاصله می‌گیرند و نوآوری‌های قابل توجهی را عملی خواهند کرد. سال ۲۰۱۸ سال کوچک کردن یا اصلاح بریدگی نمایشگر بود اما در سال ۲۰۱۹ شاهد ارائه‌ی راه‌حل‌های نوآورانه برای حذف این مشخصه خواهیم بود. در ادامه به سه تا از نوآوری‌هایی که راه‌حل جالبی را برای جایگزینی بریدگی نمایشگر ارائه داده‌اند، می‌پردازیم.

نمایشگر حفره‌دار

بریدگی نمایشگر

گلکسی A8s

حفره صفحه‌نمایش را می‌توان ادامه منطقی بریدگی نمایشگر در نظر گرفت. زمانی که شرکت وان‌پلاس برای وان‌پلاس ۶ از بریدگی نمایشگر استفاده کرد، این شرکت توضیحات مفصلی را درباره این موضوع ارائه داد و گفت که کاربران گوشی‌های این شرکت خواستار استفاده از نمایشگری هستند که تا حد ممکن بزرگ شده است. در همین رابطه، می‌توانیم به نقل قولی از «مارکو آهتیساری» (Marko Ahtisaari) اشاره کنیم که زمانی مدیر ارشد طراحی نوکیا بود. او می‌گوید که یک گوشی در حین استفاده باید تا اندازه‌ی ممکن بزرگ باشد و هنگام قرار گرفتن در جیب باید تا حد مقدور کوچک باشد؛ به همین خاطر، بهترین راه برای دستیابی به چنین هدفی، کاهش حاشیه‌ها و بزرگ کردن نمایشگر بدون نیاز به بزرگ کردن بدنه گوشی است.

بیشتر بخوانید: بهترین و بدترین بریدگی نمایشگر گوشی‌های هوشمند

نمایشگر حفره‌دار که دوربین سلفی در یک حفره قرار می‌گیرد، ساده‌ترین دنباله‌ی ترند فعلی محسوب می‌شود. برای این مشخصه، لازم نیست که مانند بهره‌گیری از نمایشگر ثانوی، تغییرات زیادی را در طراحی اعمال کنیم و مانند گوشی‌های مجهز به اسلایدر نیازی به بهره‌گیری از قطعات متحرک وجود ندارد. با بهره‌گیری از این مشخصه، بدون نیاز به اعمال تغییرات گسترده، حاشیه‌ی فوقانی نمایشگر حذف می‌شود. مهم‌ترین نکته‌ی منفی این نوع طراحی، که احتمالاً در گوشی‌های سال ۲۰۱۹ هم شاهد آن خواهیم بود، ضخیم بودن نسبی حاشیه‌ی پایینی صفحه‌نمایش است. هیچ‌کدام از طراحی‌های نوآورانه، هنوز این مشکل را به‌طور کامل برطرف نکرده‌اند.

سامسونگ و هواوی فناوری نمایشگر حفره‌دار را برای اولین بار در گوشی‌های میان‌رده خود استفاده کردند اما طبق گزارش‌ها، پرچم‌داران ۲۰۱۹ این دو شرکت هم از چنین فناوری‌ای بهره می‌برند. در همین رابطه می‌توانیم به ایسوس ZenFone 6 هم اشاره کنیم که طبق تصاویر منتشر شده، از یک ایده ترکیبی استفاده کرده است. اگر دوربین سلفی در یک نوع بریدگی نمایشگر قرار گرفته، اما مانند نمایشگرهای حفره‌دار، این دوربین در گوشه‌ی بخش فوقانی قرار دارد. ایسوس تصمیم گرفته با ترکیب بریدگی نمایشگر قطره‌ای شکل و جایگاه حفره صفحه‌نمایش، از رویکرد جدیدی استفاده کند.

نمایشگر دوگانه

بریدگی نمایشگر

نسخه دو نمایشگره ویوو نکس

برخی شرکت‌ها با عملی کردن یک راهکار بسیار پیچیده، از دست بریدگی نمایشگر و دوربین سلفی خلاص شده‌اند. این یعنی به جای اینکه دوربین سلفی را در پنل جلویی قرار دهند، یک نمایشگر جداگانه را در پنل پشتی قرار می‌دهند تا کاربران برای گرفتن عکس سلفی بتوانند از دوربین‌های اصلی استفاده کنند. در این زمینه نوبیا X بسیار خوب عمل کرده زیرا هنگام خاموش بودن نمایشگر ثانوی، هیچ اثری از آن دیده نمی‌شود و فقط سطح براق پنل پشتی را می‌توان مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید: ۶ راه حل جایگزین برای بریدگی نمایشگر گوشی‌های هوشمند

با توجه به مشکلات تعبیه نمایشگر ثانوی، احتمالاً در سال ۲۰۱۹ این نوع طراحی همه‌گیر نخواهد شد. اول از هر چیزی باید بگوییم که تعبیه نمایشگر ثانوی هزینه بیشتری بر سازنده تحمیل می‌کند و پیچیدگی فرایند ساخت گوشی را افزایش می‌دهد. دوما گوشی موردنظر برای پشتیبانی از هر دو نمایشگر باید از رابط کاربری مخصوصی بهره ببرد و در نهایت باتری مذکور باید آن‌قدر حجیم باشد که از پس تأمین انرژی هر دو نمایشگر بربیاید. اگرچه ویوو و نوبیا به این طراحی روی آورده‌اند، اما تا اطلاع ثانوی این مشخصه صرفاً به‌عنوان یک ویژگی پرزرق و برق محسوب می‌شود و شاید در آینده بتواند نظر دیگر سازندگان را به‌عنوان یک ویژگی کاربردی جلب کند.

بازگشت اسلایدر

بریدگی نمایشگر

اوپو Find X

راه‌حل شرکت اوپو برای حذف بریدگی نمایشگر، استفاده از مکانیزم اسلایدر بود. اوپو Find X از یک اسلایدر بهره می برد که در آن دوربین سلفی و سیستم تشخیص چهره قرار دارد و در مواقع موردنیاز، این اسلایدر از بدنه خارج می‌شود. همچنین در پشت این اسلایدر، دوربین دوگانه تعبیه شده است. اگرچه اوپو به‌خوبی توانسته این مکانیزم را عملی کند، ولی وجود بخش متحرک در گوشی به معنای بالا رفتن احتمال خرابی آن و حساسیت بیشتر در قبال آب و گردوغبار است.

به غیر از اوپو، ویوو در سال ۲۰۱۸ گوشی Nex را عرضه کرد که مجهز به دوربین پریسکوپی بود. در همین زمینه می‌توانیم به بهره‌گیری از اسلایدر در گوشی می میکس ۳ شیائومی و مجیک ۲ برند آنر هم اشاره کنیم. هیچ‌کدام از موارد ذکر شده، گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای محسوب نمی‌شوند، اما اگر در سال ۲۰۱۹ تقاضا برای خرید گوشی‌های مجهز به این طراحی بالا باشد، احتمالاً شاهد راه‌یابی آن‌ها به گوشی‌های میان‌رده خواهیم بود.

مطمئناً تنها ویژگی بارز گوشی‌های ۲۰۱۹ طراحی آن‌ها نیست. با توجه به اینکه روزبه‌روز گوشی‌ها شباهت بیشتری به یکدیگر پیدا می‌کنند، سازندگان از هر انواع و اقسام نوآوری‌ها برای شاخص‌تر کردن گوشی‌های خود استقبال می‌کنند. به همین خاطر، باید بگوییم که در سال آینده، مطمئناً شاهد طراحی‌های جذاب‌تر و خاص‌تری خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: برو کنار ناچ؛ ۲۰۱۹ سال نمایشگر حفره دار است

منبع: The Verge

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه