۶ راه حل جایگزین برای بریدگی نمایشگر گوشی‌های هوشمند

۴ دی ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

از سری گوشی‌های هوآوی P20 و گوشی جدید ایسوس به نام زن‌فون ۵ گرفته تا گوشی‌های وان‌پلاس ۶، ال‌جی G7 و بسیاری از گوشی‌های اقتصادی، به نظر می‌رسد که بریدگی نمایشگرها، در حالیکه احتمالا عنوان برجسته‌ترین ویژگی گوشی‌های هوشمند ۲۰۱۸ را از آن خود می‌کند، ولی درعین‌حال بحث‌وجدل‌های زیادی را هم ایجاد کرده و مطمئنا این بحث‌ها در آینده بیشتر هم خواهد شد. در حقیقت، پشتیبانی از این بریدگی در اندروید P نشان می‌دهد که این ترند به این زودی‌ها قصد رفتن ندارد و فعلا آمده است که بماند.

اما آیا واقعا راه حل جایگزینی برای این بریدگی وجود ندارد؟ در ادامه به تعدادی از این راه حل‌ها می‌پردازیم.

حفظ کردن حاشیه‌ی فوقانی

اولین گزینه، یک راه حل قدیمی است. از بین گوشی‌هایی که این گزینه را انتخاب کرده‌اند، می‌توانیم به پرچم‌داران ال‌جی و گوشی‌های گلکسی اس ۸ و اس ۹ سامسونگ اشاره کنیم که همه‌ی آن‌ها در عین حفظ حاشیه‌ی فوقانی، از نمایشگرهای کم‌حاشیه بهره می‌برند.

همچنین اخیرا در گوشی‌های اقتصادی از جمله ردمی نوت ۵، ال‌جی Q6 و هوآوی P Smart هم شاهد کاهش اندازه‌ی حاشیه‌ی فوقانی نمایشگرها بوده‌ایم. به‌رغم این کاهش اندازه، این گوشی‌ها مواردی همچون دوربین سلفی و انواع و اقسام سنسورها را در این حاشیه‌ی باریک جای داده‌اند. هرچند باید بگوییم که اندازه‌ی حاشیه‌ی فوقانی برای مصرف‌کننده‌ی معمولی اهمیت چندانی ندارد، اما با توجه به گسترش نمایشگرهای کم‌حاشیه و بلندقدتر شدن گوشی‌ها، چنین مصرف‌کنندگانی هم مطمئنا دست رد بر سینه‌ی چنین گوشی‌های اقتصادی زیبایی نخواهند زد.

راه حل Mi Mix

اولین گوشی Mi Mix، نقش مهمی در محبوبیت نمایشگرهای کم‌حاشیه داشت. این گوشی با افزایش حاشیه‌ی قسمت پایین نمایشگر، موفق شد حاشیه‌ی قسمت فوقانی را تقریبا به صفر برساند. همچنین این شرکت به‌جای استفاده از اسپیکر مکالمه در قسمت فوقانی گوشی، به استفاده از اسپیکر پیزوالکتریک روی آورد. درنهایت شیائومی باید فکری به حال مکان قرارگیری دوربین سلفی می‌کرد که با الهام از گوشی نوکیا N9، آن را در قسمت پایین گوشی تعبیه کرد.

بسیاری از شرکت‌های کوچک برای ساخت گوشی‌های هوشمند دست به تقلید از گوشی‌های شرکت‌های سامسونگ و اپل می‌زنند. در این میان گوشی Mi Mix هم مقلدهای زیادی داشته که می‌توانیم به شرکت‌های نه‌چندان معروفی مانند Doogee، Ulefone، UMI و بسیاری از دیگر سازندگان گوشی‌های اقتصادی اشاره کنیم.

راه حل ویوو

در نمایشگاه CES امسال، شاهد رونمایی از گوشی X20 Plus UD از شرکت ویوو بودیم؛ اولین گوشی مجهز به حسگر اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر. البته دوربین سلفی این گوشی در جایگاه همیشگی خود قرار داشت. ویوو همچنین در نمایشگاه MWC امسال، با رونمایی از یک گوشی مفهومی جدید، توجهات زیادی را جلب کرد.

نام این گوشی Apex است که در کنگره‌ی جهانی موبایل سروصدای زیادی را ایجاد کرد. این گوشی علاوه بر بهره‌گیری از حسگر اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر، از دوربین سلفی تعبیه شده در قسمت فوقانی هم بهره می‌برد که در مواقع لزوم از بدنه‌ی گوشی بیرون می‌آید. چنین راه حلی یک شمشیر دو لبه محسوب می‌شود، از یک طرف طرفداران حریم خصوصی را شاد می‌کند، ولی از طرف دیگر چنین مکانیسم پیشرفته و پیچیده‌ای شاید عمر طولانی‌ای نداشته باشد.

راه حل کشویی

به نظر می‌رسد شرکت نه‌چندان شناخته‌شده‌ی چینی Oono، در حال کار بر یک راه حل جذاب برای حل موضوع بریدگی نمایشگرها است. بنا به برخی از گزارش‌ها، این شرکت می‌خواهد یک گوشی کشویی را بسازد؛ اما برخلاف دیگر گوشی‌های کشویی قدیمی که حاوی صفحه‌کلید فیزیکی جداگانه بودند، از قرار معلوم این گوشی از این راه حل برای بیرون آوردن اسپیکر مکالمه، دوربین سلفی و دیگر سنسورها استفاده خواهد کرد.

بدون شک چنین ایده‌ای بسیار جذاب است و امیدواریم به مرحله‌ی تولید انبوه برسد. در صورت عدم موفقیت این شرکت، امیدواریم یک شرکت بلندپرواز دیگر بتواند این ایده‌ی جذاب را به بازار برساند.

یک راه حل افراطی برای بریدگی‌ها

نظر شما در مورد استفاده از تکه بریدگی‌های جزیره‌مانند به‌جای استفاده از یک بریدگی چیست؟ چنین ایده‌ای گویا توجه سامسونگ را جلب کرده زیرا این شرکت پتنت مربوط به این ایده را اخیرا ثبت کرده است.

در این پتنت ما شاهد تکه بریدگی‌هایی برای دوربین سلفی، اسپیکر مکالمه، سنسور مجاورت و دیگر بخش‌ها هستیم که به‌طور جداگانه در نمایشگر جای گرفته‌اند. آیا چنین ایده‌ای بهتر از بریدگی معمولی است؟

یک راه حل غیرممکن (حداقل برای الان)

در مورد این پتنت سامسونگ می‌توانیم این احتمال را هم در نظر بگیریم که این اسپیکر مکالمه، دوربین و دیگر سنسورها درواقع در زیر نمایشگر جای گرفته‌اند و از دید کاربر مخفی هستند. از لحاظ فنی، چنین سناریویی چندان محتمل محسوب نمی‌شود اما در صورت موفقیت، چنین موضوعی پیشرفت بسیار مهمی خواهد بود و به یک راه حل جایگزین جدی برای بریدگی بدل خواهد شد.

البته پیش از این شاهد قرارگیری سنسور اثر انگشت در زیر نمایشگر بوده‌ایم. موردی که اولین بار توسط شرکت ویوو انجام شد. با این حال، قرار دادن دوربین و دیگر تکنولوژی‌ها در زیر نمایشگر، کار چندان ساده‌ای محسوب نمی‌شود و مطمئنا چالش‌های بسیار زیادی پیش روی عملی کردن این ایده قرار دارد.

به‌عنوان مثال، چطور می‌توان جلوی تأثیر حرکت انگشتان در نتیجه‌ی نهایی دوربین سلفی را گرفت؟ آیا سازندگان برای عملی کردن چنین موضوعی، باید به استفاده از سنسورهای کوچک‌تر و در نتیجه کیفیت پایین‌تر بسنده کنند؟ آیا عملیاتی کردن این ایده، موجب افزایش هزینه‌های تعمیرات گوشی‌ها می‌شود؟ این سوالات و بسیاری از دیگر موارد، از جمله چالش‌های این ایده محسوب می‌شوند.

 

شما چه فکر می‌کنید؟ آیا اصلا بریدگی‌های کنونی نیاز به راه حل جایگزین دارند؟ یا اینکه مشکلی با بریدگی‌های کنونی ندارید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar AliReza_S7

    این ایده که شرکت چینی مطرح کرد برای کشویی بودن جالب بود،من احتمال میدم که این طرح بزودی اجرایی میشه

  2. Avatar محمد ID

    از حق نگذریم بهترین کارو هواوی پی بیست انجام داد
    درسته از رو ایفون ایکس اسکی رفت ولی گزینه گذاشته که بریدگی رو حذف کنیم
    ممنون از سایت خوبتون

  3. Avatar حمید کوهستانی

    شاید بتوان با قرار دادن یک انحنا در بالای صفحه و قرارگیری مواردی که لازم است برای گوشی در بالای تعبیه شوند کاری انجام داد . این روش را می توان به صورت ترکیبی نیز بکار برد. مثلا بعضی از موارد را زیر صفحه نمایش قرار داد این کار شاید با استقبال روبرو شود

  4. Avatar علی کریمی

    با سلام
    بنظر من ساخت تکنولوژی شیشه های رفلکس دور از ذهن نیست البته جهت جلوگیری از حذف قسمتی از صفحه نمایش جهت افزودن دوربین و … البته اسپیکر ویا بلندگو را در لبه فوقانی گوشی نیز میتوان نصب نمودکه این روش خیلی بهتر از کشویی کردن گوشی ویا دوربین می باشد.. باسپاس

  5. Avatar یونس

    مطمئناً بریدگی روی صفحه نمایش جلوه خاصی به گوشی میدهد، هرچند برای بعضی ها شاید آزاردهنده باشد اما در عوض میتوان بعنوان یک خصوصیت منحصر به فرد به آن نگاه کرد

    1. Avatar سامان

      مطمئنا بریدگی بالای صفحه نمایش یک ضعفه نه جلوه خاص!

      البته از آی-شیپ‌ها که آیفون منفجر هم بشه می‌گن با جلوه خاصی منغجر شد این حرف‌ها بعید نیست.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه