بهترین بازیگر مرد سال ۲۰۱۸ و تاثیر باکس آفیس فیلم‌ها در فصل جوایز

۲۲ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه
بهترین بازیگر مرد سال 2018

امسال آکادمی اسکار می‌تواند برای بخش اسکار بهترین بازیگر مرد سال ۲۰۱۸ به یک سری از ستاره‌های تراز اول سینما نگاه بیندازد. مردانی که تا امروز چهره‌های مطرح گیشه بوده‌اند و امسال موقع درخشش‌شان است. اکتبر ۲۰۱۸ شاهد اکران گسترده دو فیلم استودیویی هستیم که ستارگان آن برای گرفتن اسکار با یکدیگر رقابت می‌کنند: بردلی کوپر که در فیلم «ستار‌ه‌ای متولد شده است» بازی می‌کند و رایان گاسلینگ که نقش نیل آرمسترانگ را در درام بیوگرافیک «نخستین انسان» دیمیان شزل ایفا کرده است. هر کدامشان برنده جایزه اسکار شوند سنت آکادمی رعایت شده است: بازیگرانی مثل لئوناردو دی‌کاپریو، جیمی فاکس، دنزل واشنگتن و راسل کرو برای فیلم‌هایی برنده جایزه اسکار شدند که تماشاگران زیادی به دیدن آنها رفتند و این اتفاق بعد از آن افتاد که جایگاه خودشان را به عنوان ستاره‌های موفق در گیشه تثبیت کردند.

اما چیزی که امسال غیرمعمول به نظر می‌رسد این است که کوپر و گاسلینگ تنها دو نفر از میان هشت ستاره‌ کهنه‌کار بلاک‌باسترهای پرفروش هالیوودی هستند که در فصل جوایز فیلم‌هایشان روی پرده می‌رود و همه‌شان در رقابت برای کسب اسکار بهترین بازیگر مرد حضور دارند. در حقیقت این امکان وجود دارد که امسال هر پنج نفر نامزد بخش بهترین بازیگر مرد اسکار برای سینماروها در سرتاسر جهان چهره‌هایی آشنا باشند و در فیلم‌هایی بازی کرده باشند که فروش‌شان رقم ۱۰۰ میلیون دلار را رد کرده است. در زمانه‌ای که آکادمی نگران جلب توجه مخاطبان است این اتفاق می‌تواند جان بیلی، رییس آکادمی اسکار و داون هادسن مدیرعامل اسکار را خوشحال کند. امسال زمانی است که بسیاری از آدم‌های فعال و مشهور صنعت سینما و استودیوهای بزرگ می‌توانند جایزه اسکار را به خانه ببرند، در حالی که در یکی دو سال گذشته فیلم‌های مستقل نه چندان پرفروش میدان‌دار بودند.

با هشت بازیگری که فیلم‌هایشان در این سه ماه به نمایش درمی‌آیند و شانس حضور میان پنج نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد نقش اول را دارند آشنا شوید.

بردلی کوپر

  • فیلم: ستاره‌ای متولد شده است
  • کارگردان: بردلی کوپر
  • مجموع فروش کارنامه‌اش در آمریکا (با احتساب صداپیشگی): دو میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار
  • نامزدی‌های قبلی در اسکار: بهترین بازیگر نقش اول (کتابچه راهنمای امید (silver lining playbook)) و بهترین بازیگر نقش مکمل (کلاهبرداری آمریکایی)
  • فیلم‌هایی از او که نامزد اسکار بهترین فیلم شده‌اند: کتابچه راهنمای امید، کلاهبرداری آمریکایی، تک‌تیرانداز آمریکایی

بردلی کوپر ستاره ای متولد شده است

متولد ۱۹۷۵ در آمریکا. این بازیگر ۴۳ ساله یادآور جورج کلونی است. جورج کلونی که دو جایزه اسکار در کارنامه‌اش دارد. در کمدی‌ها، فیلم‌های رومانتیک، فیلم جنگی و درام‌ها عالی است و هم در نقش اول و هم در نقش‌های مکمل توانایی درخشش دارد. حالا یک فیلم موزیکال هم به کارنامه‌اش اضافه کرده که نه فقط در آن بازی می‌کند که کارگردانی‌اش را هم برعهده دارد و در نوشتن فیلمنامه هم مشارکت داشته است. فیلم در اولین هفته اکرانش ۶۵ میلیون دلار فروخت. نشانه‌هایی از علاقه مردم برای حمایت از این فیلم وجود دارد که احتمال فروش بالای ۲۰۰ میلیون دلار آن را در گیشه داخلی سنیماهای آمریکا زیاد می‌کند.

اگر نامزد اسکار شود، مسیر کوپر برای برنده شدن جایزه پیچیده است. بیشتر توجه‌ها نصیب بازیگر روبه‌روی او لیدی گاگا می‌شود. و البته که کوپر ممکن است در بخش‌های مختلف نامزد دریافت جایزه شود که همین باعث می‌شود حدس اینکه در کدام بخش جایزه را می‌برد پیچیده‌تر شود. به هر حال آکادمی معمولا از بازیگرانی که مسیرشان را به سمت کارگردانی منحرف کرده‌اند تقدیر می‌کند. کوپر هم استعداد جدیدی از خودش در کار موزیکال نشان داده است. او فیلم پرفروشی ساخته که نقدهای مثبت قوی روی آن نوشته شده و از مخاطبان مسن‌تر مشتاق جواب خوبی گرفته است.

رایان گاسلینگ

  • فیلم: نخستین انسان
  • کارگردان: دیمین شزل
  • مجموع فروش کارنامه‌اش در آمریکا: ۸۸۷ میلیون دلار
  • نامزدی‌های قبلی در اسکار: بهترین بازیگر (نیمه نیلوفر (Half Nelson))، لالالند)
  • فیلم‌هایی از او که نامزد اسکار بهترین فیلم شده‌اند: رکود بزرگ (The Big Short)، لالالند

رایان گاسلینگ نخستین انسان

متولد ۱۹۸۰ در کانادا. اولین نامزدی این بازیگر ۳۷ ساله به چیزی حدود یک دهه قبل برمی‌گردد. «نیمه نیلوفر» (Half Nelson) زمانی او را نامزد جایزه اسکار کرد که فقط ۲۶ سال داشت. اینکه درآمد کلی‌اش از گیشه سینماهای آمریکا زیر یک میلیارد دلار است به دلیل مخالفتش با بازی در فرانچایزها و دنباله‌های سینمایی است. (در حقیقت تنها فیلمی که در دنباله‌اش بازی کرده «بلید رانر ۲۰۴۹» به کارگردانی دنی ویلنوو است که دنباله فیلم علمی-تخیلی موفق «بلیدرانر» ریدلی اسکات محسوب می‌شد).

«نخستین انسان» اولین فیلم اوست که در آن یک شخصیت واقعی را به تصویر می‌کشد. در یک دهه گذشته یک سوم نامزدهای اسکار بهترین بازیگری کسانی بودند که در نقش یک کاراکتر واقعی بازی کردند. شمایل‌های آشنایی مثل وینستون چرچیل یا آبراهام لینکلن وزنه‌های سنگین این نظریه هستند. در «نخستین انسان» کاراکتر نیل آرمسترانگ که رایان گاسلینگ نقش‌اش را بازی می‌کند قطعا یک شخصیت تاریخی محسوب می‌شود اما همیشه از قرار گرفتن زیر نور پروژکتورهای خبری اجتناب کرده است. دو فیلم قبلی که براساس داستان‌های ناسا ساخته شدند هر دو نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم شدند. اما بازیگران نه فیلم «مردان واقعی» (The Right Stuff) و نه «آپولو ۱۳» هیچ‌کدام نامزد دریافت اسکار نشدند. البته بازیگران مکمل هر دو فیلم توانستند به رقابت اسکار راه پیدا کنند. دو فیلم قبلی دیمین شزل «ویپلش» و «لالالند» هر دو برای بازیگرانش اسکار به ارمغان آوردند.

گاسلینگ خودش را به عنوان یک بازیگر جدی با طرفدارانی وفادار و فعال از زمان فیلم «دفترچه» (The Notebook) یکی از اولین کارهایش تثبیت کرده است. بنظر می‌رسد او مشابه لئوناردو دی‌کاپریو باشد. البته که هنوز فیلمی مثل «تایتانیک» را در کارنامه‌اش ندارد. برای دی‌کاپریو ۲۲ سال طول کشید تا بتواند به اسکار بازیگری‌اش دست پیدا کند.

ویگو مورتنسن

  • فیلم: کتاب سبز
  • کارگردان: پیتر فارلی
  • مجموع فروش کارنامه‌اش در آمریکا: دو میلیارد و ۵۱۵ میلیون دلار
  • نامزدی‌های قبلی در اسکار: بهترین بازیگر (قول‌های شرقی (Eastern Promises) و کاپیتان فانتاستیک)
  • فیلم‌هایی از او که نامزد اسکار بهترین فیلم شده‌اند: شاهد، ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه، ارباب حلقه‌ها: دو برج.
  • برنده بهترین فیلم: ارباب حلقه‌ها: دو برج

ویگو مورتنسن

اینکه ویگو مورتنسن را در این فهرست قرار بدهیم کمی توام با تقلب است. نقش او در تریلوژی پیتر جکسون مثلا به اندازه ایان مک‌کلن در نقش گندالف جدی بود. فیلم «هیدالگو» محصول ۲۰۰۴ که بعد از سه‌گانه پیتر جکسون ساخته شد یکی از موفق‌ترین فیلم‌هایش در گیشه بود که بالای ۱۰۰ میلیون دلار فروخت. به جز «ارباب حلقه‌ها» در فیلم‌های دیگری هم بازی کرده که با بودجه سنگین تولید شده‌اند یا دنباله کارهای موفق بوده‌اند اما بازی در فیلم‌هایی در مقیاس کوچکتر هم از نظرش دور نمانده. می‌شود از میان کارهایش به سه فیلم از دیوید کراننبرگ اشاره کرد که از میان آنها «تاریخچه خشونت» بیشترین فروش را داشته است. نامزدی او برای فیلم مستقل «کاپیتان فانتاستیک» نشان داد که کار مورتنسن مورد توجه قرار گرفته است. فیلم «کتاب سبز» که ماه گذشته جایزه فیلم منتخب مخاطبان را در جشنواره تورنتو از آن خودش کرد یکی از فیلم‌های برتر امسال است که در صف مقدم رقابت‌کنندگان قرار دارد. داستانش در حقیقت همان قصه «راننده خانم دیزی» است که فقط جای کاراکترها عوض شده است. مورتنسن نقش یک راننده تاکسی را بازی می‌کند که مسئول حمل و نقل یک پیانیست آفریقایی-آمریکایی با بازی ماهرشالا علی در سال‌ ۱۹۶۰ می‌شود. کمپانی یونیورسال آنقدر از فیلم مطمئن است که اکران گسترده آن را درست به تعطیلات شکرگزاری موکول کرده. زمانی که بیشترین توجه‌ها معطوف به سینماست. بخش زیادی از موفقیت فیلم بستگی به این دارد که بازی مورتنسن تا چه حد احساسات مخاطبان را درگیر و آنها را برانگیخته کند. شاید باورتان نشود اما اینجا امید بیشتری به جایزه است تا بقیه ستارگان حاضر در این فهرست.

کریستین بیل

  • فیلم: معاون (Vice)
  • کارگردان: آدام مک‌کی
  • مجموع فروش کارنامه‌اش در آمریکا: دو میلیارد و ۹۷۱ میلیون دلار
  • نامزدی‌های قبلی در اسکار: بازیگر اول (کلاهبرداری آمریکایی)، بازیگر مکمل (رکود بزرگ)
  • برنده اسکار: مبارز (The Fighter)
  • فیلم‌هایی از او که نامزد اسکار بهترین فیلم شده‌اند: مبارز، کلاهبرداری آمریکایی، رکود بزرگ

کریستین بیل معاون

او برای هر سه فیلمش که نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم شده‌اند، نامزد اسکار بهترین بازیگری هم شده. فیلم «معاون» هنوز روی پرده نرفته که در آن بیل نقش دیک چنی را بازی می‌کند. فیلمی که با بودجه ۶۰ میلیون دلاری ساخته شده است. گریم بیل آنقدر درخشان است که تقریبا نمی‌توانید او را بشناسید.

جدا از اینکه آکادمی به فیلم‌های سیاسی روی خوش نشان می‌دهد، این از آن شاه‌نقش‌ها برای بردن جایزه اسکار است. بیل نسخه دیگری از رابرت دونیروست بخصوص وقتی برای نقش‌هایش تغییر وزن می‌دهد. چیزی که اغلب نظر اعضای آکادمی را به خودش جلب می‌کند. بیشتر موفقیت بیل در گیشه مدیون همکاری او در سه‌گانه «بتمن» کریستوفر نولان است. البته که دو فیلم «کلاهبرداری آمریکایی» و «مبارز» هم بالای صد میلیون دلار در گیشه فروختند.

استیو کارل

  • فیلم: پسر زیبا
  • کارگردان: فلیکس ون گرونیگن
  • مجموع فروش کارنامه‌اش در آمریکا: یک میلیارد و ۸۰۷ میلیون دلار
  • نامزدی‌های قبلی در اسکار: بهترین بازیگر (فاکس کچر)
  • فیلم‌هایی از او که نامزد اسکار بهترین فیلم شده‌اند: لیتل میس‌ سان‌شاین، رکود بزرگ

استیو کارل پسر زیبا

بازیگر ۵۶ ساله آمریکایی به جز صداپیشگی‌هایی که برای انیمیشن‌های موفق و پرفروش انجام می‌دهد از پنج سال پیش بیشتر تمرکزش را روی فیلم‌های مستقل گذاشته است. فیلم «فاکس کچر» علیرغم اینکه در فصل جوایز اکران شد فقط ۱۳ میلیون دلار فروخت. سال گذشته همین اتفاق برای فیلم «نبرد جنسیت‌ها» با بازی او افتاد. آمازون که امسال پخش‌کننده «پسر زیبا» است سال گذشته در زمینه فروش «آخرین پرچم برافراشته» موفق نبود. در فیلم «پسر زیبا» استیو کارل با نامزد اسکار بهترین بازیگر سال گذشته، تیموتی شالامه همبازی شده است. او نقش پدری را بازی می‌کند که با اعتیاد پسرش دست و پنجه نرم می‌کند. نقشی که بازی کرده از آن‌هایی است که قاعدتا باید در صف مقدم نامزدی اسکار قرار بگیرد. امسال ممکن است استیو کارل بی‌سروصداتر وارد بازی شود اما کارش بسیار قوی است.

هیو جکمن

  • فیلم: رقیب پیشتاز (Front Runner)
  • کارگردان: جیسون ریتمن
  • مجموع فروش کارنامه‌اش در آمریکا: سه میلیارد و ۱۱۷ میلیون دلار
  • فیلم‌هایی از او که نامزد اسکار بهترین فیلم شده‌اند: بینوایان

هیو جکمن

هیو جکمن استرالیایی ۵۰ ساله در این فیلم نقش گری هارت، سناتور آمریکایی را بازی می‌کند. با توجه به نمایش فیلم در فستیوال‌های مهم تلورید و تورنتو جکمن یکی از آن بازیگرانی است که امسال به صورت بالقوه شانس حضور در اسکار را دارد. بعد از موفقیت مبهوت‌کننده سال گذشته «بزرگترین شومن» که در تعطیلات کریسمس اکران شد و در مدار توجه فیلم‌های اسکاری نبود حالا «رقیب پیشتاز» اولین فیلم جکمن بعد از «بزرگترین شومن» است. فیلمی که بازی جکمن جزو نکات برجسته‌اش است.

رابرت ردفورد

  • فیلم: پیرمرد و اسلحه
  • کارگردان: دیوید لووری
  • مجموع فروش کارنامه‌اش در آمریکا: بالای ۵ میلیارد دلار
  • نامزدی‌های قبلی در اسکار: بازیگر (نیش)، فیلم (کوییز شو)
  • برنده اسکار: کارگردانی (آدم‌های عادی) و اسکار افتخاری سال ۲۰۰۱
  • فیلم‌هایی از او که نامزد اسکار بهترین فیلم شده‌اند: بوچ کسیدی و ساندنس کید، نیش، همه مردان رییس‌جمهور
  • فیلمی که برنده اسکار بهترین فیلم شد: خارج از آفریقا

رابرت ردفورد پیرمرد و اسلحه

ستاره ۸۲ ساله سینمای آمریکا پنج سال پیش برای فیلم «همه چیز از دست رفته است» (All is Lost) به اسکار نزدیک شده بود اما به طرز عجیبی حتی نامزد هم نشد. امسال با فیلمی حضور دارد که پیش‌تر گفته بود قرار است آخرین حضورش در سینما در مقام بازیگر باشد. او در یک داستان واقعی برمبنای زندگی یک سارق بانک در این فیلم آخر بازی کرده است.

در بیشتر سال‌ها چنین نقش و فیلمی مسیر ساده‌ای را تا اسکار خواهند داشت اما امسال این مسیر پیچیده‌تر بنظر می‌رسد.

کلینت ایستوود

  • فیلم: قاطر (The Mule)
  • کارگردان: کلینت ایستوود
  • مجموع فروش کارنامه‌اش در آمریکا: بالای ۵ میلیارد دلار ( فقط برای فیلم‌هایی که در آنها بازی کرده نه فیلم‌هایی که کارگردانی کرده است).
  • نامزدی‌های قبلی در اسکار: بازیگر (نابخشوده، عزیز میلیون دلاری)، بهترین فیلم‌ (رودخانه میستیک، نامه‌هایی از ایوجیما، تک‌تیرانداز آمریکایی)، کارگردانی (رودخانه میستیک)
  • برنده اسکار: بهترین فیلم (نابخشوده، عزیز میلیون دلاری)، کارگردان (نابخشوده، عزیز میلیون دلاری)، جایزه افتخاری ایروینگ تالبرگ

کلینت ایستوود قاطر

۸۸ سال دارد و هنوز فعال است. بیشتر مردم معتقدند کلینت ایستوود توسط اسکار درست قدر ندیده است. اما به عنوان کارگردان و بازیگر ۸۸ ساله‌ای که سالی مطرح شد که الویس پریسلی رکوردها را فتح می‌کرد هنوز هم یکی از چهره‌های مهم فصل جوایز است. در اولین نقش‌اش بعد از فیلم «گرن تورینو» پیرمرد ۹۰ ساله‌ای است که ناخواسته تبدیل به پخش‌کننده مواد مخدر برای کارتل مکزیک می‌شود. درست مثل فیلم رابرت ردفورد این یکی هم اقتباس از یک داستان واقعی است.

به عنوان کارگردان فیلم‌هایی که ساخته مثل «تک‌تیرانداز آمریکایی» از اقبال خوبی در گیشه برخوردار شده‌اند. شاید «قاطر» آخرین نقش‌‌آفرینی او روی پرده سینما باشد.

بیشتر بخوانید: ۱۱ فیلم اسکاری که در فصل پاییز نباید از دست بدهید

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar محمد جواد طالبی زاده رفسنجانی

    سلام
    تشکر می کنم به خاطر مقالات سینمایی واقعا عالیتون
    تعجب کردم که چرا تو این لیست اسم ویلم دفو برای بازی تو فیلم At Eternity’s Gate نبود!

  2. Avatar saeed toobaei

    با سلام و عرض خسته نباشید
    بسیار مقاله مفید و کاملی بود
    فقط یک اشکال
    کارگردان فیلم “ ستاره ای متولد شده است “ ، بردلی کوپر است نه رایان گاسلینگ
    باتشکر فراوان

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه