بوش آفتابگیر خودرو را مجددا اختراع کرد

۲۰ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
آفتابگیر

آفتابگیر خودرو ممکن است در ابتدا قطعه‌ای پیش پا افتاده به نظر برسد که اهمیت چندانی ندارد، با این حال واقعیت مساله‌ای غیر از این موضوع است. نخستین آفتابگیر خودرو در سال ۱۹۲۴ توسط هت‌وی اختراع شد که وی این قطعه را سپر تابش نام نهاد. نخستین آفتابگیر خودرو بر روی خودرو پرفروش آن دوران یعنی فورد مدل T نصب شد.

ابزار غیرکاربردی و حادثه ساز!

با گذشت حدود یک قرن از اختراع این ابزار کاربردی، تغییر زیادی را در آن شاهد نیستیم و تنها آفتابگیرهای تاشو یا کشویی جایگزین مدل سنتی شدند. وظیفه این ابزار جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به چشم راننده است، اما در حقیقت بیشتر از آن‌که جلوی تابش نور خورشید را بگیرد، دید راننده را مختل می‌کند. طبق اعلام اداره ملی ایمنی و ترافیک بزرگراه‌های آمریکا، میزان تصادفات ناشی از به کارگیری آفتابگیر خودرو، دوبرابر سوانح ناشی از آب و هوای نامساعد است. به همین دلیل نیاز برای اصلاح این قطعه به ظاهر ساده از مدت‌ها پیش حس می‌شد.

اختراع مجدد آفتابگیر از سوی بوش

حال شرکت بوش در نمایشگاه تجهیزات الکترونیکی لاس وگاس، نسخه‌ای امروزی از آفتابگیر خودرو ارایه داده است. به نظر می‌رسد آفتابگیر جدید ایرادات نمونه سنتی خودش را برطرف کرده باشد.

آفتابگیر سنتی یک قطعه مات ساخته شده از پلاستیک یا چرم است که کاملا قسمتی از محدوده دید راننده را اشغال می‌کند. بوش به جای آن یک پنل دودی رنگ طراحی کرده که نور خورشید را به طور کامل فیلتر نمی‌کند، بلکه سعی می‌کند همانند یک عینک آفتابی عمل کند. آفتابگیر بوش از قطعات شش ضلعی LCD ساخته شده که مات هستند و نور شدید خورشید را فیلتر می‌کنند.

آفتابگیر بوش

ابداع آفتابگیر مجازی

اختراع بوش آفتابگیر مجازی نام دارد. این ابزار به چند دوربین مجهز است که موقعیت صورت راننده را مشخص می‌کنند. با تعیین مکان چشم‌ها، بینی و دهان راننده، موقعیت تقریبی صورت وی مشخص می‌شود. در مرحله بعد الگوریتم آفتابگیر هوشمند وارد عمل می‌شود. این الگوریتم مشخص می‌کند چه قسمت‌هایی از صورت می‌بایست از تابش شدید نور خورشید در امان باشند. در همین حین دوربین‌ها در هر لحظه حرکات سر راننده را پایش می‌کنند تا نقاط مهم صورت وی نظیر چشم‌ها از تابش شدید نور آفتاب در امان باشند.

این روش هوشمند موجب شده که دید راننده نسبت به زمانی که از آفتابگیرهای سنتی استفاده می‌کند، افزایش قابل توجهی داشته باشد. قسمت‌های مات آفتابگیر بوش در حد یک عینک آفتابی عمل می‌کنند و نسبت به زمانی که از آفتابگیر سنتی استفاده می‌شود، ۹۰ درصد دید بهتری برای راننده فراهم می‌کنند. البته لازم است بدانید این ابزار هوشمند تنها برای فیلتر کردن نور آفتاب طراحی شده و برای دیگر منابع نوری قابل استفاده نیست. این قطعه همچنان در حال توسعه است و نسخه‌ای که در نمایشگاه لاس وگاس به معرض نمایش عموم درآمد، یک نسخه بتا از آن تلقی می‌شود. بوش امیدوار است حمایت قطعه سازان بزرگ را برای تولید انبوه اختراع هوشمندش جلب کند.

منبع: MOTORTREND

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar مرتضی

    آقای فلاح، در ابتدای مطلب “طبق اعلام اداره ملی ایمنی و ترافیک بزرگراه‌های آمریکا، میزان تصادفات ناشی از به کارگیری آفتابگیر خودرو…” برعکس ترجمه شده. در منبع نوشته با وجود مشکلات آفتابگیر بازم طبق NHTSA تابش آفتاب دوبرابر موجب تصادف میشه (NHTSA data attributes sun glare to causing nearly twice as many accidents)

  2. Avatar ایلان ماسک

    به نظرم بجای آفتابگیر چرمی یا پلاستیکی یه شیشه رنگی مثل عینک دودی میزاشتن خیلی بهتر بود و اینهمه قرطی بازی لازم نداشت.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه