شما بگویید: آیا ارسال کالا با ربات‌های پرنده‌ی دیجی‌کالا ممکن می‌شود؟

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

فقط یک لحظه در ذهن خود تصور کنید… چشمان‌تان را ببندید و تصور کنید کالایی را از دیجی‌کالا سفارش داده‌اید. پس از گذشت ۴۵ دقیقه، ساعت هوشمندتان خبر از رسیدن آن سفارش به درب منزل می‌دهد. درب خانه را باز می‌کنید و بجای مواجهه با پیک موتوری آشنای دیجی‌کالا، با یک ربات پرنده که در هوا معلق ایستاده روبرو می‌شوید. ربات پرنده که کاملا اتوماتیک پرواز می‌کند، هشت پروانه‌ی چرخان دارد، روی بدنه‌اش لوگوی دیجی‌کالا دیده می‌شود و در قسمت زیرینش بسته‌ی سفارش شما قفل شده است. ربات کمی پایین می‌آید و از طریق اسکن عنبیه‌ی چشم، هویت شما را شناسایی می‌کند. بعد از اینکه مطمئن شد فرد سفارش دهنده قطعا خود شما هستید، اجازه می‌دهد از غلاف زیرین، کالای خود را بردارید. در حالی که هنوز به داخل خانه برنگشته‌اید، ربات خیلی سریع ارتفاع می‌گیرد، پرواز می‌کند و در افق محو می‌شود…

این آینده‌ایست که دیگر خیلی دور به نظر نمی‌رسد. بیش از یک سال است که دیجی‌کالا روی آن کار می‌کند. دیجی‌کالا جمعی از گروه‌های مختلف رباتیک سراسر کشور را گرد هم آورده تا در مسابقه‌ای، توانایی‌های خود را برای ساخت ربات‌های پرنده‌ی حمل کالا محک بزنند. آن‌ها باید رباتی بسازند که بتواند کالایی با وزنی مشخص را بردارد، آن را تا ارتفاعی خاص بالا ببرد، مسافتی معین را بپیماید و پس از پشت سر گذاشتن چند مانع، بسته را به دست مشتری فرضی برساند. هر تیمی موفق شود، شانس این را خواهد داشت که در ساخت اولین ربات پرنده‌ی واقعی برای دیجی‌کالا سهیم باشد.

بعد از ساختن ربات، نوبت به گرفتن مجوزهای قانونی برای پرواز در آسمان شهرهای کشور می‌رسد. مشکل مجوز که حل بشود، در آسمان شهرمان ربات‌های پرنده‌ی دیجی‌کالا را می‌بینیم که هرکدام به سویی می‌روند. چقدر در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود، چقدر از حجم ترافیک کاسته می‌شود، چقدر از آلودگی شهر کم می‌شود و چقدر سفارش‌ها زود به دستمان می‌رسد. این‌ها دقیقا همان هدف‌هایی است که دیجی‌کالا از بدو پیدایش به دنبال‌شان بوده و حالا با استفاده از ربات‌های پرنده، قدم بزرگ دیگری در حل این مشکلات بر می‌دارد.

در دیجی‌کالا کست بشنوید: ربات‌های پرنده‌ی دیجی‌کالا، از رویا تا واقعیت

در دیجی‌کالا کست بشنوید: مسابقه‌ی ربات‌های پرنده‌ی حمل کالا چگونه برگزار می‌شود؟

اما به نظر شما آیا این آینده به واقعیت تبدیل می‌شود؟ آیا روزی می‌توانیم ربات‌های پرنده‌ی حمل کالای دیجی‌کالا را در آسمان شهرهای‌مان ببینیم؟ شما بگویید: «آیا روزی دیجی‌کالا صاحب ناوگانی از ربات‌های پرنده‌ی حمل کالا می‌شود؟»

Drone_Footer

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۶۱ دیدگاه
  1. امین

    شاید چندین نسل بعد از ما این اتفاق بیفته

  2. محسن

    سلام.
    دیجیکالایی های عزیز این طرح شما عالیه. اگر این طرح عملی بشه و مجوز های مربوطه دریافت بشه، با یکی از بزرگترین رویدادهای علمی ایران روبرو میشیم. انشاا… بعد از عملی شدن طرح توسط دیجیکالا ، شرکت های دیگه هم به دنبال این طرح نو آوری های جدیدی اراعه میدن. دیجیکالا میتونه دوباره یک انقلاب در صنعت کشور بوجود بیاره. من که واقعا به این طرح دلبستم و امیدوارم که بتونید با سربلندی ازش بیرون بیاید.

  3. زینب رشید

    سلام، وقت بخیر و خدا قوت!
    واقعا ایده جالبی بودو ب نظر میاد ک ب زودی هم محقق میشه
    فقط ی سوال
    برای امنیت خود دستگاه چ فکری کردین؟
    وقتی ربات عزیز تا جلوی در خونه پایین میاد، کالای همراهش ک قفل شده و در امانه؛ ولی خود ربات چطور؟ ربات توسط قابل دزدیده شدن نیست؟

  4. رضا لطیفی

    به نظر من تنها مشکل اساسی ای که میمونه اینه که آیا ربات با سلامت به مقصد میرسه ؟؟؟!!!در حین طی مسافت دزدیده یا منهدم????نمیشه ؟؟؟!!!

  5. حسن

    به نظر من نه تنها شاهد این پدیده خواهیم بود بلکه اگر یکم همت کنیم خیلی زودتر از بقیه دنیا میتونیم شاهد فراگیر شدن این پدیده دررکشورمون خواهیم بود..
    P.s:باید یه فکری هم برای جلوگیری از شکار کالا توسط شکارچی های هوایی بکنیم.

  6. مصطفی

    به هیچ وجه با توجه به شرایط فرهنگی و اقلیمی موجود امکان پذیر نمی باشد.

  7. امیرحسین کرمی

    سلام میکنم خدمت دوستان عزیز
    من نمیتونم نظر بدم بابت اینده چون هر چیزی ممکنه اتفاق بیوفته مخصوصا اتفاقاتی که قراره توی هوا انجام بشه
    ولی خیلی خیلی خیلی دلم میخواد بدونم این ربات پرنده یا به اصطلاح پهپاد در چه فاصله ای از زمین قرار دارن که مثلا یه فردی که توی تیر اندازی مهارت بخصوص داره و دوست داره خرابکاری کنه اون رو با تیر نزنه و وسایل سفارش داده شده توسط مارو خراب نکنه؟
    یعنی این ربات ها خیلی از زمین دور میشن تا فرد تیر انداز نتونه اونارو ببینه؟
    یا اینکه یعنی خراب کار ها توی کشور (یا اگه بخوایم جمع ببندیم توی کل جهان چون مختص کشور ما نیست این موضوع) دست از خرابکاری برداشتن؟؟
    خواهشا جواب بدید واقعا دقدقه ذهنی من شده
    ممنون 🙂

  8. ایمان

    نه تنها شما، بلکه آمازون یا بزرگان دیگر مارکت آنلاین هم بعید می دونم جدای از مسائل فنی بتونن این ایده رو عملی کنند!
    اصلی ترین دلیل من هم ندادن مجوز دولتها برای پرنده ها ی کوچک هست که می تونن تو آسمون برای هواپیماها و حریم شخصی مردم و حتی امنیت مردم تهدید جدی باشند!!! و خیلی مسائل دیگه که این پرنده ها می تونن براشون اختلال ایجاد کنند!
    به نظر من این ایده تکامل پیدا می کنه و درآینده به شکل دیگه ای پیاده میشه!
    البته تو ایران هم که همه مشکلات پیش رو ۱۰۰ برابر میشه!

    1. Kh

      آمازون کرده استاد

  9. علی

    به احتمال ۹۰ درصد به دلایل زیر امکان پذیر نیست !
    ۱ سازمان اطلاعات اجازه نمیده چون این پرنده میتونه به طریقی جاسوس خوانده شود
    ۲ برخی از دوستان وقتی سفارش برسه درب منزل فکر میکنن که این کوادکوپتر هم اشانتیون خریدشون هست و آش و با جاش برمیدارن !
    ۳ احتمال زیاد این ربات ها بازیچه بچه های کوچه خیابان میشوند٬برای این بچه ها چه چیزی بهتر از یک هدف پرنده میباشد که مورد اثابت تیرکمون سنگی واقع بشن !

  10. M

    آرزو بر جوانان عیب نیست

  11. محمد

    تو هوا میزنن نمیشه تو ایران امنیت نیس

  12. ناصر

    شاید توی یک یا دو هفته جواب بده ولی خیلی محدودیت بوجود میاره دیگه خبری از پرداخت درب منزل نیست تو مملکتی هستیم که مردمش در همه حال کشنه هستن و منتظر دزدی به هر طریقی شده باشه با دستگاه یا …… هم جنسو میگیرن هم پرنده حمل کالا و یک اب هم روش اونوقت یه شکست بزرک ثبت میشه برای اسم دیجیکالا

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه