تحریم شرکت ARM می‌تواند کمر هواوی را بشکند

۲ خرداد ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
هواوی

در این چند روزه جریان تحریم هواوی از جانب دولت آمریکا را به‌صورت گسترده پوشش داده‌ایم و احتمالاً تا حد زیادی با این موضوع آشنایی دارید. به صورت خلاصه، باید بگوییم که بعد از تحریم شدن هواوی توسط دولت آمریکا، گوگل هم مجوز اندروید گوشی‌های این شرکت را لغو کرد. این یعنی گوشی‌های جدید هواوی دیگر نمی‌توانند از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های گوگل موجود در اندروید استفاده کنند. البته هواوی برای سه ماه معافیت محدودی دریافت کرده تا طی این مدت بتواند به پشتیبانی از محصولات فعلی خود ادامه دهد.

اما در ادامه‌ی این خبرها، روز گذشته شرکت ARM که مهم‌ترین شرکت طراحی تراشه محسوب می‌شود، به کارمندان خود اعلام کرد ارتباط این شرکت و هواوی تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درمی‌آید. در این مطلب می‌خواهیم بگوییم که عدم همکاری ARM با هواوی، در مقایسه با تحریم گوگل آسیب بسیار شدیدتری بر شرکت هواوی وارد می‌کند. در ادامه همراه ما باشید.

اهمیت زیاد تکنولوژی‌های شرکت ARM

هواوی

معماری ARM در صنعت گوشی‌های هوشمند نقش بسیار حیاتی دارد و قلب تپنده اکثریت گوشی‌ها مبتنی بر معماری توسعه‌یافته توسط این شرکت هستند. لازم به ذکر است که کمپانی ARM عمدتا از طریق فروش مجوز بهره‌برداری از معماری تراشه‌ها، کسب درآمد می‌کند. به غیر از اپل، تقریباً تمام شرکت‌های طراح و سازنده‌ی تراشه‌ها، از مجوزهای مربوط به معماری پردازنده یا پردازنده گرافیکی متعلق به این شرکت استفاده می‌کنند. از بین این شرکت‌ها، می‌توانیم به کوالکام، هواوی، مدیاتک و سامسونگ اشاره کنیم. بنابراین معماری ARM برای گجت‌های اندرویدی نقش بسیار حیاتی دارد.

به بیانی ساده، هواوی امکان بهره‌گیری از تکنولوژی‌ای را از دست داده که بدون آن نمی‌توان یک گوشی هوشمند مدرن را ساخت.

هواوی بدون تکنولوژی ARM می‌تواند چه کارهایی انجام دهد؟

طبق گزارش BBC، هواوی همچنان می‌تواند به ساخت و عرضه تراشه‌های فعلی مانند کایرین ۷۱۰ و کایرین ۹۸۰ ادامه دهد و حتی نسل بعدی تراشه پرچم‌دار این شرکت موسوم به کایرین ۹۸۵ هم به احتمال زیاد تحت تأثیر این تحریم قرار نمی‌گیرد. بنابراین به غیر از ادامه استفاده از تراشه‌های فعلی، چه کارهایی از دست هواوی برمی‌آید؟

هواوی

برای جواب به این سؤال باید بگوییم که علناً هواوی بدون تکنولوژی ARM نمی‌تواند تراشه‌های جدید طراحی کند. یک احتمال این است که هواوی برای ساخت گوشی‌های جدید، از تراشه‌های شرکت‌هایی مانند سامسونگ یا مدیاتک استفاده کند که البته آن‌ها هم مبتنی بر معماری ARM هستند و احتمالاً به دلیل تحریم آمریکا، چنین کاری امکان‌پذیر نخواهد بود.

در ضمن هواوی هم نمی‌تواند از تراشه‌های اینتل مبتنی بر معماری x86 استفاده کند زیرا این تراشه‌های دیگر تولید نمی‌شوند و حتی اگر هم تولید می‌شدند، اینتل ارتباط خود را با هواوی قطع کرده است.

یک راه دیگر برای هواوی‌ این است که برای طراحی پردازنده و پردازنده‌های گرافیکی، به غیر از معماری ARM و x86، معماری جدیدی توسعه دهد. با این حال، باید خاطرنشان کنیم که سیستم‌عامل اندروید به غیر از این موارد، تنها با معماری بسیار قدیمی MIPS سازگار است و به غیر از آن‌ها، از معماری‌های دیگری پشتیبانی نمی‌کند. در ضمن لازم به ذکر است که توسعه معماری جدید برای تراشه کار بسیار پیچیده‌ای است که معمولاً چندین سال طول می‌کشد و در عرض چند ماه نمی‌توان معماری جدیدی را معرفی کرد.

اگرچه گوشی‌های هواوی‌ بدون بهره‌گیری از سرویس‌ها و امکانات گوگل تا حدی ضعیف‌تر می‌شوند ولی بالاخره می‌توان راه‌حل‌هایی را برای جایگزینی آن‌ها ارائه داد؛ اما در این میان، هواوی‌ بدون بهره‌گیری از تکنولوژی‌های شرکت ARM تا حد زیادی فلج می‌شود و دیگر قادر به ساخت گوشی‌های هوشمند نخواهد بود.

منبع: Android Authority

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. Avatar ali

    سلام ببخشید من یه سوال برام پیش اومده

    حالا گوشی هایی که از این به پس تولید میشه شامل تحریم ها میشه؟ یا مثلا من یه گوشی هواوی صفر کار نکرده۲۰۱۸ بخرم شمامل تحریم ها میشه؟

  2. Avatar پژمان

    خوبه که برخی کشور ها و شرکت ها دنیا بدونن کی رئیسه و تحریم چه مزه ای داره و شاید بشه گفت نا مردی در حق کشور یا شرکتی چقدر ازار دهندس
    مطمئن باشن خیلی کشور های دیگه که بعدا تحریم و جنگ و بدبختی به سراغ اونها هم خواهد اومد

  3. Avatar امیر

    هواوی شرکت چینی است با توجه به سیستم دیکتاتوری آن کشور مجبور به پیروی بی چون و چرای مسولین کشورش را دارد بنابر این احتمال قوی مجبور به جاسوسی از استفاده کننده های سیستم ۵G خواهد بود لذا هیچ عقل سلیمی نمیتواند بخاط سرعت خیلی بالای انتقال اطلاعات در این نسل به هواوی اطمینان کند

  4. Avatar ناصر

    وقتی تکنولوژی ۵Gدرانحصارشرکت هواوی تموم میشه آمریکا که‌ هیچ تمام کشورهای جهان مجبورن بااین غول فناوری (هواوی) همکاری کنند دیروز ازصحبت های ترامپ رئیس جمهور آمریکا مشخص بودکه گفت آمریکا می‌خواهد درچهارچوب توافق تجاری باشرکت چینی هواوی ادامه همکاری داشته باشد.
    واین رامطمئن باشید کسی که پس از ۱۰ سال بااین سرعت غول اپل راکنارگذاشت چندروز دیگه سامسونگ میره کنار وازمقام دومین به اولین تولیدکننده گوشی همرا درجهان تبدیل میشه به این راحتی تسلیم نمیشه
    چون تکنولژی منحصر بفردی داره وبوجودمیاره

  5. Avatar حبیب ملایری

    معلومه که آمریکا رقیبی قوی مثل هواوی در تکنولوژی موبایل نمیخواد.اما این کارها بجای رقابت نشون میده که کم آوردن در برابرش.امیدوارم هواوی شکست نخوره.هرچند کارش خیلی مشکل شده.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه