اندروید بدون گوگل چه حرفی برای گفتن دارد؟

۲۸ خرداد ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
اندروید

طی هفته‌های گذشته حجم خبرهای مربوط به تحریم آمریکا علیه هواوی به حدی زیاد بوده که مطمئنا با بخش‌های مختلف این موضوع تا حد زیادی آشنایی دارید. برای یادآوری، باید بگوییم که هواوی در فهرست سیاه وزارت بازرگانی دولت آمریکا قرار گرفته و به همین خاطر شرکت‌های آمریکایی بدون اخذ مجوز از دولت این کشور دیگر نمی‌توانند با هواوی همکاری داشته باشند. یکی از تبعات این تحریم، لغو مجوزهای اندروید برای گوشی‌های جدید هواوی بوده است.

این خبر منجر به پدید آمدن سوالات زیادی در ذهن کاربران شده است. سوالاتی مانند تکلیف گوشی‌های فعلی هواوی چه می‌شود؟ آیا هواوی واقعا مشغول توسعه سیستم‌عامل اختصاصی است؟ آیا این سیستم‌عامل مبتنی بر اندروید است؟ آیا کاربران می‌توانند از اندروید بدون سرویس‌های گوگل استفاده کنند؟

در رابطه با گوشی‌های فعلی، گوگل اعلام کرده که این گجت‌ها همچنان می‌توانند از سرویس‌های گوگل بهره ببرند و از طریق سرویس Google Play Protect وصله‌های امنیتی دریافت خواهند کرد. البته کاربران این گوشی‌ها دیگر نباید انتظار دریافت نسخه‌های جدید اندروید را داشته باشند.

در رابطه با سیستم‌عامل اختصاصی هواوی هم باید خاطرنشان کنیم اندروید یک سیستم‌عامل متن‌باز است و این یعنی هر کسی می‌تواند از آن بهره ببرد و تغییرات موردنظر خود را بر آن اعمال کند. گوگل بر اندروید مبتنی بر سرویس‌های خود کنترل کاملی دارد و دیگر شرکت‌هایی که امکان استفاده از این سرویس‌ها را ندارند، می‌توانند از پروژه متن‌باز اندروید بهره ببرند که البته آپدیت‌های مهم را همواره تا حدی دیرتر از نسخه اصلی دریافت می‌کند. اما این که اندروید بدون گوگل چه حرف‌هایی برای گفتن دارد، خود یک موضوع دیگر محسوب می‌شود.

اندروید بدون داشتن گوگل چه چیزهایی را از دست می‌دهد؟

اندروید

فریم‌ورک سرویس‌های گوگل مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌ها و API های مختلف است که تا حد زیادی با اکانت گوگل و سیستم‌عامل اندروید یکپارچه هستند. بنابراین حتی اگر نگران از دست دادن اپلیکیشن‌های گوگل نیستید، باید نگران API های این شرکت باشید.

به‌عنوان مثال، یکی از این موارد Firebase Cloud Messaging نام دارد. این پلتفرم رایگان به‌صورت اختصاصی با فریم‌ورک گوگل کار می‌کند و اپلیکیشن‌های مبتنی بر ارائه‌ی انواع و اقسام نوتیفیکیشن‌ها تا حد زیادی به آن وابسته هستند. در ضمن باید به قابلیت‌های مربوط به سینک کردن اکانت‌های مختلف برای مواردی مانند فهرست مخاطبین، تقویم‌ها و نسخه‌های پشتیبان هم اشاره کنیم که برای تمام آن‌ها باید اپلیکیشن‌های جایگزین پیدا کنید.

یکی دیگر از بخش‌های مهم پلتفرم Google Play Games است که بدون آن، نمی‌توانید از بازی‌هایی که پیشرفت خود را در اکانت خود ذخیره کرده‌اید، وارد شوید و در ضمن امکان بازی کردن چندنفره برای بسیاری از بازی‌ها را هم از دست می‌دهید.

اندروید

مقایسه عکس‌های ثبت شده در صورت فقدان و وجود API گوگل

یکی دیگر از مهم‌ترین APIها هم Camera2 نام دارد. اگرچه شرکت‌های سازنده می‌توانند بدون نیاز به این API اپلیکیشن دوربین خود را توسعه دهند، ولی اپلیکیشن‌هایی مانند فیسبوک، اینستاگرام، اسنپ‌چت و دیگر موارد تا حد زیادی به Camera2 برای کارکرد دوربین خود و قابلیت‌های آن متکی هستند. بدون این API، بیشتر فیلترهای جذاب و قابلیت‌های واقعیت افزوده حرف چندانی برای گفتن نخواهند داشت.

از دیگر بخش‌هایی که بدون وجود سرویس‌های گوگل تحت تأثیر قرار می‌گیرد، سرویس‌های مبتنی بر موقعیت مکانی است که با بهره‌گیری از GPS و برج‌های مخابراتی می‌توانند مکان دقیق کاربر را شناسایی کنند. در ضمن فقدان پلی استور هم به معنای عدم امکان دانلود و نصب خودکار اپلیکیشن‌های مختلف است.

بیشتر بخوانید: تحریم گوشی‌های هواوی توسط گوگل برای کاربران ایرانی چه تبعاتی دارد

آیا جایگزین‌هایی وجود دارد؟

اندروید

Yalp Store از جمله سرویس‌هایی است که فایل‌‌های APK اپلیکیشن‌ها را مستقیما از پلی استور دریافت می‌کند

در رابطه با دریافت اپلیکیشن‌ها، سرویس‌های متفاوتی وجود دارد که به کاربران اجازه می‌دهند جدیدترین نسخه‌های اپلیکیشن‌ها را دریافت کنند و باید به پروژه‌هایی مانند microG هم اشاره کنیم که می‌توانیم با برگرداندن یا جایگزین کردن برخی از APIها تعدادی زیادی از قابلیت‌های گوشی را بار دیگر برای کاربر به ارمغان بیاورد.

در چین، پلتفرم‌هایی مانند Baidu، Tencent QQ و دیگران وجود دارد که خود API های مربوط به سینک کردن اکانت، پیام‌رسان‌ها و اپ استورها را برای کاربران اندروید ارائه می‌دهند. به همین خاطر گوشی‌های هواوی در چین با مشکل خاصی روبرو نمی‌شوند.

اندروید

جایگزین سرویس‌های گوگل در چین

اما در دیگر کشورهایی که کاربران تا حد زیادی به سرویس‌های گوگل وابسته هستند، باید با چالش‌های زیادی دست‌وپنجه نرم کنند و حتی استفاده از برخی از اپلیکیشن‌ها را به‌طور کلی فراموش کنند. به همین خاطر حتی اگر هواوی بتواند گوشی‌های مبتنی بر سیستم‌عامل اختصاصی خود را توسعه دهد، باید چالش‌های زیادی را پشت سر بگذارد که این چالش‌ها تا حد زیادی گریبان‌گیر کاربران هم خواهد شد. البته در نهایت باید بگوییم که امیدواریم این تحریم هواوی هرچه زودتر به پایان برسد زیرا باقی ماندن آن روزبه‌روز به این شرکت آسیب‌های بیشتری می‌زند.

بیشتر بخوانید: سیستم‌عامل اختصاصی هواوی محکوم به شکست است

منبع: Phone Arena

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar shahabmp

    وقتی هواوی میگه سیستم عاملش آماده نیست منظورش این نیست که خود سیستم عامل آماده نیست چون توسعه یه UI برای اندروید خالص که بیشتر از ۵ سال طول نمیکشه!!! منظورش همین جایگزین هاست و مطمئنا سالهاست داره روی اپ ها و api های جایگزین سرویس های گوگل کار میکنه وگرنه توسعه یه ui قوی برای شرکتی مثل هواوی نهایتا ۱ سال زمان میبره ولی میدونیم سالهاست داره روی این سیستم عامل کار میکنه. از نظر استور هم مطمئنا خودش در حال توسعه یه استور قوی هست و از اونجایی که سیستم عامل هم مطعلق به خودشه مطمئنا مثل پلی استور گوگل توی اندروید نصب برنامه ها هم به صورت خودکار انجام میشه و نیاز به تایید دستی جداگانه نداره!!! نکته برنده برای هواوی کاربرای چند صد میلیونی اونه که ریسک توسعه یه سیستم عاملو براش کاهش میده و مواردی که بقیه سیستم عامل های شکست خورده دیگه به ورطه نابودی کشوند مثل عدم توجه دولپر ها به اون سیستم عامل ها برای هواوی صدق نمیکنه چون مثل اونها مشکل کمبود کاربر نداره. باور نمیکنید ببینید که چطور گوگل برای سیستم عاملش احساس خطر کرده و داره با دولت آمریکا رایزنی میکنه تا اجازه همکاری با هواوی کسب کنه بر خلاف تحریم ها.

  2. Avatar حمید

    گوشی های شیائومی نسخه های چین گوگل پلی استور نداره و خود شرکت استور مخصوص خودش رو داره بدون هیچ گونه مشگلی

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه