اولین تیزر اندروید ایرانی؛ سیستم عاملی که گوگل امکان حذف آن را ندارد!

۱۸ تیر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

احتمالا در جریان اخبار درگیری تجاری بین آمریکا و چین هستید. به طور خلاصه موضوع از اینجا شروع شد که دولت چین و آمریکا تعرفه‌ی واردات از یکدیگر را افزایش دادند، اما در ادامه کار به جایی رسید که دولت ترامپ همکاری با شرکت‌های چینی را در حوزه‌ی مخابراتی ممنوع کرد. این موضوع باعث شد گوگل پروانه‌های هواوی را لغو کند و این غول چینی قادر نباشد سرویس‌های گوگل مثل فروشگاه پلی‌استور یا اپلیکیشن‌های جیمیل و گوگل کروم را روی تولیداتش نصب کند. اما اگر می‌پرسید این موضوع به ما چه ارتباطی دارد، باید به نقل قولی از آذری جهرمی اشاره کنیم. وزیر ارتباطات مدتی پیش در جلسه‌ی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی درباره‌ی توسعه‌ی اندروید ایرانی گفت:

«مدت زیادی بود که می‌خواستیم سیستم عامل اندروید را در گوشی‌های ایرانی تغییر دهیم تا از استارتاپ‌های داخلی حمایت کنیم؛ این موضوع پیش نمی‌رفت تا این که اپلیکشین‌های داخلی را حذف کردند و این همدلی ایجاد شد و به زودی نتیجه کار را اعلام می‌کنیم.»

ظاهرا مشکلات پیش آمده برای هواوی باعث شده وزارت ارتباطات توسعه‌ی اندروید ایرانی را جدی بگیرد. اما اعلام این موضوع باعث شد برای کاربران سؤالاتی ایجاد شود؛ مثلا این که اندروید ایرانی چه زمانی به بازار می‌آید، کجا قرار است استفاده شود و چه تضمینی وجود دارد که کاربران نسبت به استفاده از آن تمایل داشته باشند. در این مورد اطلاعات زیادی نداشتیم تا این که دیشب وزیر ارتباطات با انتشار یک ویدیو روی حساب توییتر خود، برخی از پرسش‌های موجود را پاسخ داد.

در توییت آذری جهرمی می‌خوانیم:

اندروید ایرانی - آذری جهرمی

اما موضوع اصلی ویدیویی است که در این توییت به چشم می‌خورد. در این ویدیو می‌بینیم که ظاهرا توسعه‌ی اندروید ایرانی به پایان رسیده و به زودی اولین نسخه از آن روی یک گوشی ساخت شرکت GLX با نام «آریا مینی» رونمایی خواهد شد.

بر اساس این تیزر می‌توان گفت تا رونمایی از اندروید ایرانی مدت زیادی باقی نمانده است. پیش‌بینی شما در مورد موفقیت این سیستم عامل چیست؟ به نظر شما اندروید ایرانی برای جلب رضایت کاربران چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۷ دیدگاه
  1. سعید

    این همون پروژه احمقانه ایست که برای همراه اول انجام شد.
    کد اماده Lineage OS رو گرفتن ریختن روی گوشی ها به اسم سیستم عامل امن بومی
    در واقع سر همراه اول کلاه گذاشتن
    بعد مالکیت پروژه رو دزدین بردن برای خودشون کار کاسبی راه انداختن
    دزدی + کلاهبرداری+ مثل همیشه کلید واژه بومی! +…
    اینم پ په دیگری از وزیر نابغه سلبریتی

  2. علی

    جی ال ایکس خوب کارشو انجام میده تو این شرایط انصافا
    من ک راضیم از گوشیش

  3. وحید

    این اندروید ملی فقط کاربدش در تبلت که بچها باهاش کار میکنند میخوره . هرچی پیام رسان داخلی طرفدار پیدا کرد اندروید ملی هم پیدا میکنه

  4. آرشام

    زارت :)))

  5. عباس

    تو اول گوشی رو بساز که توان رقابت مثل هواوی داشته باشه بعد سیستم عامل پیش کش

    1. محمدحسن

      برای مثال میتونی به گوشی شاهین مراجعه کنین بدون مطالعه صحبت نکن

  6. زهره

    واویلا

  7. سعید

    زنده باد ایران زنده باد ایرانی.فقط کاش یکی مثله اقا شادان که دستش تو کاره یه زحمتی میکشید دوتا کدم(code) میزد که کلا قضیه حل شه.چقدر این ضرب المثله لنگش کن به حال امروزه بعضی مردم میخوره.

  8. شادان غمگسار

    موضوع اینجاست که این اتفاق چیزیه که توی روسیه و یا دیگر کشورها در سطح افراد راهنمایی و دبیرستانشون انجام میشه. توی انجمن XDA کسانی رو میشناسم که ساخت یک رام بر پایه AOSP برای یک مدل گوشی خاص رو برای پروژه های مدرسشون انجام دادن. اما توی ایران می‌بینیم که از این موضوع برای گول زدن اذهان عمومی استفاده میشه.
    اهل فن و کسانی که در مودینگ گوشی‌ها دستی دارند، میدونن که ساخت نسخه ای فورک شده از نسخه اوپن سورس اندروید کار چندانی نداره. اما در ایران به خبری بزرگ تبدیل میشه که وزیر ارتباطاتش اون رو اعلام می‌کنه!

    1. مهدی

      دقیقا تیزرو دیدم به همین فکر کردم!
      یه رامی ساختن که کسی هم قرار نیست استفاده کنه، کار سنگینی هم انجام ندادن!
      یه جور میگه دانشگاه صنعتی شریف انگار سیستم عامل جدید ساختن 😀

    2. محمد صادق

      خیلی جالب،یعنی شبیح طنز تلخ شما آقای شادان تا حالا اندروید استودیو دیدی، اسمش شنیدی یک خط کد بهت میدم فقط بدون ارور اجراش کن.در سطح راهنمایی و دبیرستان هان!
      بعید می دونم حتی فرق recycle view را با list view بدونی حالا می کنی نوشتن رام کاری نداره؟
      این یک مطلب،مطلب بعدی قرار نیست یک رام ساده باشه اگر آنچه گفتند راست باشد واقعا دسترسی گوگل را برای حذف نرم افزار ها قطع کرده باشند(هیچ رامی چنین ویژگی نداره) یعنی گوگل پلی را از حاکمیت سیستم عامل عزل کردند و این یعنی تغییرات در هسته اندروید که بسیار کار سختی است و نیاز به دانش ، مهارت بالایی و… دارد.
      من سیستم عاملی را که بخواهم اظهار نظر بیشتر کنم.ولی به امید روزی که با شنیدن چهارتا اصطلاح سعی در القا نظرمان به دیگران نداشته باشیم.اگر دوست ندارید استفاده نکنید اما حق ندارید اینطور دیگران را بدبین کنید و کار و زحمت دیگران را زیر سوال ببرید.

      1. محمد

        مجید جان دلبندم شما اول یاد بگیر یه خط فارسی رو درست بنویسی که بغیر اشتباهات زیاد دستوری “شبیه” رو “شبیح” ننویسی. بعد بیا از نظرات شخصی خلق الله ایراد بگیر و راجع به یه خط کدنویسی اندروید نظر بده!!!

    3. بی ادعا

      شمایی که فقط کسایی رو میشناسی و خودت کاره ای نیستی، اینطوری نظر ندی به نفع خودته، هروقت مطمئن شدین در مورد موضوعی خیلی میدونین، نظر بدین بهتره !

      با تشکر

    4. محسن

      سلام دوست عزیز
      اگر فقط مقصود ساختن یک ROM باشه مشکل توانایی گوگل در محروم کردن ایران از امکاناتش حل نمیشه
      یکم باید سطح بالاتر باشه
      احتمالا بحث جایگزین کردن Gapps هست که یعنی باید برای مثال google play services رو هم بومی سازی کنن چون اگر نکنن اکثر اپلیکیشن ها در صورت اراده گوگل یا کار نمیکنن یا ناقص کار میکنن.
      من برای این موضوع فقط یه معادل میشناسم که اونهم ورژن هایی از lineage os rom هست که microg به جای Gapps روی اون پیاده شده.
      بخش های مختلف microg رو هرکسی ننوشته و نمیتونه بنویسه. حتی بعضی از بخش های اون نیاز به آپدیت دارن اما چون توسعه دهنده اون آپدیتشون نکرده بقیه لنگ هستن و کسی هم توان یا حوصله ورود به این موضوع رو نداره.
      البته معلوم نیست چیزی که به اسم سیستم عامل ایرانی معروف شده تا چه حدی قراره به این موضوعات ورود کنه و باید منتظر موند، دید و بعد قضاوت کرد.
      به هرحال ان شاء الله که کار زیبایی باشه.

    5. XSilverTH

      حرف حق به این میگن ????????????
      من سه تا کاستوم رام ساختم لعنتیا جمع کنید اندروید ایرانی چیه ????
      یه پیامرسان ایرانی نتونستید بسازید تلگرامو فیلتر کردید که مردم “مجبور” به استفاده از پیامرسانای ایرانی بشن
      چی شد؟
      واتساپ و وی پی ان
      پروژه اتون ن م ی گ ی ر ه
      فهمیدنش خیلی سخته؟
      میبینید که مردم انگیزه ای ندارند میخواید مثل پیامرسان اجباریش کنید؟
      سامسونگ یه ابزار تولید میکنه که قفل اجبار شما رو بشکنه -_-
      شرکتای خارجی شاید با شما مشکل داشته باشن اما با مردم ایران مشکل ندارن
      مثلا همین گوگل اخیرا سرویسی مخصوص ایرانیا تولید میکنه
      یا شرکت XSpace برای ایران داره اینترنت رایگان و پرسرعت راه میندازه -_-
      یا حتی هواویهم آپدیتای اولشو برای ایران میده -_-

  9. آقامجتبی

    به عنوان یه طرفدار “سابق” GLX باید بگم بیشتر از اندروید داخلی باید به وضع این شرکت رسیدگی بشه انقدر که خون به جیگر مشتریاش می کنه .

    من و خیلیای دیگه با پذیرفتن نقص های GLX گوشی هاشو تهییه کردیم تا حمایت کنیم ازشون شاید حمایت ما باعث پیشرفتشون بشه نه تنها اینطوری نشد ، بلکه با رفتارهاشون ما مشتریای خیرسرمون وفادار رو هم پروندن .

    الانم میگم تا وضع احترام متقابل به مشتری درست نشه ، تا کیفیت داغون گوشی ها و پشتیبانی به شدت ضعیف سخت افزاری و نرم افزاریشون بهتر نشه و … امیدی به پیشرفت نداشته باشید چون بدتر اونایی که به خاطر سیستم عامل داخلی هم که شده روی میارن به گوشی های این شرکت رو پشیمون میکنه

  10. دارا

    تولید ملی فقط اون قلیون توی ویدیو

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه