آیا هواوی بدون قطعات آمریکایی می‌تواند گوشی بسازد؟

۱ خرداد ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
هواوی

بعد از اینکه هواوی‌ در لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا قرار گرفت، گوگل هم مجوز اندروید مربوط به گوشی‌های این شرکت را لغو کرد. اگرچه تا سه ماه این تحریم به صورت محدود لغو شده تا هواوی بتواند طی این مدت از محصولات فعلی خود پشتیبانی کند، ولی باید بگوییم که اینتل، کوالکام و بسیاری از دیگر شرکت‌های آمریکایی به ناچار باید با هواوی قطع ارتباط کنند.

طبق گزارش‌ها، این کمپانی قطعات آمریکایی را به حدی در انبارهای خود ذخیره کرده تا از حدود سه ماه تا یک سال دیگر به مشکل خاصی برنخورد. اما این قطعات بالاخره به اتمام می‌رسند و هواوی باید رویکرد خود را برای آینده مشخص کند؛ این یعنی باید راهی برای ادامه ساخت گوشی‌های هوشمند بدون تکنولوژی‌های آمریکایی پیدا کند یا اینکه به‌طور کلی ساخت گوشی‌های هوشمند را کنار بگذارد.

اگرچه هواوی برای گوشی‌های خود انواع و اقسام تراشه‌ها را تولید می‌کند، اما این گوشی‌ها هنوز هم تا حد زیادی متکی به قطعات خارجی هستند. به‌عنوان مثال، در جدیدترین پرچم‌دار این شرکت یعنی P30 پرو، از بین قطعات خارجی می‌توانیم به شیشه محافظ گوریلا گلس، حافظه داخلی ساخت Micron و قطعات مربوط به اتصال به شبکه‌های ۳G و ۴G اشاره کنیم. علاوه بر این، اندروید بدون داشتن سرویس‌های گوگل، یک گوشی اندرویدی حقیقی محسوب نمی‌شود و اگرچه هواوی طی سال‌های اخیر مشغول توسعه سیستم‌عامل جایگزین ویندوز و اندروید بوده است، ولی ظاهراً تا آمادگی کامل فاصله‌ی زیادی دارند.

هواوی

در صنعتی که بازیگران آن تا حد زیادی به قطعات و تکنولوژی‌های ساخت کشورهای مختلف متکی هستند، چنین مخمصه‌ای نامعمول است ولی بی‌سابقه محسوب نمی‌شود. سال گذشته، دولت آمریکا شرکت چینی ZTE را تحریم کرد و اگرچه این تحریم فقط چند ماه باقی ماند، ولی این شرکت متحمل ضرر قابل توجهی شد.

اما این تحریم، تا چه حد می‌تواند شرایط هواوی را تغییر دهد؟ این موضوع بستگی به نوع گجت و منطقه عرضه آن دارد. به‌عنوان مثال، در ادامه می‌خواهیم به برخی از مهم‌ترین قطعات و تکنولوژی‌های موجود در P30 پرو نگاهی می‌اندازیم و در مورد تأثیر این تحریم به گمانه‌زنی می‌پردازیم.

گوریلا گلس

هواوی

شرکت کورنینگ که مشهورترین محصول آن شیشه‌های محافظ گوریلا گلس است، شیشه‌های محافظ پنل جلویی و پشتی P30 پرو را تأمین می‌کند و علاوه بر این برای بسیاری از دیگر گوشی‌های هواوی و لپ‌تاپ‌های ویندوزی این شرکت هم این شیشه‌های محافظ را ارائه می‌دهد. مقر اصلی این شرکت در آمریکا قرار دارد و به همین خاطر هواوی برای شیشه‌های محافظ باید با تأمین‌کننده‌ی دیگری به توافق برسد. از بین رقبای کورنینگ، می‌توانیم به شرکت ژاپنی AGC Asahi اشاره کنیم که سازنده‌ی شیشه‌های محافظ Dragontrail است.

گوگل برای جدیدترین گوشی خود یعنی پیکسل ۳a به استفاده از شیشه محافظ Dragontrail روی آورده که احتمالاً این تصمیم برای کاهش هزینه‌ها بوده است. اگرچه AGC Asahi رقیب قدری برای کورنینگ نیست، ولی همکاری گسترده با هواوی می‌تواند درآمد و در نتیجه امکانات این شرکت را افزایش دهد.

حافظه داخلی ساخت Micron

حافظه داخلی موجود در P30 پرو ساخت شرکت آمریکایی Micron است که بعد از تصمیم دونالد ترامپ، دیگر نمی‌تواند با هواوی همکاری داشته باشد. در این زمینه رقبای قدرتمند زیادی دیده می‌شود و هواوی می‌تواند حافظه داخلی گجت‌های خود را از توشیبا و سامسونگ خریداری کند. البته شاید هم بخش تراشه‌سازی هواوی موسوم به HiSilicon مشغول توسعه تراشه‌های حافظه است تا در این زمینه به شرکت‌های ثالث نیازی نداشته باشند. در همین زمینه می‌توانیم به کارت‌های حافظه نانو اشاره کنیم که استاندارد انحصاری هواوی هستند و همین نشان می‌دهد که احتمالاً هواوی قصد دارد در زمینه‌ی حافظه داخلی هم به خودکفایی برسد.

هواوی

ماژول‌های مربوط به پشتیبانی از اینترنت ۳G و LTE

شرکت‌های آمریکایی Skyworks و Qorvo، ماژول‌های مربوط به ارتباطات P30 پرو را تأمین می‌کنند که به این گوشی اجازه می‌دهد به‌راحتی بتواند به انواع شبکه‌های ۳G و ۴G متصل شود. طبق بررسی‌های سایت iFixit، گلکسی اس ۱۰ هم از قطعات این شرکت‌ها استفاده می‌کند و این نشان می‌دهد که قطعات پرطرفداری هستند. حالا که دیگر هواوی نمی‌تواند با این شرکت‌ها همکاری کند، احتمالاً در این زمینه باید خود دست به کار شود یا شرکت‌های جایگزین پیدا کند.

بیشتر بخوانید: سناریوهای پیش روی هواوی برای مقابله با تحریم گوگل

اندروید

گوگل مجوزهای اندروید گوشی‌های هواوی را لغو کرده و این یعنی هواوی تنها می‌تواند از پروژه متن‌باز اندروید موسوم به AOSP استفاده کند. این کار باعث می‌شود که گوشی‌های هواوی دیگر به سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های گوگل دسترسی نداشته باشند و در ضمن باید به تأخیر برای ارائه‌ی آپدیت‌های امنیتی هم اشاره کنیم. گوگل اعلام کرده که کاربران گوشی‌های فعلی هواوی تحت تأثیر این محدودیت قرار نمی‌گیرند ولی گوشی‌های جدید این شرکت مانند گوشی تاشو میت ایکس باید با محدودیت‌های گسترده دست‌وپنجه نرم کنند.

هواوی

بخش‌هایی که هواوی (هنوز) لازم نیست تغییر دهد

بخش زیادی از قطعات گوشی پرچم‌داری مانند هواوی P30 پرو از طریق شرکت‌های غیر آمریکایی تأمین می‌شود و به همین خاطر تا اطلاع ثانوی برای تأمین آن‌ها با مشکلی روبرو نخواهد شد. در ادامه به این موارد اشاره کنیم:

نمایشگرهای اولد

سامسونگ و ال‌جی بخش اکثریت نمایشگرهای اولد جهان را تأمین می‌کنند و هواوی برای گوشی‌های خود به غیر از این دو شرکت، از محصولات شرکت چینی BOE هم استفاده می‌کند. به همین خاطر هواوی برای نمایشگرهای اولد محصولات خود مشکلی ندارد و در ضمن می‌توانیم به شرکت Japan Display هم اشاره کنیم که البته اخیراً تولید انبوه پنل‌های اولد را آغاز کرده و به همین خاطر به تنهایی نمی‌تواند جوابگوی تقاضای هواوی باشد.

دوربین و حافظه رم

ماژول دوربین موجود در P30 پرو ساخت شرکت چینی Sunny Optical است. این دوربین در محیط‌های کم‌نور عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و توانسته توجهات زیادی را جلب کند. حافظه رم هم یکی دیگر از قطعاتی است که هواوی آن را نمی‌سازد و رم تعبیه شده در P30 پرو ساخت شرکت کره‌ای SK Hynix است. در همین زمینه باید خاطرنشان کنیم که حافظه رم P20 پرو ساخت شرکت آمریکایی Micron بود.

همانطور که می‌بینید، هواوی نسبت به ZTE وابستگی بسیار کمتری به تکنولوژی‌های آمریکایی دارد. هواوی مانند اپل تراشه‌هایش را خود طراحی می‌کند و از پس طراحی و ساخت انواع و اقسام قطعات برمی‌آید. اما بدون شک تا زمانی که بسیاری از این قطعات کیفیت ایدئال پیدا کنند، مدتی طول خواهد کشید.

هواوی

اما در زمینه‌ی کامپیوترها نمی‌توانیم چندان اظهار امیدواری کنیم زیرا اینتل و کوالکام دیگر قرار نیست با این شرکت همکاری داشته باشند و تخصص هواوی هم در زمینه‌ی طراحی تراشه برای گوشی‌های هوشمند است و برای تراشه‌های لپ‌تاپ‌ها و سرورها حرف زیادی برای گفتن ندارد.

یکی دیگر از مهم‌ترین پرسش‌های مربوط به آینده‌ی هواوی، در مورد سیستم‌عامل این شرکت است. گوشی‌های این شرکت در حال حاضر از رابط کاربری EMUI بهره می‌برند که معمولاً جزو نقاط قوت این گوشی‌ها به حساب نمی‌آید و ناپدید شدن گوگل از اندروید تبعات بسیار گسترده‌ای دارد و در ضمن باید به احتمال عدم ارائه‌ی اپلیکیشن‌های آمریکایی مانند فیسبوک، اینستاگرام و توییتر برای سیستم‌عامل اختصاصی هواوی‌ هم اشاره کنیم.

قطع شدن دسترسی به تکنولوژی‌ها و قطعات آمریکایی می‌تواند به هر شرکت سازنده گوشی تا حد زیادی آسیب برساند و در این میان شرکتی مانند هواوی‌ که دومین سازنده بزرگ گوشی‌های هوشمند است، آسیب‌های بسیار شدیدی متحمل خواهد شد. در نهایت باید بگوییم که اگر چین تصمیم بگیرد که این تصمیم دولت آمریکا را تلافی کند، تبعات این درگیری دامن تعداد زیادی از کمپانی‌ها در سرتاسر جهان را خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: تحریم گوشی‌های هواوی توسط گوگل برای کاربران ایرانی چه تبعاتی دارد

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه