جنگ ترکیه، عراق و داعش بر سر آب

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

سطح آب منطقه‌ی «بین النهرین» عراق به پایین‌ترین میزان ممکن از دهه‌ی ۹۰ میلادی رسیده است؛ زمانی که در آن صدام حسین برای کشتنن افرادی که در این ناحیه زندگی می‌کردند، اقدام به خشک کردن رودهای این منطقه کرده بود.

منطقه‌ی بین النهرین سر دعواهای سیاسی خشک شده است

دلیل اصلی بی آب شدن دشت‌های بین النحرین، خشک شدن رود «فرات»، یکی از دو رود این منطقه است.

پایین آمدن سطح آب این مناطق به بحرانی برای عراق تبدیل شده است. «حسن جنابی»، مدیر بخش آب رسانی عراق می‌گوید: “موضوع به‌شدت ناراحت کننده است. کاملا ناگهانی به این موضوع برخورد کردیم. چون تمام تمرکزمان روی مبارزه با تروریسم بود، نتوانسته بودیم به این پدیده توجه کنیم.”

هفته‌ی گذشته، سطح آب شهر «الچبیش» به نصف میزان مورد نیاز شهر رسیده بود. دلیل اصلی این موضوع، کم بودن مقدار آبی است که از فرات وارد این مناطق می‌شود. مسئولین عراق گفته‌اند که میزان آب فرات، یک دهم مقداری است که برای آب رسانی نیاز به آن است.

ماه گذشته، مجلس عراق تقصیر را به گردن کشور ترکیه انداخت. بر اساس گفته‌ی آن‌ها، سدی که بالای رود فرات قرار داده شده است، مقدار آبی که در آن جریان دارد را کم کرده است. عراق می‌گوید که طبق قراردادی که با ترکیه بسته است، این کشور باید ثانیه‌ای ۵۰۰ متر مکعب آب را وارد فرات کند.

عراق هم‌چنین گروه تروریستی داعش را هم مسئول این بی آبی می‌داند. این گروه تروریستی چند ماه پیش سد «الرمادی» را گرفت و آبی که وارد مناطقی که توسط دولت عراق کنترل می‌شدند را قطع کرد. گروه داعش هم‌چنین به دنبال گرفتن سد «حدیثه» است تا بتواند کنترل فرات را بر عهده بگیرد.

صدام در دهه‌ی ۹۰ میلادی تاسیسات بسیاری ساخت تا آب رودهای «فرات» و «دجله» را از دشت‌های اطراف‌اش منحرف کند. پس از سقوط صدام، مسئولان عراق ده سالی را صرف بازگرداندن این رودها به حالت اصلی‌شان کردند.

با این حال، این اقدامات فعلا نتیجه نداده‌اند و بیش از نیمی از مناطق بین النهرین در حال حاضر خشک شده‌اند.

منبع: New Scientist

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه