حالت شب می‌تواند کیفیت دوربین گوشی‌های میان‌رده را شگفت‌انگیز کند

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
حالت شب

یکی از مهم‌ترین خبرهای مربوط به دوربین گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۸، معرفی حالت شب یا night mode بود. با تلاش شرکت‌هایی مانند هواوی، گوگل و شیائومی، کاملاً واضح است که این الگوریتم‌های یادگیری ماشینی و ترکیب عکس‌های مختلف، پتانسیل زیادی برای افزایش کیفیت عکس‌های ثبت شده در محیط‌های تاریک دارد.

از جمله گوشی‌هایی که از حالت شب بهره می‌برند می‌توانیم به گوشی‌های هواوی P20 و میت ۲۰، پیکسل ۳ و گوشی‌های سری Mi شیائومی اشاره کنیم که در این زمینه حرف زیادی برای گفتن دارند. ارائه‌ی این قابلیت برای پرچم‌داران چندان تعجب‌آور نیست اما در این میان گوشی‌های میان‌رده و ارزان‌قیمت که معمولاً دوربین آن‌ها مجهز به دیافراگم باز و سنسورهای بزرگ نیست، می‌توانند تا حد زیادی از این قابلیت نرم‌افزاری بهره ببرند. خوشبختانه به نظر می‌رسد که ارائه‌ی قابلیت‌های گوشی‌های پرچم‌داران برای گوشی‌های میان‌رده، در این زمینه هم دیده می‌شود و در چند ماه گذشته کارهایی انجام شده است.

حالت شب

آنر ۱۰ لایت

به‌عنوان مثال می‌توانیم به آنر ۱۰ لایت اشاره کنیم که در نوامبر ۲۰۱۸ معرفی شده و از حالت شب بهره می‌برد. اگرچه این مشخصه آنر ۱۰ لایت چندان ایدئال نیست و ضعف‌های زیادی دارد، ولی روی هم رفته نسبت به مدل استاندارد، کیفیت عکس‌های ثبت شده در محیط‌های کم‌نور را تا حدی افزایش می‌دهد.

آیا در سال ۲۰۱۹ این قابلیت به‌صورت همه‌جانبه پیشرفت می‌کند؟

طبق شواهد و قرائن، در سال ۲۰۱۹ هم شاهد پیشرفت حالت شب خواهیم بود و در همین زمینه می‌توانیم به گوشی میان‌رده Realme 3 اشاره کنیم که مدتی قبل معرفی شد و از چنین قابلیتی بهره می‌برد. ظاهراً این گوشی نخستین گجت ارزان‌تر از ۱۵۰ دلار محسوب می‌شود که مجهز به این مشخصه است. البته طبق بررسی انجام شده، حالت شب این گوشی اگرچه عکس‌ها را روشن‌تر می‌کند، ولی در عوض جزئیات را کاهش و نویز را افزایش می‌دهد.

حالت شب

تاثیر مشهود قابلیت Night Sight گوگل

اگر هم بخواهیم منصفانه اظهارنظر کنیم، حالت شب گوشی وان‌پلاس ۶T هم نسبت به رقبای قدری مانند گوگل، حرف زیادی برای گفتن ندارد. اما حداقل در مورد Realme اعلام شد که گوشی‌های قدیمی این برند هم چنین مشخصه‌ای را دریافت می‌کنند و این یعنی کاربران آن برای بهره‌گیری از حالت شب، نیازی به خریدن گوشی جدید ندارند.

Realme و آنر تنها برندهایی نیستند که این قابلیت را برای گوشی‌های ارزان‌قیمت به ارمغان آورده‌اند و در این زمینه نباید شیائومی ردمی نوت ۷ شیائومی را از قلم بیندازیم. در بررسی‌های انجام شده، حالت شب ردمی نوت ۷ عملکرد مناسبی دارد و علاوه بر افزایش نور، جزئیات سایه‌ها را هم بهبود می‌بخشد.

بیشتر بخوانید: دوربین‌های سه‌بعدی ToF به این زودی‌ها گوشی‌های هوشمند را ترک نمی‌کنند

در رابطه با دیگر گوشی‌های میان‌رده که در سال ۲۰۱۹ عرضه می‌شود، چه می‌توان گفت؟ در ابتدا باید به مدل میان‌رده پیکسل ۳ اشاره کنیم که به‌زودی معرفی می‌شوند. مطمئناً دوربین این گوشی‌ها از حالت شب گوگل بهره می‌برند و فقط باید ببینیم که نسبت به مدل‌های پرچم‌دار، این قابلیت چه تفاوت‌هایی دارد.

حالت شب

ردمی نوت ۷

همچنین در هواوی P30 لایت و دیگر گوشی‌های میان‌رده هواوی می‌توانیم انتظار تعبیه این ویژگی را داشته باشیم و شیائومی هم مطمئناً چنین کاری را انجام خواهد داد. در رابطه با سامسونگ هم باید بگوییم که گلکسی اس ۱۰ از این قابلیت بهره می‌برد که تحت عنوان Bright Night از آن یاد می‌شود. البته این قابلیت را نمی‌توان به‌صورت دستی فعال کرد و فقط در صورت فعال بودن قابلیت هوش مصنوعی، در محیط‌های بسیار تاریک در صورت تشخیص نرم‌افزار می‌توان از آن استفاده کرد. در هر صورت، از آنجایی که سامسونگ به‌تازگی توجه خود را به گوشی‌های میان‌رده افزایش داده است، به طور حتم خیلی زود این مشخصه هم روانه‌ی گوشی‌های ارزان‌قیمت سامسونگ می‌شود.

حتی اگر گوشی موردنظر شما از این قابلیت بهره نبرد، خوشبختانه توسعه‌دهندگان بیکار ننشسته‌اند و اپلیکیشن دوربین پیکسل ۳ (شامل قابلیت Night Sight) را برای تعدادی از گوشی‌ها ارائه می‌دهند که از بین آن‌ها می‌توانیم به پوکوفون F1 و وان‌پلاس ۶T اشاره کنیم.

انتظارات واقع‌گرایانه از حالت شب گوشی‌های میان‌رده

با وجود اینکه حالت شب پتانسیل‌های زیادی دارد، ولی در رابطه با گوشی‌های میان‌رده مجهز به این قابلیت نباید انتظار معجزه داشته باشیم. وقتی که یک گوشی از دوربین نه‌چندان باکیفیت و تراشه پایین‌رده بهره می‌برد، الگوریتم‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند کیفیت عکس‌های ثبت شده در محیط‌های کم‌نور را به طور معجزه‌آسایی بهبود ببخشند. البته باید به بحث نرم‌افزاری قضیه هم اشاره کنیم و مسلما همه‌ی شرکت‌ها از توان نرم‌افزاری گوگل برای توسعه چنین الگوریتم‌هایی بهره نمی‌برند.

در هر صورت، با وجود به تمام این مسائل، روزبه‌روز تعداد گوشی‌های میان‌رده مجهز به دوربین‌های رده‌بالا افزایش می‌یابد و در این بین بهره‌گیری آن‌ها از حالت شب، می‌تواند تأثیر بسزایی در افزایش کیفیت عکس‌های گرفته‌شده در محیط‌های تاریک داشته باشد.

بیشتر بخوانید: دوربین پاپ‌آپ بهترین راه‌حل برای کاهش حاشیه‌های نمایشگر است

منبع: Android Authority

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه