دوربین پاپ‌آپ بهترین راه‌حل برای کاهش حاشیه‌های نمایشگر است

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
دوربین پاپ آپ

اگرچه نمایشگرهای کم‌حاشیه بسیار جذاب هستند، ولی باید خاطرنشان کنیم که گوشی‌ها همچنان باید مواردی مانند دوربین‌ها، اسپیکرها و سنسورهای مختلفی را در پنل جلویی قرار دهند. با توجه به این نیاز، بسیاری از سازندگان موقتاً به بهره‌گیری از بریدگی نمایشگر روی آوردند. در همین حین باید به دوربین پاپ آپ هم اشاره کنیم که هدف اصلی نگارش این مطلب است.

بعد از اینکه اپل برای آیفون X به بهره‌گیری از آیفون X روی آورد، بریدگی نمایشگر محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرد. با وجود تمام تمسخرها و اعتراضات کاربران، روزبه‌روز شرکت‌های بیشتری به این قافله پیوستند. برخی از شرکت‌ها هم تلاش کردند با کاهش اندازه این بریدگی، حضور آن را تا حد زیادی مخفی کنند. اما حالا در سال ۲۰۱۹، شاهد ترند جدیدی تحت عنوان نمایشگرهای حفره‌دار هستیم. در این نوع نمایشگرها، دوربین سلفی در یک حفره در گوشه‌ی بخش فوقانی نمایشگر تعبیه می‌شود. فرق اساسی این روش با بریدگی نمایشگر در این است که حفره مذکور به فریم وصل نمی‌شود و اطراف آن همچنان پیکسل‌های نمایشگر وجود دارد.

دوربین پاپ آپ

از آنجایی که دو تا از بزرگ‌ترین سازندگان گوشی‌های هوشمند در جهان-سامسونگ و هواوی-استفاده از این تکنولوژی را آغاز کرده‌اند، کاملاً واضح است که دیگر شرکت‌ها هم راه آن‌ها را ادامه خواهند داد. بریدگی نمایشگر یا حفره نمایشگر، حتی اگر مانند پیکسل ۳ ایکس‌ال بسیار بزرگ باشند، بعد از چند روز استفاده برای کاربران عادی می‌شود. با وجود تمام انتقادات، بریدگی نمایشگر همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد و تعداد نمایشگرهای حفره‌دار هم رو به افزایش است.

دوربین‌ها را مخفی کنید

دوربین پاپ آپ

اما برخی از برندها که مشکلی با ریسک کردن نداشتند، تلاش کردند راه‌حل‌های دیگری را انتخاب کنند که در این زمینه تا حدی هم به موفقیت دست پیدا کردند. به‌عنوان مثال می‌توانیم به شیائومی Mi Mix اشاره کنیم که دوربین سلفی را در بخش پایینی نمایشگر تعبیه کرد. با این حال، موقعیت آن باعث می‌شد که کاربران برای گرفتن سلفی کار ساده‌ای در پیش نداشته باشند و این مشخصه چندان مورد استقبال کاربران قرار نگرفت.

اوپو Find X هم به بهره‌گیری از طراحی کشویی روی آورد و به کاربران اجازه می‌داد که تنها در صورت لزوم از دوربین‌ها بهره ببرند و روی هم رفته نمایشگر نسبتاً بی‌حاشیه‌ای را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. شیائومی هم برای نسل سوم Mi Mix به بهره‌گیری از این طراحی نسبتاً نوستالژیک روی آورد. اگرچه چنین راه‌حلی بسیار جذاب بود، اما حتی خود اوپو و شیائومی هم برای دیگر گوشی‌های خود همچنان از بریدگی نمایشگر استفاده کردند. در چنین وضعیتی، باید به شرکت ویوو اشاره کنیم.

دوربین پاپ آپ وارد می‌شود

دوربین پاپ آپ

سال گذشته، شاهد معرفی گوشی ویوو Nex بودیم که از مکانیزم جدیدی بهره می‌برد. اگرچه دوربین‌های اصلی کماکان در پنل پشتی قرار داشتند، ولی دوربین سلفی در داخل بدنه تعبیه شده بود که برای سلفی گرفتن یا آغاز تماس تصویری، از داخل بدنه بیرون می‌آمد.

با وجود اینکه استفاده از قطعات متحرک در گوشی‌های هوشمند طرفداران چندانی ندارد، اما در هر صورت این نوآوری ویوو Nex توانست توجهات زیادی را جلب کند. و با توجه به تعبیه دوربین پاپ آپ در گوشی میان‌رده ویوو V15 پرو، این قابلیت دیگر مختص گوشی‌های گران‌قیمت و خاص نیست.

ویوو می‌گوید که دوربین پاپ آپ گوشی V15 پرو در عرض ۰.۴۶ ثانیه از بدنه بیرون می‌آید. این یعنی در دنیای واقعی، استفاده از آن آزاردهنده و وقت‌گیر نیست. یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های مربوط به این رویکرد، این است که در استفاده روزمره چنین قطعاتی تا چه زمانی دوام می‌آورند. ویوو می‌گوید دوربین پاپ آپ این شرکت می‌تواند فشار معادل ۱۲۰ کیلوگرم-نیرو را تحمل کند و اگر روزانه ۱۰۰ بار مورد استفاده قرار بگیرد، بیش از ۸ سال دوام می‌آورد. در نقد و بررسی‌ها هم میزان محکمی و دوام این دوربین پاپ آپ مورد بررسی قرار گرفته و بیشتر کارشناسان محکم بودن آن را تایید کرده‌اند.

دوربین پاپ آپ

به غیر از نگرانی‌های مربوط به دوام و سرعت، صدای بیرون آمدن دوربین پاپ آپ شاید برای برخی از کاربران آزاردهنده باشد. اگرچه می‌توانید صدای نرم‌افزاری آن را قطع کنید یا تغییر دهید، ولی در یک فضای ساکت، صدای موتور آن همچنان شنیده می‌شود. در ضمن باید خاطرنشان کنیم که V15 پرو از قابلیت تشخیص چهره هم پشتیبانی می‌کند و این یعنی هر بار باید منتظر بیرون آمدن دوربین برای انجام این کار باشید. به همین خاطر مطمئناً بیشتر کاربران ترجیح می‌دهند از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: این ویژگی‌های گوشی‌های هوشمند کاربردی‌اند یا صرفاً پرزرق‌وبرق هستند؟

زنده‌باد ویوو

دوربین پاپ آپ ویوو V15 پرو عملکرد روانی دارد و مشاهده‌ی بیرون آمدن و فرو رفتن آن تا حدی آرامش‌بخش هم هست. با بهره‌گیری از این تکنولوژی، سازندگان به‌راحتی می‌توانند نمایشگرهای تقریباً بی‌حاشیه را عملی کنند. برای بسیاری از کاربران که فقط گاهی اوقات سلفی می‌گیرند، مزیت کم‌حاشیه بودن نمایشگر اهمیت بیشتری نسبت به صبر اندک برای بهره‌گیری از دوربین سلفی دارد.

با توجه به شواهد و قرائن، می‌توانیم بگوییم که آمار فروش ویوو V15 پرو بسیار بیشتر از دیگر گوشی‌های مجهز به دوربین پاپ آپ خواهد بود. علاوه بر این، گوشی مذکور می‌تواند محبوبیت دوربین پاپ آپ را به‌عنوان بهترین راه‌حل برای کم کردن حاشیه نمایشگر، افزایش دهد.

خوشبختانه به نظر می‌رسد شرکت‌های بیشتری به بهره‌گیری از این مشخصه روی آورده‌اند. شرکت اوپو هم که همکار ویوو محسوب می‌شود، برای گوشی F11 پرو از این مشخصه استفاده کرده و حتی شرکت‌های بسیار کوچکی مانند شرکت هندی Centric در نمایشگاه MWC 2019 از گوشی Centric S1 رونمایی کرد که مجهز به این مشخصه بود.

دوربین پاپ آپ

با وجود تمام این تلاش‌ها، احتمالاً این شرکت وان‌پلاس است که می‌تواند شهرت مشخصه‌ی مذکور را برای عموم کاربران افزایش دهد. طبق گزارش‌های منتشر شده، وان‌پلاس ۷ از دوربین پاپ آپ بهره می‌برد و برخلاف گوشی‌های ویوو و اوپو، این گوشی به‌صورت گسترده در بازارهای غربی از جمله آمریکا، عرضه می‌شود.

در رابطه با تکنولوژی‌هایی که برای کاهش حاشیه‌های نمایشگر گوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد، شما کدام‌یک را ترجیح می‌دهید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: دوربین‌های سه‌بعدی ToF به این زودی‌ها گوشی‌های هوشمند را ترک نمی‌کنند

منبع: Android Authority

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه