۵ نکته‌ی مهمی که باید درباره‌ی بلوتوث ۵ بدانید

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

تیم Bluetooth SIG که عهده‌دار توسعه‌ی استانداردهای بلوتوث است، اعلام کرده که روز ۲۷ خرداد رسما از «بلوتوث ۵» (Bluetooth 5) رونمایی می‌کند. طبیعتا پس از این معرفی و طی هفته‌ها و ماه‌های آینده، بلوتوث ۵ به تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها، ساعت‌های هوشمند راه پیدا می‌کند. تا روشن شدن همه‌ی مشخصات و ویژگی‌های بلوتوث ۵، چند روزی باید صبر کنیم. اما همین‌حالا هم اطلاعاتی از آن داریم که می‌خواهیم با شما به اشتراک بگذاریم.

      ‌

در ادامه‌‌ی این نوشته، ۵ نکته‌ی مهم در مورد نسل بعدی بلوتوث را باهم مرور می‌کنیم.

۱. بلوتوث جدید دوبرابر سریع‌تر است

توسعه‌دهندگان بلوتوث ۵ می‌گویند که این نسخه، سرعتش دوبرابر Bluetooth 4.2 LE‌ است. به زبانی دیگر، شما باید انتظار یک خروجی ۲Mbps از آن داشته باشید. شاید در خیلی مواقع به این سرعت دست پیدا نکنید؛ اما بااین‌وجود، سرعتی دوبرابر آن‌چه بلوتوث‌های امروزی به ما می‌دهند، جای شکر دارد.

۲. از فاصله‌های دورتر با دستگاه بلوتوثی‌تان کار کنید

با بلوتوث ۵ می‌شود از فاصله‌های دورتر هم با گجت بلوتوثی کار کرد. روز کاغذ شما حتی می‌توانید از فاصله‌ی ۳۰۰ متری هم آهنگ‌هایتان را برای اسپیکر بلوتوث‌ ارسال کنید. بااین‌همه، فاصله‌ی دقیق، بسته به سخت‌افزار مورد استفاده ممکن است فرق داشته باشد.

bluetooth

۳. نسخه‌ی جدید بلوتوث با سرویس‌های موقعیت‌یابی سازگاری بیشتری دارد

بلوتوث ۵ امکانات جهت‌یابی بیشتری در مقایسه با نسل قبلی‌اش دارد. ازاین‌رو، از آن می‌توان  در سرویس‌های جهت‌یابی مختلف بهره برد. تصور کنید که به فروشگاه بزرگ رفته‌اید و این فروشگاه یک وب‌سایت دارد؛ در این حالت ممکن فروشگاه از طریق بلوتوث بک نوتیفیکیشن برایتان بفرستند. احتمالا در آینده‌ی نزدیک، اپ‌ها یا سرویس‌هایی ازاین‌دست را بیشتر ملاقات خواهیم کرد.

۴. یک قدم به تحقق اینترنت اشیا نزدیک‌تر می‌شویم

بلوتوث ۵ کاملا به‌‌درد اینترنت اشیا می‌خورد. در اینترنت اشیا، صحبت از این است که تمام گجت‌ها و به عبارتی هر شی فیزیکی قادر باشد با اتصال به اینترنت یا به کمک سایر ابزارهای ارتباطی، با سایر اشیا تعامل داشته باشد. بلوتوث ۵ پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به یک ابزار ارتباطی سریع و کم‌مصرف دارد. با کمک نسل جدید بلوتوث می‎توان در فواصل جغرافیایی نه‌چندان دور، بین اشیای محیط یک اتصال امن و سریع برای تبادل داده برقرار کرد.

۵. دستگاه‌‌های فعلی‌مان ممکن با بلوتوث ۵ کار نکند

تا پیش‌ازاین برای استفاده از خیلی از بروزرسانی‌های بلوتوث نیازی نبود گجت‌مان عوض کنیم. اما گویا برای بهره بردن از عملکرد بهتر و امکانات بلوتوث ۵ به تراشه‌های جدیدی نیاز داریم. بااین‌وجود، احتمالا تراشه‌های قبلی هم با نسل جدید بلوتوث کار می‌کنند؛ اما از همه‌ی امکاناتشان نمی‌توان بهره برد. با اطمینان می‌توان پیش‌بینی کرد که تمام تلفن‌های هوشمند پرچم‌دار سال ۲۰۱۷ با بلوتوث ۵ عرضه می‌شوند.

‌‌‌

منبع: Tech Radar

‌‌‌‌‌‌         ‌

????? ?????? ???? ???? ??

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar ناشناس

    بلوتوث جدید سریع تر است…!!!
    مگه انتظار داشتید کنُد تر باشه؟؟؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه