۱۱ توصیه برای درمان چین و چروک صورت و جوانسازی پوست

۲۹ مهر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
رفع چین و چروک صورت

چگونه از چین و چروک صورت جلوگیری کنیم؟ چه بخواهیم و چه نخواهیم با بالا رفتن سن، نشانه‌هایی مانند چین و چروک روی صورت نمایان می‌شود که شاید چندان هم خوشایند نباشند. خوب می‌دانیم که نمی‌توان جلوی پروسه افزایش سن و پیر شدن را گرفت و از ظاهر شدن چین و چروک و خطوط روی پوست صورت اجتناب کرد، ولی تا حدودی می‌توان آثار چین و چروک و پیری پوست را کاهش داد، علائم آن را به تأخیر انداخت و موجب جوانسازی پوست شد. بسیاری از این راهکارها نیاز به هزینه چندانی ندارد و به راحتی می‌توانید در خانه به درمان چین و چروک صورت بپردازید. در این مطلب شما را با ۱۱ روش مؤثر برای رفع چین و چروک صورت آشنا می‌کنیم.

چه چیزی باعث ایجاد چین و چروک صورت می‌شود؟

پوست دو لایه اصلی دارد: اپیدرم که لایه بیرونی است و درم، لایه میانی پوست که زیر اپیدرم قرار دارد. چین و چروک صورت روی لایه درم ایجاد می‌شود. کلاژن و الاستین از پروتئین‌های ساختاری متصل در پوست هستند که در درم وجود دارند. با بالا رفتن سن، بدن کلاژن کمتری تولید می‌کند. کاری که کلاژن برای پوست انجام می‌دهد، این است که قابلیت ارتجاعی و کشسانی را به پوست می‌دهد و موجب صافی آن می‌شود. زمانی که سطح این پروتئین‌ها کاهش یابد، استحکام و قدرت پوست کم می‌شود. در نتیجه زمانی که کلاژن کمتری تولید شود، پوست شل و آویزان می‌شود و چین و چروک به وجود می‌آید. عوامل زیادی هستند که باعث تسریع در این فرآیند می‌شوند و از جمله آنها می‌توان آسیب‌های ناشی از آفتاب و اشعه ماورای بنفش، سیگار کشیدن، کم آب بودن بدن، تغذیه غیر صحیح، عاداتی مانند خندیدن شدید و خوابیدن روی صورت، آلودگی و ذرات سمی و البته افزایش طبیعی سن را ذکر کرد.

چگونه چین و چروک صورت را از بین ببریم؟

بسیاری از روش‌ها برای ساخت دوباره و قوی کردن کلاژن و الاستین هستند. هرچه از این دو پروتئین بیشتر نگهداری کنید، چین و چروک‌ها دیرتر به سراغتان می‌آیند.

سیگار نکشید

همه خوب می‌دانیم که کشیدن سیگار برای بدن مضرات بسیاری به همراه دارد و هزاران دلیل وجود دارد که بتوان آن را ترک کرد و برای همیشه کنار گذاشت. جدا از سرطان ریه و بسیاری از بیماری‌های احتمالی، چین و چروک صورت یکی از دلایل مهم دیگری است که شما را از کشیدن سیگار منع می‌کند. سیگار باعث از بین رفتن کلاژن می‌شود و چروک پوست را بیشتر می‌کند.

آب کافی بنوشید

رفع چین و چروک

برای داشتن پوست خوب و شاداب، باید زمینه آن فراهم باشد. زمانی که آب‌رسانی و رطوبت پوست تأمین شود، تا میزان زیادی پوست سالم به نظر می‌رسد. نوشیدن کافی مایعاتی مانند آب و چای سبز که دارای آنتی‌اکسیدان فراوان است، رطوبت پوست را تأمین می‌کند. نوشیدن آب علاوه بر اینکه پوست را از لایه‌های زیرین رطوبت دهی می‌کند، قادر است مواد مضر بدن را هم دفع کند.

از مواد غذایی دارای آنتی‌اکسیدان غافل نشوید

آنتی اکسیدان

رادیکال‌های آزادی چون مواد آلاینده‌ها و ذرات سمی دارای مولکول‌های ناپایدار هستند و باعث آسیب‌رسانی به پوست می‌شوند. برای اینکه بتوان از شر این ذرات آزار رسان خلاص شد، استفاده از مواد غذایی و خوراکی‌هایی که آنتی‌اکسیدان دارند، بهترین راه حل است. ویتامین آ، سی و ای و همچنین بتاکاروتن از جمله آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که باید در رژیم غذایی گنجانده شوند. ویتامین سی موجب ترمیم و ساخت بیشتر کلاژن می‌گردد. خوراکی‌هایی مانند بلوبری، اسفناج، کلم پیچ، موز، بادام، هویج، گردو، کرن بری، لوبیا، آلو، کیوی و بسیاری از میوه‌های دیگر جزو آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند.

برخی از سرم‌های آرایشی دارای آنتی‌اکسیدان که حاوی ویتامین سی و ای هستند، به صورت مستقیم می‌توانند روی پوست اثر بگذارند و آسیب‌های اشعه ماورای بنفش و آلودگی را کاهش دهند.

اسید چرب اشباع شده بخورید

استفاده از اسید چرب اشباع شده برای رژیم سلامتی و پوست سالم ضروری است. این نوع از اسید چرب باید خاصیت کشسانی در پوست می‌شود و نسبت به آسیب اکسید شدن خورشید مقاومت بیشتری پیدا می‌کند. کره بادام زمینی، آووکادو و روغن نارگیل منبع سرشار از اسید چرب اشباع شده هستند.

مصرف قند را کاهش دهید

بر اساس مطالعات بسیاری که در مورد مصرف قند انجام شده است، مصرف این ماده باعث پیری زودرس و چین و چروک پوست می‌شود. قند موجب فرآیندی به نام گلیکاسیون می‌گردد که محصول آن تخریب کلاژن و پیری زودرس را به دنبال دارد. با وجود اینکه حذف کامل شکر و قند از رژیم غذایی دشوار است اگر بتوانید مصرف آن را کاهش دهید، به بدن و پوستتان لطف بزرگی کرده‌اید.

از مرطوب‌کننده پوست استفاده کنید

درمان لک صورت

برای استفاده از مرطوب‌کننده پوست، مدل و برندی را انتخاب کنید که با نوع پوست شما همخوانی داشته باشد. روزی یک تا دو بار کرم را روی پوست خود بمالید و از کرم‌های روز و شب استفاده کنید. نیازی نیست حتماً هزینه بسیاری را صرف این محصول کنید. می‌توانید حتی از محصولات طبیعی یا خوراکی‌های خانگی هم برای رطوبت رسانی استفاده کنید.

روغن نارگیل: روغن نارگیل خاصیت مرطوب‌کنندگی بالایی دارد و برای درمان لک صورت حاصل از پیری، چین و چروک و سلولیت‌ها مناسب است.

روغن جوجوبا: روغن هسته انگور و روغن زیتون هم از انواع روغن ضد چروک هستند که می‌توان برای پوست استفاده کرد. ولی باید مطمئن باشید که با پوستتان همخوانی داشته باشد. البته رفع چین و چروک صورت با داروهای گیاهی ممکن است زمان طولانی‌تری ببرد.

روغن آرگان: برای رطوبت رسانی می‌توانید از روغن آرگان هم استفاده کنید. این روغن از روغن نارگیل چربی کمتری دارد و آنتی‌اکسیدان‌های فراوان آن برای پوست بسیار مفید است.

بیشتر بخوانید: خواص روغن آرگان

شب‌ها صورتتان را بشویید

پوست صورت خود را با ژل‌های شستشو و تونرها پاک کنید. ذرات قرار گرفته روی منافذ پوست باید شب قبل از خواب از روی پوست برداشته شوند.

هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و از آفتاب دور بمانید

کرم ضد آفتاب

اشعه ماورای بنفش به درون پوست نفوذ می‌کند و کلاژن را از بین می‌برد. به همین دلیل افرادی که برای مدت بیشتری زیر آفتاب می‌مانند، دارای چروک‌های بیشتری روی پوست صورت خود هستند. برای محافظت پوست در برابر اشعه خورشید، از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید. مطمئن باشید که این محصولات با داشتن اس پی اف کافی، پوست شما را محافظت می‌کنند.

خواب کافی داشته باشید

زمانی که خواب هستیم، بدنمان هورمون رشد انسانی یا HGH ترشح می‌کند. این هورمون باعث رشد و تکثیر سلول‌ها می‌شود که سلول‌های پوست هم جزو آنها هستند. زمانی که خواب کافی نداشته باشیم، بدن هورمون کورتیزول ترشح می‌کند که همان هورمون استرس است. کورتیزول رشد را کاهش می‌دهد، بافت سلولی را متأثر می‌کند و باعث خشک شدن پوست می‌شود. هر چه بیشتر بخوابید، هورمون رشد بیشتری در بدن شما ترشح می‌شود. با بالا رفتن سن، ترشح این هورمون کاهش می‌یابد ولی باید میزان خواب را به حدی نگه دارید که هورمون کافی به سلول‌ها برسد.

بیشتر بخوانید: چه میزان خواب برای بدن کافی است؟

از کرم‌های ضد چروک دارای رتینول استفاده کنید

رتینول در واقع نوعی از ویتامین آ است که می‌تواند باعث تحریک رشد سلولی، تولید کلاژن و الاستین، از بین بردن رنگ‌دانه‌های لک صورت، کوچک کردن منافذ و ساخت مجدد بافت پوست شود. این ماده در محصولات ضد پیری برای جلوگیری از چین و چروک به کار برده می‌شود. کی باید از کرم‌های دارای رتینول استفاده کرد؟ بسیاری از متخصصان زیبایی می‌گویند که با دیدن اولین نشانه‌های پیری پوست که در اواخر سن ۲۰ و اوایل ۳۰ سالگی مشاهده می‌شود، باید از این محصولات استفاده کرد.

رفع چین و چروک صورت با لایه‌برداری پوست

ماسک صورت

ماسک صورت برای انجام لایه‌برداری مفید است. لایه‌برداری موجب از بین بردن سلول‌های مرده موجود در سطح پوست می‌شود و اجازه می‌دهد سلول‌های جدید و تازه‌تر جایگزین آنها شود. جابه‌جایی این سلول‌ها برای پوست دارای اهمیت است که متأسفانه با افزایش سن، کاهش می‌یابد. زمانی که شما لایه‌برداری انجام می‌دهید، پوست را وادار به تولید کلاژن و الاستین جدید می‌کنید. باید بدانید که این لایه‌بردار سفیدکننده صورت هم هست. بسیاری از محصولات لایه‌بردار پوست در فروشگاه‌ها وجود دارند و می‌توانید با استفاده از نوع پوست خود، بهترین ماسک صورت لایه‌بردار را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: پوست خوب! همه آنچه در مورد ماسک صورت باید بدانید

به طور متوسط انجام لایه‌برداری پوست با ماسک صورت یک‌بار در هفته کافی است ولی اگر پوست حساسی دارید یا لایه‌بردار انتخاب شده قوی است، این مدت را طولانی‌تر کنید. لایه‌بردارهای چرب‌تر بهتر هستند.

در نهایت اگر دوست دارید زودتر آثار جوانسازی پوست را مشاهده کنید، بسیاری از پزشکان زیبایی و متخصصان پوست جراحی‌های زیبایی مانند بوتاکس، تزریق ژل، میکرودرم، بلفاروپلاستی، کشیدن پوست صورت و غیره را پیشنهاد می‌کنند که روشی سریع‌تر به شمار می‌رود. در طی تزریق بوتاکس صورت، ماده‌ای وارد لایه زیر پوست می‌شود که برای مدت مشخص عضلات آن ناحیه را فلج کرده و موجب از بین رفتن چین و چروک و داشتن پوستی صاف می‌شود.

میکرودرم ابریژن هم یکی از روش‌های ترمیم پوست و جوان سازی صورت است. در این روش کریستال‌های ریزی از اکسید آلومینیوم توسط دستگاه مخصوص روی سطح پوست قرار می‌گیرند که طی فرآیند کار، روی پوست خراش ریز ایجاد می‌کند و جریان خون را افزایش می‌شود. در این عمل، لکه‌های حاصل از پیری از بین می‌روند و پوست تحریک به کلاژن سازی می‌شود. در نهایت این تصمیم شماست که کدام راه را برای درمان چین و چروک صورت انتخاب کنید.

روتین پوستی
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه