ریزش مو؛ علت، جلوگیری و درمان

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۳ دقیقه
درمان ریزش مو

همه ما به نوعی ریزش مو داریم. خیلی از ماها با دیدن تعدادی تار مو بین انگشتان دست یا شانه به وحشت می‌افتیم. شما نیز حتما مانند بسیاری دیگر سریع به‌ فکر راه‌حل برای درمان ریزش موی خود بوده‌اید. برای درمان ریزش مو اول باید دلیل آن را پیدا کنید بعد به فکر چاره باشید.

البته باید بدانید که ریختن موها (نه عارضه ریزش مو) یک پدیده طبیعی است. یعنی لازم نیست اگر بعد از شانه زدن یا حمام کردن مقداری مو دیدید، نگران شوید. فقط زمانی که متوجه نواحی کم پشت در سرتان شدید بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

شاید بپرسید ریزش چند مو در روز طبیعی است؟ جواب سر راست این است که: ریختن ۱۰۰ تا ۱۵۰ مو در روز کاملا طبیعی است.

قبل از بررسی علت ریزش مو، بیایید درباره علایم آن بیشتر بدانیم.

از کجا بدانیم ریزش مو داریم؟

ریزش مو در زنان و مردان با هم فرق می‌کند. اما به صورت عمومی ریزش مو علایمی دارد که عبارتند از:

کم شدن تدریجی مو در فرق سر

یکی از متداول‌ترین شکل‌های ریزش مو کم شدن تدریجی مو در فرق سر است. این شکل از ریزش مو هم در مردها و هم در زن‌ها شایع است. موی سر مردها از قسمت پیشانی به شکل حرف M عقب‌نشینی می‌کند. اما معمولا ریزش مو در زن‌ها بیشتر در قسمت‌های دیگر سر اتفاق می‌افتد.

نقاط دوار (ریزش موی سکه‌ای)

برخی از ماها نیز دچار ریزش موی سکه‌ای می‌شویم که اندازه‌اش تقریبا به اندازه سکه است. این نوع ریزش مو معمولا فقط در سر اتفاق می‌افتد. البته در مواردی پیش می‌آید که ابرو و ریش‌ها نیز به این بیماری دچار شوند. در برخی موارد، قبل از این که موها از بین بروند آن ناحیه از پوست دچار خارش و درد می‌شود.

از بین رفتن یکباره مو

ضربه روحی یا فیزیکی موهایمان را سست می‌کند. موها در این حالت به راحتی کنده می‌شوند؛ حتی موقع شانه زدن، شستشو یا وقتی به آرامی موها را می‌کشیم. موها معمولا در این مورد کم‌پشت‌تر می‌شوند.

از بین رفتن کل موهای بدن

اگر تحت برخی از درمان‌ها یا برخی شرایط پزشکی، نظیر شیمی درمانی باشیم موهای کل بدنمان از بین می‌رود.

لکه‌هایی که بر روی سر گسترش می‌یابد

ریزش مو به شکل لکه نشانۀ عفونت قارچی است. عفونت قارچی با موهای شکسته شده، قرمزی پوست، تورم و برخی مواقع ترشح مایع همراه است.

علت ریزش مو

پس از این که علایم ریزش موها را مشخص کردیم نوبت به علت آن‌ می‌رسد. ریزش مو در مردان و زنان علل مختلفی دارد و هر علت نیز درمان مخصوص به خودش را می‌طلبد. پس بیاید با این علل آشنا شویم.

هورمون‌ها

مثلا داشتن سطح غیر طبیعی آندروژن (هورمون مردانه‌ای که در زنان نیز ترشح می‌شود).

ریزش مادرزادی و ارثی مو

ممکن است ژن ریزش مو را از مادر یا از پدرتان به ارث برده باشید. در این حالت مستعد ریزش مو با الگوی مردانه یا الگوی زنانه هستید.

استرس و بیماری

در صورت بروز هرکدام از این شرایط، ریزش مویتان موقتی خواهد بود. همچنین مبتلا شدن به عفونت قارچی در سر نیز سبب از بین رفتن موهایتان می‌شود.

دارو

اگر در حال مصرف داروهای شیمی درمانی برای درمان سرطان یا برای رقیق‌تر شدن خون هستید یا برای کنترل فشار خون‌تان داروی مسدود کننده بتا-آدرنرژیک مصرف می‌کنید باید بدانید که مصرف این داروها به همراه داروی ضد ‌بارداری باعث می‌شود موهایتان ریزش کند.

سوختگی، زخم و اشعه ایکس

در صورتی که ناحیه‌ای از بدن‌تان زخم شود، بسوزد یا برای درمان در معرض اشعه ایکس قرار بگیرید موهایتان موقتا خواهد ریخت.

بیماری خود ایمنی

اگر به بیماری خود ایمنی مبتلا شوید باعث بروز آلوپسی آره‌تا در شما می‌شود. آلوپسی آره‌تا یعنی ریزش ناگهانی مو در یک یا چند ناحیه کاملا مشخص. این عارضه بدون بروز نشانه است و نواحی تحت تاثیر معمولا گرد هستند. آلوپسی آره‌تا اغلب در سنین زیر ۴۰ سال اتفاق می‌افتد. در این وضعیت، فعالیت سیستم ایمنی بدن‌تان افزایش یافته و موهایتان آسیب می‌بینند. علت این عارضه هنوز معلوم نشده است.

محصولات آرایشی

اگر مداوم از محصولات آرایشی استفاده می‌کنید موهایتان سست، شکننده و کم‌پشت خواهند شد. مثلا استفاده زیاد از شامپو، فر کردن دائمی مو، دکلره کردن و رنگ کردن مو.

مشکلات پزشکی

داشتن بیماری باعث می‌شود موهایتان بریزد. مثلاً تیروئید، لوپوس، دیابت، کم خونی فقر آهن، داشتن اختلالات تغذیه‌ای و کم خونی.

رژیم غذایی

مو از پروتئین ساخته شده برای همین بهتر از رژیم غذایی کم پروتئین یا خوردن غذای کم کالری خودداری کنید.

ریزش مو در پیری

برای این که بدانید علت ریزش مو در پیری چیست ویدئو بالا را ببینید.

ریزش موها را چگونه درمان کنیم؟

حالا برویم سراغ درمان ریزش مو. ابتدا درمان‌های پزشکی و مدرن برای این پدیده افسرده کننده!!

روش‌های مدرن درمان ریزش مو

پزشکی مدرن برای ریزش مو درمان‌ها و داروهایی پیشنهاد می‌کند که در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

ماینوکسیدیل (Minoxidil) چیست؟

این دارو به رشد مو در جاهایی که طاسی اتفاق افتاده کمک زیادی می‌کند. به خصوص در جوانانی که به تازگی دچار عارضه ریزش مو شده‌اند. برای مشاهده تاثیر این دارو باید روزی دوبار از آن استفاده کنید و باید برای جلوگیری از ریزش دوباره مو استفاده از آن را ادامه دهید.

بیش از نصف افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند گفته‌اند که ماینوکسیدیل اثر خوبی برای کاهش ریزش مو دارد. با این حال این دارو روی مردانی که دچار طاسی شده‌اند، تاثیری ندارد.

ماینوکسیدیل عوارض جانبی چندانی ندارد اما ممکن است در برخی افراد ناهنجاری‌های پوستی ایجاد کند.

قرص فیناستراید (Propecia)

این دارو زمانی برای درمان مشکلات پروستات در مردان استفاده می‌شد. اما الان برای درمان کچلی در مردان نیز استفاده می‌شود. این قرص از تشکیل هورمون‌های مردانه روی پوست جلوگیری می‌کند. هورمون‌هایی که باعث ریزش مو می‌شوند.

توجه کنید که فیناستراید را باید با تجویز پزشک مصرف کنید. استفاده از قرص فیناستراید برای خانم‌ها ممنوع است. به خصوص اگر حامله باشند. چون یکی از عوارض جانبی آن سقط جنین است.

اسپیرونولاکتون

این دارو نیز به صورت قرص مصرف می‌شود و با جلوگیری از تولید هورمون مردانه روی پوست، باعث کاهش ریزش مو می‌شود. از این قرص گاهی برای درمان ریزش مو در زنان نیز استفاده می‌شود.

کاشت مو

کاشت مو نیز یکی از راه‌های درمان ریزش مو است. در این روش مو از نقاطی که دارای فولیکول‌های موی فعال است برداشته و در نواحی کم مو کاشته می‌شود. این موها ممکن است بعد از مدتی بریزند اما پس از آن موهای جدید دوباره رشد می‌کنند.

درمان‌های خانگی و طبیعی ریزش مو

مواد طبیعی به رشد مو کمک کرده و از ریزش آن جلوگیری می‌کنند. این مواد داروهای طبیعی هستند که هزینه‌ی چندانی ندارند و به راحتی می‌توانید در خانه از آن‌ها برای تقویت موهایتان استفاده کنید.

درمان خانگی ریزش مو

شناسایی موادغذایی ممنوعه

شما خودتان باید بدانید که چه چیزی برای سلامتی‌تان مفید است و از کدام غذاها باید پرهیز کنید. داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل بسیار مهم است. خوب است از مصرف شیرین‌کننده‌های طبیعی و آسپارتام بپرهیزید چون آنها جزو عوامل اصلی پدیدآورنده ریزش مو هستند.

پروتیین کافی مصرف کنید

پروتیین نقش بسیار مهمی در ساختار موهایتان دارد. پروتیین به میزان کافی مصرف کنید تا در بدن‌تان آمینو اسید تولید شود و از طرفی تقویت و استحکام موهایتان را در پی داشته باشد. پروتیین لازم را می‌توانید هم در شامپوها و هم در مواد غذایی بیابید.

شما می‌توانید با مصرف غذاهای دریایی، گوشت پرندگان، شیر، تخم‌مرغ، حبوبات، پنیر، ماست، سویا، گوشت گاو بدون چربی و… پروتیین لازم خود را تامین کنید. منابع گیاهی پروتیین مخصوص گیاهخواران عبارتند از: تمپه، توفو، حبوبات، مغزها، برنج قهوه‌ای، بروکلی و…

اهمیت مصرف مکمل‌ها

با این که بهتر است که اول با متخصص مشورت کنید اما از مکمل‌ها غافل نشوید. برخی از مکمل‌هایی که باید دریافت کنید عبارتند از: بیوتین، اینوزیتول، آهن، ویتامین C و عصاره نخلک اره‌ای.

مصرف مواد غذایی سرشار از بیوتین

اگر مایل هستید موهایی سالم داشته باشید جذب بیوتین ضروری است. کمبود بیوتین منجر به شکنندگی و ریزش مو می‌شود. منابع سرشار از بیوتین عبارتند از غلات، سفیده تخم‌مرغ، گردو، آردسویا، جگر و مخمر.

رژیم غذایی سالم و متعادل

با یک رژیم غذایی سالم و متعادل می‌توانید هم یک زندگی سالم داشته باشید و هم ریزش موهای زیبای خود را متوقف کنید. بنابراین، می‌توانید با اضافه کردن سبزیجات و میوه‌ها به رژیم غذایی روزانه خود ریزش موهایتان را کاهش دهید. با مصرف میوه‌ها و سبزیجات، ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار زیادی دریافت خواهید کرد که در بهبود وضعیت سلامت و توقف ریزش موهایتان بسیار موثر هستند.

شامپویی مناسب با نوع موهایتان انتخاب کنید

انتخاب شامپویی متناسب با نوع مو بسیار مهم است. شامپوی خوب پوست سرمان را سالم نگه داشته و رشد موهایمان را تحریک می‌کند. بنابراین، برای خرید شامپویی متناسب با نوع موهایتان وقت بیشتری در نظر بگیرید. شامپوهایی استفاده کنید که دارای پروتیین بالا و نرم کننده باشد تا موهای شما را نرم‌تر و ضخیم‌تر کنند.

استفاده از سشوار را محدود کنید

گرما پروتیین‌های موی شما را تضعیف کرده و به موها آسیب می‌زند. پس بهتر است که موهای خود را به صورت طبیعی خشک کنید. استفاده از وسایلی مثل بیگودی‌های برقی، برس‌های برقی و اتوهای برقی را تا حد امکان محدود کنید.

ماساژ با روغن زیتون

آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون می‌تواند مانع از ریزش مو شود. همچنین، استفاده از روغن زیتون می‌تواند موهایتان را به‌خوبی تغذیه کند. روغن زیتون را می‌توانید در همه فروشگاه‌ها پیدا کنید.

شیر نارگیل

شیر نارگیل داری پروتیین و چربی‌های ضروری است که ضمن تقویت رشد موها، از ریزش موهایتان جلوگیری می‌کند. در خانه می‌توانید یک عدد نارگیل رنده شده را با آب مخلوط کنید و به مدت ۵ دقیقه بجوشانید. پس از این که آب آن را گرفتید، به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست سر خود قرار دهید. می‌توانید مقداری فلفل سیاه و پودر تخم شنبلیله به آن اضافه کرده و ماده موثرتری تولید کنید.

چغندر

آب چغندر سرشار از کربوهیدرات‌ها، پروتیین، پتاسیم، فسفر، کلسیم و ویتامین‌های B و C است. همه‌ی این‌ها برای رشد موهایمان مفیدند. بنابراین، لازم است آب چغندر تازه را در رژیم غذایی خود بگنجانیم.

به‌علاوه، اگر چغندر در دسترس نباشد می‌توانید از جایگزین‌های آن مثل آب اسفناج، آب یونجه، آب کاهو و آب هویج هم بهره بگیرید. می‌توانید چند برگ چغندر را پودر کرده، با حنا ترکیب کنید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست سرتان قرار دهید. این کار را چند بار در هفته تکرار کنید.

ریشه شیرین بیان

درمان خانگی دیگری که برای متوقف کردن ریزش موها می‌توانید استفاده کنید ریشه شیرین بیان است. این گیاه در کاهش ریزش مو و دیگر آسیب‌های احتمالی به آن نقش دارد. ریشه شیرین بیان سرشار از خواص تسکین‌دهندگی بوده و به این ترتیب منافذ را باز، پوست سرتان را نرم و مشکل را برطرف می‌کند.

یک قاشق سوپخوری پودر ریشه شیرین بیان را با یک چهارم قاشق چایخوری زعفران بخوبی مخلوط کنید و روی قسمت‌های بدون موی سرتان بمالید. این روش را باید یک تا دو بار در هفته و هر بار سه مرتبه در طول روز تکرار کنید.

گل ختمی چینی

گل ختمی چینی خواص طبیعی بسیار زیادی دارد و می‌تواند ریزش مویتان را درمان کند. علاوه بر این، این گیاه رشد مو را تقویت، شوره سر را درمان و از سفید شدن زودهنگام موهای سرتان جلوگیری می‌کند.

ابتدا ۱۰ عدد گل ختمی چینی را در در ۲ فنجان روغن نارگیل بریزید و این ترکیب را چنان بجوشانید تا گل‌های ختمی همانند زغال سیاه شوند و بسوزند. بعد از این که روغن گل ختمی‌ها را گرفتید آن را روی موهای خود بمالید و اجازه دهید روغن تمام شب روی موهایتان بماند. صبح روز بعد موهای خود را با آب بشویید. این کار را ۳ بار در هفته انجام دهید.

ماسک آب پیاز

آب پیاز دارای مقدار قابل توجهی سولفور است. به همین خاطر می‌تواند گردش خون به سمت ریشه موهایمان را تقویت کند و خطر التهاب را کاهش دهد. همچنین، خواص آنتی باکتریالی آب پیاز در کشتن و از بین بردن میکروب‌ها و انگل‌ها بسیار موثر است.

میکروب‌ها و انگل‌ها از عوامل اصلی هستند که منجر به ریزش مو می‌شوند. آب یک عدد پیاز را بگیرید و آن را مستقیم روی پوست سرتان قرار دهید. پس از گذشت ۳۰ دقیقه سر خود را با آب بشویید. روش دیگر این است که سه قاشق آب پیاز را با ۲ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا مخلوط کرده و این ترکیب خمیری شکل را روی سر خود قرار دهید.

آلوئه ورا مصرف کنید

آلوئه ورا آنزیم‌های فراوانی دارد که موجب تقویت رشد موهایمان می‌شود. همچنین، ویژگی‌های قلیایی موجود در آلوئه ورا می‌تواند در تنظیم سطح pH مو و پوست سرمان موثر باشد.

از این محصول به طور منظم استفاده کنید تا خارش پوست سرتان متوقف و التهاب و قرمزی آن کاسته شود. فقط کافی است ژل آلوئه ورا را برای چند ساعت روی پوست سر خود قرار دهید و سپس آن را بشویید. توصیه می‌شود که این کار را روزانه ۳ تا ۴ مرتبه تکرارکنید.

شنبلیله

شنبلیله یکی از گیاهان بسیار موثر برای ریزش مو است. سطوح بالایی از هورمون‌های مختلف موجود در شنبلیله موجب تحریک رشد مو و بازگرداندن پایه مو می‌شود. علاوه بر این، این گیاه دربردارنده پروتیین‌ها و نیاسین( ویتامین ب۳) است.

می‌توانید یک فنجان بذر شنبلیله را به مدت یک شب در آب خیس کنید و سپس آن را به شکل خمیر درآورید. حداقل به مدت یک ماه هر روز صبح از این ترکیب روی موهای خود بمالید.

استرس را کاهش دهید

همه ما می‌دانیم که استرس می‌تواند مشکلات بسیار زیادی از جمله سردرد و مشکلات گوارشی در سلامت جسمانی و ذهنی به همراه داشته باشد. یکی از شیوه‌های طبیعی برای برطرف کردن ریزش مو دوری از استرس است. وقتی استرس به سراغتان می‌آید، سیستم ایمنی بدن به ریشه‌های مویتان حمله می‌کند. این حمله باعث می‌شود موهایتان برای مدت کوتاهی بریزد.

مدیتیشن یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش استرس است. همچنین، مدیتیشن می‌تواند تعادل هورمونی را بازگرداند. شنا، پیاده روی، دوچرخه سواری و تنیس ورزش‌های دیگری برای کاهش استرس هستند.

رطوبت موهای خود را با روش درمانی روغن گرم بازگردانید

روغن گلرنگ، کانولا و زیتون روغن‌های طبیعی هستند که می‌توانند در بازگرداندن رطوبت موها به کمک‌تان بشتابند. روغن را باید تا ۴۰ درجه سانتیگراد حرارت دهید طوری که بیش از اندازه داغ نشود. آن را روی پوست سرتان قرار دهید. سپس سر خود را با یک کلاه حمام به مدت یک ساعت بپوشانید. پس از این سرتان را با آب شست‌وشو دهید.

چای سبز به موهایتان بمالید

همه ما می‌دانیم که چای سبز دارای مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان است. جلوگیری از ریزش مو و تقویت رشد مو جزو تاثیرات این آنتی اکسیدان است. ۲ عدد چای سبز کیسه‌ای را در یک فنجان آب جوش بگذارید و منتظر بمانید تا چای کمی خنک شود. سپس آن را روی موهایتان قرار دهید. پس از یک ساعت موهای خود را بشویید.

هر چه بیشتر مواد غذایی سرشار از پروتیین را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید

بهتر است در رژیم غذایی روزانه خود از مواد غذایی سرشار از پروتین نظیر گوشت کم‌چرب، ماهی، سویا و… استفاده کنید. این مواد به شما در کاهش ریزش مو کمک می‌کند. از این گذشته، مواد غذایی دارای پروتیین منبعی غنی از ویتامین B12 به شمار می‌روند.

ویتامین مصرف کنید

به شکل کلی ویتامین‌ها برای سلامت و به شکل خاص برای موهایتان خوب هستند. پس خوب است برای کاهش ریزش مو چند میلی گرم ویتامین به رژیم غدایی‌مان اضافه کنیم.

  • ویتامین A:

    همانطور که می‌دانیم ویتامین A در زمره آنتی اکسیدان‌ها قرار دارد. با مصرف این ویتامین تولید سبوم در پوست سرتان را افزایش می‌دهید و موهایتان رشد می‌یابند. سیب زمینی شیرین منبع سرشاری از بتاکاروتن شناخته می‌شود.

  • ویتامین E:

    ویتامین E  عامل تحریک گردش خون شناخته شده است. این ویتامین بدون تردید گردش خون خوبی در پوست سرتان ایجاد می‌کند و ریشه‌های مویتان را بارور نگه می‌دارد.

  • امگا ۳:

    برخی از موادغذایی که حاوی مقادیر زیادی امگا ۳ هستند عبارتند از: ماهی‌های چرب، زرده تخم‌مرغ، تخم ماهی و شیر.

  • انواع ویتامین B:

    ویتامین B ملانین تولید می‌کند. ملانین با رنگ سالم موها و گردش خون در ارتباط است.

ماساژ پوست سر با اسانس ها

با ماساژ پوست سرمان گردش خون در این قسمت را ساده‌تر و فعالیت ریشه‌های مویمان را بیشتر می‌کنیم. روزانه چند دقیقه را به ماساژ پوست سرتان با چند قطره اسانس اسطوخودوس یا برگ بو همراه با روغن بادام یا کنجد اختصاص دهید.

راه‌حل‌های عمومی جلوگیری از ریزش مو

حالا اجازه دهید به روش‌های عمومی برای کاهش ریزش موها بپردازیم. با این که این روش‌ها ساده به نظر می‌رسند، اما کمک بزرگی به سالم نگه داشتن موها می‌کنند.

  1. برخی از مدل‌های مو را کنار بگذارید. مدل‌هایی مانند بافتن موها، مدل دم خرگوشی یا دم اسبی.
  2. از پیچ‌و‌تاب دادن، مالیدن یا کشیدن محکم موهایتان اجتناب کنید.
  3. موها را ملایم بشویید و شانه کنید. شانه‌ای با فواصل زیاد بین دندانه‌ها به شما کمک می‌کند هنگام شانه کردن موهایتان کشیده نشود.
  4. از درمان‌های ناملایم همچون رولرهای داغ، اتوهای فر زننده مو، روغن داغ و غیره اجتناب کنید.
  5. داروها و مکمل‌هایی که سبب از بین رفتن موهایتان می‌شود را مصرف نکنید.
  6. از موهایتان در برابر آفتاب و سایر منابع دارای امواج فرابنفش حفاظت کنید.
  7. سیگار را ترک کنید. برخی تحقیقات نشان می‌دهد رابطه مستقیمی میان سیگار کشیدن و ریزش مو در مردان وجود دارد.
  8. مقاله جلوگیری از ریزش مو را بخوانید.
  9. چنانچه مراحل شیمی درمانی را طی می‌کنید، در مورد سر بند خنک‌کننده از پزشک خود اطلاعاتی کسب کنید. سر بند خنک‌کننده ریسک از بین رفتن مو در طول شیمی درمانی را کاهش می‌دهد.

این بود یک مقاله مفصل درباره درمان ریزش مو. نظر شما چه بود؟ آیا چیزی را از قلم انداختیم؟ آیا ریزش مو شما را هم کلافه کرده؟ برای حل آن چه راهی را انتخاب کرده‌اید؟ آن را با ما و بقیه خوانندگان دیجی‌کالا مگ در میان بگذارید.

منابع: MedicineNet، WebMd

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar Hamedjjjjj

    واقعا کاربردی و عالی ..فکر میکردم دیجی کالا وسط این متن طولانی که تهیه کرده مثل بقیه سایت که فکر تبلیغاتن تبلیغات دارو و شامپو بزاره …اما مثل همیشه متفاوت و حرفه ایی و مفید

  2. Avatar کامران

    واقعا عالی جالب و کاربردی بود با تشکر ممنون.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه