اولین عکس‌های با کیفیت از پلوتو دریافت شد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

حدود یک هفته‌ی پیش بود که ناسا از آغاز دانلود داده‌های کاوشگر «افق‌های نو» خبر داد. ناسا عکس‌های جدیدی که از افق‌های نو دریافت کرده‌ را منتشر کرده است. این عکس‌ها، تپه‌ها، دره‌ها و جریان‌های یخی پلوتو را نشان می‌دهند.

ناسا تصاویر جدیدی از پلوتو منتشر کرده است؛ تصاویری که قبلا ثبت شده اما تا به حال به زمین ارسال نشده بودند.

«الن استرن»، مدیر پروژه‌ی افق‌های نو درباره‌ی تصاویر منتشر شده می‌گوید: «شکل سطح پلوتو تنوع و پیچیدگی خاصی دارد و از هر چیز دیگری که تا به حال در منظومه‌ی شمسی دیده‌ایم عجیب‌تر است. اگر هنرمندی عکس پلوتو را قبل از سفر ما نقاشی می‌کرد، من احتمالا آن را تخیلی می‌خواندم؛ اما در واقع همین‌گونه است.»

کاوشگر افق‌های نو دو ماه پیش از کنار سیاره‌ی کوتوله‌ی پلوتو عبور و اطلاعات زیادی را از آن ثبت کرد. با این حال بیشتر این اطلاعات هنوز ارسال نشده‌اند. با توجه به فاصله‌ی بسیار زیاد زمین تا افق‌های نو (چیزی حدود ۵ میلیارد کیلومتر) دریافت تمام داده‌ها تا پایان سال ۲۰۱۶ طول خواهد کشید.

3 2 1

در عکس‌های جدید فرستاده شده، تپه‌ها و شن‌زارهایی دیده می‌شوند که انگار توسط بادها شکل گرفته‌اند. غلظت اتمسفر پلوتو از زمین بسیار کمتر است؛ طوری که فشار سطح زمین ده هزار برابر فشار سطح پلوتو است. این موضوع که چگونه بادها در شکل‌گیری سطح پلوتو تاثیر گذاشته‌اند هنوز مشخص نشده است.

استرن می‌گوید: «احتمالا پلوتو در گذشته اتمسفر غلیظ‌تری داشته است، یا اینکه موضوع دیگری در کار است که هنوز کشف‌اش نکرده‌ایم.»

ناسا چند روز پیش مقصد بعدی کاوشگر افق‌های نو را انتخاب کرد و قرار است که این کاوشگر از دیگر اجرام کمربند کوییپر دیدن کند.

منبع: BBC

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه