زخمی جدید بر صورت مریخ؛ تصویر MRO از یک دهانه برخوردی جدید در مریخ

۲۸ خرداد ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
دهانه برخوردی مریخ

تصویر بالا که بیشتر به نقاشی شبیه است در واقع نمایی است که مدارگرد MRO از یک دهانه برخوردی تازه شکل گرفته در سطح مریخ ثبت کرده است. مدارگرد MRO که سیزدهمین سال فعالیتش را پشت سر گذاشته با دوربین HiRISE خود این نمای شگفت‌انگیز را ثبت کرده است.

دهانه برخوردی که در مرکز تصویر دیده می‌شود قطری در حدود ۱۵ تا ۱۶ متر دارد. رد آثار برخورد نیز در اطراف دهانه برخوردی به خوبی و با رنگ مشکی و آبی مشخص است.

از آن جا که MRO نمی‌تواند در هر لحظه تمام سطح مریخ را زیر نظر بگیرد زمان دقیق شکل‌گیری این دهانه برخوردی مشخص نیست. اما دانشمندان تخمین می‌زنند که این دهانه برخوردی بین اواخر تابستان سال ۲۰۱۶ تا زمستان سال ۲۰۱۹ شکل گرفته است.

تصاویر قبل و بعد از شکل‌گیری دهانه برخوردی جدید در سطح مریخ.

مدارگرد MRO هر سال تعداد زیادی از این دهانه‌های برخوردی تازه شکل گرفته را در سطح مریخ آشکار می‌کند. دلیل این اتفاق جو رقیق مریخ است که اجازه عبور سنگ‌های کوچک را هم می‌دهد. با این حال دهانه‌ای که به تازگی آشکار شده جزء نمونه‌های بزرگ دهانه‌های برخوردی جدید مریخ است.

تخمین زده می‌شود جرمی که باعث ایجاد این دهانه شده قطری در حدود ۱/۵ متر داشته است. برای مقایسه جو غلیظ زمین می‌تواند سنگ‌هایی با این اندازه را به چند تکه تقسیم کند و از بین ببرد و یا آن را به طور کامل بسوزاند.

نکته دیگر درباره این جرم برخوردی سختی آن است. به نظر می‌رسد این سنگ سخت‌تر از سنگ‌های معمول بوده است. چرا که بیشتر سنگ‌ها در جو مریخ به چند تکه تقسیم می‌شوند که هر کدام به سطح مریخ برخورد کرده و زنجیره‌ای از دهانه‌های کوچک‌تر را ایجاد می‌کنند. اتفاقی که در این مورد خاص رخ نداده است.

مدارگرد MRO از سال ۲۰۰۶ در مدار مریخ مشغول فعالیت است و چندی پیش برای ۶۰ هزارمین بار به دور این سیاره چرخید. دوربین HiRISE یکی از مهم‌ترین ابزارهای این مدارگرد است که با نگاهی تیزبین و دقیق سطح مریخ را زیر نظر دارد.

عکس کاور: تصویر دوربین HiRISE مدارگرد MRO از یک دهانه برخوردی جدید در سطح مریخ.

Credit: NASA/JPL/University of Arizona

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه