آیا ماریا شاراپووا واقعا دوپینگ کرده بود؟

۷ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
ماریا شاراپووا و دوپینگ

نتیجه‌ی آزمایش دوپینگ «ماریا شاراپووا» (Maria Sharapova)، تنیس‌باز مشهور روسی، در تنیس آزاد استرالیا مثبت از آب درآمد و خودش هم به استفاده از دارو اعتراف کرد. او در گفته‌هایش ادعا کرد که این دارو را به دلیل بیماری دیابت مصرف کرده. این در حالی است که کارشناسان مرتبط ادعای او را قبول ندارند.

براساس گزارش‌ها، دارویی که او مصرف می‌کرد «ملدونیوم» (Meldonium) نام داشت. این دارو که در دهه‌ی ۷۰ میلادی در کشور لتونی ساخته شده، جریان خون را افزایش می‌دهد. مصرف این دارو هنوز در هیچ جای دیگری از جهان به غیر از اتحاد جماهیر شوروی سابق تایید نشده است.

 اتحاد جماهیر شوروی سابق در دوران جنگ سرد، با بی‌توجهی به دیگر کشورهای جهان راه خودش را در تحقیقات دارویی پیش گرفته بود. این کشور چند دارو ساخته که حتی تا به امروز هم در هیچ کشور دیگری تایید نشده‌اند. ملدونیوم دارویی است که به قربانیان حمله و سکته‌ی قلبی تجویز می‌شود، اما به نظر می‌رسد که در میان ورزشکاران محبوبیت زیادی دارد. در سال ۲۰۱۵ مطالعه‌ای انجام شد که در آن نمونه‌هایی  آزمایش ادرار را بررسی کردند که از نقاط مختلف جهان جمع‌آوری شده بودند. نتیجه‌ی این مطالعه نشان داد که در حدود ۲٫۲ درصد از نمونه‌ها آثار این دارو وجود داشت.

شاراپووا ادعا می‌کند این دارو را برای بیماری دیابت مصرف می‌کرده، چون در خانواده‌شان سابقه‌ای ۱۰ ساله از دیابت وجود دارد. همچنین او کمبود منیزیوم را از دلایل مصرف ملدونیوم عنوان کرد. اما براساس گفته‌ی کارشناسان این دارو ارتباطی به این ناراحتی ندارد. در اکثر مواقع، وقتی افراد از سابقه‌ی دیابت در خانواده‌شان صحبت می‌کند، منظورشان دیابت نوع ۱ است. اگر این‌طور بود، علایم این بیماری مدت‌ها پیش در شاراپووا آشکار می‌شد. از طرف دیگر، احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ در ورزشکاران حرفه‌ای بسیار کم است. چون افزایش وزن و ورزش نکردن از عوامل تاثیرگذار در این بیماری هستند. در مورد کمبود منیزیوم هم باید گفت که منیزیوم عنصر کمیابی نیست و در یک رژیم غذایی متنوع، منیزیوم مورد نیاز بدن به راحتی تامین می‌شود. اما ممکن است بدن فرد در جذب آن مشکل داشته باشد که آن هم در آزمایش‌های پزشکی آشکار می‌شود. در هر صورت ادعای شاراپووا اعتبار ندارد، مگر اینکه مدرکی پزشکی داشته باشد که ادعای او را ثابت کند.

سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ مصرف ملدونیوم را ممنوع کرده است. چرا که مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که این دارو استقامت بدن را افزایش می‌دهد، سرعت را بیشتر می‌کند، از بدن در مقابل استرس محافظت می‌کند و همچنین ممکن است تاثیرات آرام‌بخش داشته باشد.

منبع: Science Mag

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar mojtaba

    چر ایه ورزشکار حرفه ای رو میاین به چهار میخ انتقاد میکشین ؟؟؟؟؟

  2. Avatar اسحاق

    عجب داروی خفنیه
    منم بگیرم مصرف کنم شاید درمان شدم :دی

  3. Avatar Aryan

    این دار و رو از کجا میشه تهیه کرد تو داروخانه های اینجا موجوده؟
    ”’این دارو استقامت بدن را افزایش می‌دهد، سرعت را بیشتر می‌کند، از بدن در مقابل استرس محافظت می‌کند و همچنین ممکن است تاثیرات آرام‌بخش داشته باشد.””

    ‌این دارو با این مزیتاش مصرفش برای همه واجبه به خدا

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه