رقابت داغ گوشی‌های هوشمند بر سر دوربین سلفی

۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
دوربین سلفی

گلکسی A80 سامسونگ که اخیراً معرفی شده، از ویژگی خاصی بهره می‌برد؛ در این گوشی، دوربین‌های اصلی با چرخیدن به دوربین سلفی تبدیل می‌شوند. تعبیه دوربین سه‌گانه در پنل پشتی مشخصه‌ی جدیدی به حساب نمی‌آید و حتی گوشی هوشمندی مانند هواوی P30 پرو که اخیراً روانه‌ی بازار شد، مجهز به دوربین چهارگانه است. اما ویژگی منحصربه‌فرد گلکسی A80 این است که دوربین‌های اصلی می‌توانند به‌عنوان دوربین سلفی هم انجام وظیفه کنند. در ضمن باید خاطرنشان کنیم که گلکسی A80 اگر در این زمینه اولین نباشد، حداقل یکی از اولین گوشی‌هایی است که از سه دوربین به‌عنوان دوربین سلفی بهره می‌برد.

در همین زمینه، باید به تلاش‌های شرکت‌هایی مانند ال‌جی و شیائومی هم اشاره کنیم که قصد دارند گوشی‌های مجهز به دوربین سلفی سه‌گانه را روانه‌ی بازار کنند و به نظر می‌رسد شرکت‌های سازنده حالا برای دوربین‌های سلفی مشغول رقابت همه‌جانبه هستند.

چرا دوربین سلفی سه‌گانه؟

دوربین سه‌گانه گلکسی A80 از یک دوربین اصلی قدرتمند و سنسور سه‌بعدی و دوربین مجهز به لنز اولترا واید تشکیل شده است. سنسور سه‌بعدی می‌تواند حالت بوکه را با کیفیت زیادی برای عکس‌های سلفی امکان‌پذیر کند و دوربین اولترا واید هم می‌تواند زاویه‌ی بیشتری را پوشش دهد تا مثلاً برای ثبت سلفی‌های دسته‌جمعی با مشکلی مواجه نشوید.

دوربین سلفی

اوپو رینو

به نظر می‌رسد دیگر شرکت‌ها هم برای دوربین سلفی سه‌گانه گوشی‌های خود از همین ترکیب استفاده کنند زیرا چنین رویکردی تقریباً تمام نیازها را پوشش می‌دهد. برخلاف دوربین‌های اصلی، دوربین سلفی معمولاً از فلش بهره نمی‌برد و بسیاری از گوشی‌های مدرن، مانند هواوی P30، در محیط تاریک اگر بخواهند سوژه را کمی روشن‌تر کنند، برای لحظه‌ای کوتاه در نمایشگر نور سفیدرنگ را نمایش می‌دهند.

آیا عکس‌های سلفی این‌قدر مهم هستند؟

بسیاری از کاربران به دنبال عکس‌های سلفی فوق‌العاده نیستند؛ اما از طرفی دیگر هم تعداد زیادی از کاربران به دوربین‌های چهارگانه، تراشه‌های بسیار سریع و عمر باتری بسیار زیاد نیازی ندارند و به همین خاطر، در دنیای تکنولوژی و به‌خصوص گوشی‌های هوشمند، «نیاز کاربران» موضوعی است که هر کسی دیدگاه خود را در رابطه با آن مطرح می‌کند. البته نباید کتمان کنیم که بسیاری از کاربران چه برای شبکه‌های اجتماعی و چه برای کارهای دیگر، مرتباً از دوربین سلفی استفاده می‌کنند و دوربین سلفی سه‌گانه مورد توجه چنین افرادی قرار می‌گیرد.

دوربین سلفی

Axon V

عکس‌های سلفی به‌نوعی هویت کاربر را خلق یا تعریف می‌کنند و اگر دوربین‌های سلفی برای این موضوع ابزارهای بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهند، پس آن‌ها راه‌های بیشتری برای ابراز خود خواهند داشت. در این زمینه، دوربین اولترا واید تا حد زیادی می‌تواند مثمر ثمر واقع شود؛ به‌خصوص برای کاربرانی که مثلاً در دورهمی‌های دوستانه شرکت می‌کنند و می‌خواهند عکس سلفی مربوط به این دورهمی‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

بیشتر بخوانید: بهره‌گیری گوشی‌ها از دوربین ۱۰۰ مگاپیکسلی اصلا ایده‌ی خوبی نیست

سخن آخر

دوربین سه‌گانه گلکسی A80 بر بخش کشویی گوشی سوار شده که علاوه بر این با چرخیدن به دوربین سلفی بدل می‌شود؛ این یعنی بخش‌های متحرک زیادی در این گوشی وجود دارد که احتمال خرابی آن‌ها هم بعد از مدتی استفاده تا حد زیادی افزایش می‌یابد. البته بهره‌گیری از قطعات متحرک می‌تواند هوای تازه‌ای برای صنعت گوشی‌های هوشمند به ارمغان بیاورد و در این زمینه می‌توانیم به گوشی‌های تاشو اشاره کنیم. در همین رابطه، دوربین‌های پاپ‌آپ و مکانیزم کشویی گوشی‌ها می‌توانند قدم اول شرکت‌ها در راستای بهره‌گیری از قطعات متحرک در گوشی‌های هوشمند باشند. علاوه بر این، یکی دیگر از مزایای این رویکرد، حذف بریدگی نمایشگر و افزایش نسبت نمایشگر به بدنه است.

دوربین سلفی

اوپو Find X

اگر شرکت‌ها می‌خواهند هم نسبت نمایشگر به بدنه را افزایش دهند و هم تعداد دوربین‌های سلفی را بالا ببرند، باید راه‌حل‌های نوآورانه‌ای برای جایگزینی دوربین‌های سلفی ارائه دهند. به‌عنوان مثال پتنتی که ال‌جی برای دوربین سلفی سه‌گانه ثبت کرده، این دوربین‌ها در بریدگی بسیار عریضی تعبیه شده‌اند که این نوع طراحی بسیار قدیمی و بدقیافه است و شرکت‌ها باید این نوع طراحی‌ها را رها کنند.

تا حالا شاهد رویکردهای مختلف شرکت‌ها در قبال این موضوع بوده‌ایم. مثلاً گلکسی A80 از طراحی پیچیده چرخشی برای دوربین‌ها استفاده کرده، اوپو Find X مبتنی بر طراحی کشویی است و وان‌پلاس ۷ هم که به‌زودی معرفی می‌شود، از دوربین سلفی پاپ‌آپ بهره می‌برد. در هر صورت شرکت‌ها باید در این زمینه نوآورانه عمل کنند تا در نهایت بهترین گزینه‌ها مشخص شوند.

دوربین سلفی

از دیگر طراحی شرکت‌ها می‌توانیم به گوشی مفهومی Axon V شرکت ZTE اشاره کنیم که دوربین سلفی در بخش کشویی کنار گوشی قرار دارد و همچنین اوپو رینو هم دوربین سلفی را در بخش پاپ‌آپ مثلث شکل تعبیه کرده است. شیائومی که چند سال قبل سابقه‌ی تعبیه‌ی دوربین سلفی در پایین نمایشگر را دارد، پتنتی ثبت کرده که در آن بار دیگر شاهد قرارگیری دوربین سلفی در پایین نمایشگر هستیم.

دوربین سلفی به شرکت‌های سازنده اجازه می‌دهد که طراحی شاخصی را برای گوشی‌های خود ارائه کنند و با توجه به ایده‌های مختلفی که می‌توان برای این موضوع عملی کرد، در حال حاضر شاهد رقابت داغ شرکت‌ها برای این موضوع هستیم.

بیشتر بخوانید: دوربین پاپ‌آپ بهترین راه‌حل برای کاهش حاشیه‌های نمایشگر است

منبع: Tech Radar

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. سعید

    گلکسی A80 سامسونگ روش جالبی بکاربرده

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه