۸ دلیل که هرگز نباید دوستان را جایگزین روان درمانگر کنید!

۲ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
روان درمانی چیست

دوستان و اعضای خانواده شما را دوست دارند اما همیشه بهترین گزینه برای مشورت کردن نیستند. شاید ندانید اهمین روان درمانی چیست ولی صحبت کردن با روان درمانگر یا تراپیست فواید بسیار زیادی دارد که شما از صحبت کردن با افراد غیرحرفه‌ای به دست نخواهید آورد. نسل امروزی روان درمانی یا تراپی را به عنوان بخشی مهمی از مراقبت‌ از سلامت کلی فرد می‌دانند. به گفته یکی از روانشناسان معتبر، به دلیل مدل‌های پزشکی شایع و سیاست‌های شرکت‌های بیمه، سلامت ذهنی در اولویت دوم یا سوم قرار گرفته است و متاسفانه هیچوقت به عنوان یک روش پیشگیری مورد استفاده قرار نگرفته است. اما امروزه این پیشگیری است که از اهمیت بالایی برخوردار شده است.

اما هنوز هم برای برخی از افراد صحبت کردن در مورد سلامت ذهن و رفتن به جلسات تراپی یا روانشناسی با شرمی غیرقابل انکار همراه است.

به احتمال زیاد از این که به کمکی فراتر از آنچه دوستان و خانواده برای شما فراهم می‌کنند نیاز دارید، احساس شرم می‌کنید. شاید هم هنوز نمی‌دانید هزینه کردن  برای صحبت  با یک فرد متخصص چه مزایایی می‌تواند برای شما داشته باشد. در این مقاله ۸ دلیل برای صحبت کردن با روان درمانگر یا تراپیست به جای دوستان و خانواده مطرح می‌کنیم که می‌توانند ذهنیت شما را تغییر دهند.

۱. روان درمانگر شما را قضاوت نمی‌کند

یکی از بزرگترین مزیت‌های صحبت کردن با روان درمانگر این است که می‌توانید تقریبا در مورد همه چیز با او صحبت کنید؛ بدون این که مجبور شوید به دلیل ترس از قضاوت خود را سانسور کنید. این ویژگی اساس اصلی شغل یک تراپیست است. کیت کومینز یکی از روانشناسان شناخته شده می‌گوید «وظیفه من به عنوان روانشناس این است که ۱۰۰ درصد توجه مثبت و حمایت بی‌قید و شرط داشته باشم و هیچ‌گونه قضاوتی نکنم».

روان درمانگر خوب

دوستان و خانواده معمولا آگاهی و تمرین کافی برای قضاوت نکردن تمام تصمیمات و صحبت‌های شما ندارند.

۲. روان درمانگر منفعت خودش را در نظر نمی‌گیرد

یک روان درمانگر باید بهترین راهنما برای شما باشد؛ فقط شما و نه شخص دیگری. به گفته روان‌پزشکان، با توجه به این که دوستان به رابطه خودشان با شما اهمیت زیادی می‌دهند، هنگام گوش کردن به حرف‌های شما، معمولا شما را تایید می‌کنند تا احساس بهتری داشته باشید.

از طرف دیگر خانواده شما را نصیحت می‌کنند تا از شما «محافظت کنند» و احتمال هرگونه خطر را به حداقل برسانند. چون بر اساس اعتقادات‌شان اخلاقیات صحیح به این شکل است و باید کار درست را انجام داد.

تراپی

صحبت با دوستان و خانواده به جای رفتن به جلسات روان درمانی در بهترین حالت منجر به اتفاقاتی می‌شود که به آن‌ها اشاره کردیم. اما اگر بخواهیم بدترین حالت را در نظر بگیریم، دوستان و خانواده ممکن است قصد کنترل شما را داشته باشند تا در این شرایط آسیب‌پذیر باقی بمانید و فرصت بهتری برای منفعت‌جویی آن‌ها ایجاد شود.

به کمک روان درمانی شما در کنار خود کسی را دارید که به دنبال منافع شخصی نیست و می‌تواند کاملا با شما صادق و بدون قضاوت باشد.

۳. روان درمانگر رازدار شماست

وقتی شما دوست‌تان را به جای متخصص روان درمانی انتخاب می‌کنید، هم خودتان و هم او را در شرایط سخت قرار داده‌اید. خصوصا اگر در مورد کسی صحبت کنید که دوست‌تان هم با او ارتباط دارد. از آن‌جایی که بسیار مهم است که صحبت‌های محرمانه خود را پیش افرادی که کاملا به آن‌ها اعتماد دارید مطرح کنید، می‌توانید با خیال راحت با روان درمانگر خود صحبت کنید و مطمئن باشید حرفی که با او می‌زنید تبدیل به غیبت کردن پشت سر افراد دیگر نخواهد شد.

۴. متخصص روان درمانی سال‌ها تعلیم دیده تا به شما در یافتن مشکل کمک کند

دوستان شما احتمالا چیزی بیشتر از چند کتاب روانشناسی نخوانده‌اند و مدرک روانشناسی هم ندارند؛ پس مشخصا ابزار کمک به شما را نخواهند داشت (حتی اگر هم داشته باشند، تعصب‌هایی دارند). دوستان و خانواده می‌توانند به حرف‌های شما گوش و شما را حمایت کنند، اما یک روان درمانگر برای این آموزش دیده که رفتار شما را از نظر روانشناسی درک کند.

فواید جلسات مشاوره

از همه مهم‌تر یک متخصص روان درمانی می‌تواند به شما برنامه‌های مفیدی بدهد که به کمک آن‌ها بتوانید رفتار خود را تغییر دهید یا افکار منفی و احساسات آشفته را پشت سر بگذارید.

۵. در برخورد با روان درمانگر نسبت به نیازمندی خود احساس گناه نخواهید داشت

به این نکته توجه داشته باشید که متخصص روان درمانی بابت درمان پول دریافت می‌کند، پس به هیچ عنوان نیازی نیست که بابت وقت و حمایتی که از او می‌گیرید نگران باشید. اما از طرف دیگر هر رابطه‌ای می‌تواند با احساس سواستفاده از طرفین خراب شود. وقتی کسی احساس کند دوستی را حمایت کرده و برای او وقت گذاشته و در عوض هیچ چیزی از او دریافت نکرده، ممکن است حس کند از او سواستفاده شده است. اما خوشبختانه در جلسات روان درمانی این خیابان یک‌طرفه است و تنها کسی که قرار است حمایت شود شمایید.

۶. روان درمانگر مشکلات شما را کم اهمیت جلوه نمی‌دهد

هیچ چیز بدتر از این نیست که در شرایط سخت و بحرانی باشیم و کسی به ما بگوید “این که چیزی نیست؛ یا مشکل تو آنقدر بزرگ نیست…”

در حقیقت هرکسی اتفاقات زندگی را به نوع متفاوتی تجربه و مدیریت می‌کند. متخصص روان درمانی کاملا درک می‌کند که هرکسی تجربه‌های شخصی خود را دارد و هنگام کنار آمدن با مسائلی مثل جدایی، پیدا کردن کار جدید یا هر شرایط دیگری، انتخاب‌ها و تصمیمات خود را خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: ۱۵ روش موثر برای داشتن یک زندگی آرام

هنگامی که افراد درگیر مشکلات ذهنی شدیدتر مثل افسردگی و اضطراب یا حتی مشکلات زیربالینی (sub-clinical) یا بی نشانه مثل تنهایی یا اضطراب اجتماعی (social anxiety) هستند، روان درمانگر هرگز مثل دوستان یا اعضای خانواده روی مشکلات آن‌ها سرپوش نمی‌گذارد، آن‌ها را کوچک جلوه نمی‌دهد و طوری برخورد نمی‌کند که انگار این مشکلات به اندازه کافی جدی و قابل توجه نیستند.

۷. صحبت کردن با افراد نامناسب می‌تواند حال شما را بدتر کند

برخی از افراد خانواده‌های بسیار سخت‌گیری دارند. در این شرایط گاهی اوقات داشتن رابطه بسیار نزدیک و به اشتراک گذاشتن مشکلات با آن‌ها کار درستی نیست؛ هرچند که از گوشت و خون شما باشند. دیگران هم ممکن است توانایی گوش کردن به داستان‌تان و همدردی با شما را نداشته باشند. وقتی کسی کشمکش‌‌های ذهنی خود را با افراد نامناسب، یعنی کسانی که او را قضاوت می‌کنند یا احساس حقارت یا افسردگی به او می‌دهند، درمیان می‌گذارد، بیشتر به خود آسیب می‌زند.

فواید صحبت کردن با روانشناس

قطعا حرف زدن با افرادی از خانواده یا دوستان که احساس می‌کنید شما را درک می‌کنند، می‌تواند مفید باشد. خصوصا اگر نیاز دارید حرف بزنید تا کمی سبک شوید. اما نکته جالب اینجاست که شما اغلب برای این که بفهمید کدام افراد خانواده یا دوستان برای صحبت کردن مناسب‌تر هستند هم نیاز به رفتن به جلسات تراپی دارید.

۸. روان درمانی به شما کمک می‌کند تا رشد کنید

یک متخصص روان درمانی به دلیل تمام تعلیماتی که می‌بیند، این توانایی را دارد که بینشی از رفتارتان به شما بدهد که به رشد شما در مسیری که به تنهایی از پس آن برنمی‌آیید کمک کند.

بیشتر بخوانید: ۹ روش طبیعی برای افزایش اندورفین؛ عامل شادی و رضایت

برای مثال در مرحله جدایی یک رابطه، اکثر افراد فکر می‌کنند که صحبت کردن با روان درمانگر یک واکنش بیش از حد است؛ اما این‌طور نیست. صحبت کردن با یک متخصص روان درمانی بعد از جدایی یکی از سالم‌ترین و مفیدترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. جدایی یا طلاق می‌تواند زمین حاصلخیزی برای رشد فردی باشد. درست است که در این شرایط شما از نظر احساسی بسیار آسیب‌پذیر هستید اما پتانسیل بسیار بالایی دارید. این شرایط فرصت خوبی برای افراد است چون چیزهایی در مورد خود متوجه می‌شوند که هیچ‌وقت از صحبت کردن با دوستان یا خانواده متوجه نمی‌شدند.

چطور یک روان درمانگر خوب پیدا کنیم؟

  • می‌توانید از پزشک معالج خود یا اگر راحت بودید از دوستان‌تان سوال کنید. از آن‌جایی که پزشک معالج و دوستان‌تان را خودتان انتخاب می‌کنید، پس این احتمال وجود دارد که کسی که آن‌ها انتخاب می‌کنند برای شما هم مناسب باشد.
  • می‌توانید لیست مراکز مشاوره و روانشناسی طرف قرارداد با بیمه خود را در اینترنت جست‌وجو کنید. برخی شرکت‌های بیمه مشاوره، روان درمانی و سلامت ذهن را پوشش می‌دهند و در لیست بیمارستان‌ها و پزشکان طرف قرارداد خود تراپیست، روانشناس و مشاور هم دارند.
  • اگر روان درمانگر موردنظرتان تحت پوشش بیمه شما نیست، بیمه ندارید یا مرکز مشاوره موردنظرتان با شرکت‌های بیمه همکاری ندارد، از آن‌ها در مورد تخفیف جلسات روان درمانی بپرسید. برخی از تراپیست‌ها برای کمک به کسانی که نیاز به جلسات مشاوره یا روان درمانی دارند اما وضعیت اقتصادی خوبی ندارند، روش‌های ساده‌تری برای پرداخت حق پزشک پیشنهاد می‌دهند.
  • وبسایت و تلفن مطب پزشکان مورد نظرتان را پیدا و سعی کنید در مورد آن‌ها و سوابق‌شان مطالعه کنید تا با آن‌ها بیشتر آشنا شوید. سپس تماس بگیرید و درخواست یک جلسه اولیه کنید. بسیاری از تراپیست‌ها ۱۵ دقیقه مشاوره اولیه تلفنی رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند.
  • از خودتان سوال کنید که آیا با این روان درمانگر برای صحبت کردن احساس راحتی می‌کنید؟ اگر نتوانستید بعد از مدتی با تراپیست خود ارتباط برقرار کنید، می‌توانید به سراغ تراپیست دیگری بروید.

منبع: Healthline

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه