سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری مدیران ارشد تکنولوژی برای ساخت هوش مصنوعی

۲۲ آذر ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

مدیران ارشد صنایع بزرگ حوزه‌ی تکنولوژی جمعا مبلغ یک میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه‌ی هوش مصنوعی، روی پروژه‌ای به نام OpenAI سرمایه‌گذاری کرده‌اند. هدف این پروژه پیشرفت در راستای منافع نوع بشر اعلام شده است.

حامیان و سرمایه‌گذاران پروژه‌ی OpenAI عبارتند از:

«ایلان ماسک» (Elon Musk)، مدیر ارشد تسلا موتورز (Tesla Motors) و SpaceX، «پیتر ثی‌یل» (Peter Thiel)، از موسسان شرکت Infosys، شرکت بزرگ تکنولوژیک در هند تحت عنوان Paypal، و خدمات وب آمازون (Amazon).

شرکت تازه تاسیس OpenAI اعلام کرده که تحقیقات و پروژه‌ها را بدون در نظر گرفتن محدودیت مالی پیش خواهد برد تا به هدف خودش که همان تاثیر مثبت روی نوع بشر است، دست پیدا کند.

از طرف دیگر هوش مصنوعی همیشه موضوعی بوده که رویکردهای متناقضی را برمی‌انگیخته؛ شرکت‌های تکنولوژیک متعددی از جمله مایکروسافت، تویوتا و اپل کارهایی در این زمینه انجام داده‌اند. در این خصوص، برخی محققان نسبت به این اقدامات هشدار داده و گفته‌اند که به اعتقاد آن‌ها پیشرفت‌های هوش مصنوعی در نهایت، تهدیدی برای انسان محسوب می‌شود؛ خود آقای ماسک به تازگی در دانشگاه MIT به دانشجویان گفت که هوش مصنوعی “بزرگ‌ترین تهدید برای موجودیت انسان” است.

سال گذشته نیز «استیون هاوکینگ» (Stephen Hawking)، فیزیکدان نظریه‌پرداز بریتانیایی، گفت: “هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که با سرعتی تصاعدی خودش را بازطراحی کند.” به این ترتیب می‌تواند در پی تحولات بیولوژیکی جایگزین انسان امروز شود.

اما متخصصان دیگری هم هستند که عقیده دارند تا جایگزینی انسان توسط هوش مصنوعی راه درازی باقی است.

Open AI در وب‌سایت رسمی خود نوشته که هدف از این سرمایه‌گذاری کلان، دست‌یابی به پیشرفت‌هایی در حوزه‌ی هوش دیجیتال است که در درجه‌ی اول منافع انسانی را در نظر دارد و در کنار آن، بازگشت این مبلغ را.

البته هنوز نمی‌توان تخمین زد که هوش مصنوعی تا چه اندازه می‌تواند برای جوامع بشری مفید باشد؛ در صورت استفاده‌ی نادرست هم نمی‌توان فعلا در مورد مخرب بودن آن اظهار نظر قاطعی ارایه داد. در این تکنولوژی باید ارتقای توانایی‌های انسان مورد توجه باشد و آزادی را تا حدی فراهم کند که تهدیدی برای امنیت عمومی نباشد.

OpenAI اعلام کرده که در چند سال آینده تنها بخشی از این بودجه را خرج می‌کند.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه