سناریوهای پیش روی هواوی برای مقابله با تحریم گوگل

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
هواوی

شب گذشته خبرگزاری رویترز گزارش داد که گوگل مجوزهای مربوط به اندروید گوشی‌های هواوی را باطل می‌کند. این یعنی گوشی‌های جدید این شرکت اگرچه همچنان می‌توانند از اندروید بهره ببرند، ولی دیگر نمی‌توانند از قابلیت‌های گوگل پلی استور، گوگل مپ و دیگر سرویس‌ها و امکانات گوگل استفاده کنند.

چنین خبری برای هواوی تبعات بسیار بدی به همراه دارد. هواوی دومین سازنده بزرگ گوشی‌های هوشمند در جهان است و چنین موفقیتی را بدون ورود به بازار آمریکا به دست آورده است. این شرکت در اروپا، آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا به موفقیت گسترده‌ای دست یافته و به‌عنوان مثال حالا گوشی‌های این شرکت در روسیه پرفروش‌ترین گوشی‌های موجود در بازار هستند. این موضوع که کاربران کشورهای سرتاسر جهان قرار است بخشی از حق انتخاب خود را از دست بدهند، کاملاً ناعادلانه محسوب می‌شود آن هم بر سر جنگ سرد اقتصادی بین دو ابرقدرت که بسیاری از کشورها در این جنگ نقشی ندارند یا نمی‌خواهند داشته باشند.

اما این اتفاقی است که رخ داده و هواوی باید سناریوهای پیش روی خود را بررسی کند. به نظر ما این شرکت از بین دو مسیر کلی باید دست به انتخاب بزند. اگر هواوی به هر نحوی بتواند به دولت آمریکا ثابت کند که یک تهدید امنیتی نیست، شاید وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا هم این شرکت را از لیست سیاه خارج کند. به‌عنوان مثال می‌توانیم به شرکت چینی ZTE اشاره کنیم که سال گذشته دچار چنین موقعیتی شد و در نهایت با تغییر چندین مدیر ارشد و پرداخت جریمه ۱ میلیارد دلاری توانست از این فهرست خارج شود.

Huawei

اما در رابطه با اینکه اتخاذ چنین تصمیمی از جانب هواوی بسیار بعید به نظر می‌رسد، می‌توانیم چند دلیل مطرح کنیم. اول اینکه اگرچه چنین اقدامی شاید در کوتاه‌مدت بتواند مشکلات هواوی را حل کند، اما این شرکت همچنان در معرض هوا و هوس شرکای آمریکایی و دولت این کشور قرار می‌گیرد. برای یک کمپانی که در بازار اروپا و آسیا حضور قابل توجهی دارد، چنین ریسکی غیرقابل‌قبول خواهد بود.

آنچه بیشتر محتمل به نظر می‌رسد این است که هواوی احتمالاً در مسیری حرکت خواهد کرد که بتواند با حفظ استقلال از آمریکا، کسب‌وکار خود را حفظ کند. این یعنی چه؟ از نظر نرم‌افزاری، احتمالاً هواوی شاخه‌ای از اندروید را عرضه می‌کند که بتواند به‌طور کامل بر آن نظارت داشته باشد. همین حالا گوشی‌های هواوی در کشور چین از جایگزین گوگل پلی تحت عنوان AppGallery بهره می‌برند. به همین خاطر عرضه‌ی چنین سرویسی برای اروپا یا آسیا چندان دور از ذهن نخواهد بود.

علاوه بر این، هواوی و احتمالاً سامسونگ تنها شرکت‌هایی هستند که از توانایی بازطراحی و بازنویسی کلی اندروید بهره می‌برند. این شرکت هم از بودجه کافی بهره می‌برد و از این مهم‌تر، دارای هزاران متخصص مختلف است که می‌توانند اندروید دوران پسا گوگل را توسعه دهند. اگر هواوی در این زمینه موفق شود، می‌تواند دیگر شرکت‌های چینی مانند ZTE را به استفاده از این اکوسیستم تشویق کند.

هواوی

در همین زمینه باید خاطرنشان کنیم که مدت‌هاست خبرهایی در مورد توسعه‌ی یک سیستم‌عامل جایگزین اندروید برای مواقع اضطراری منتشر می‌شود. اما چنین رویکردی جنبه‌های منفی زیادی هم به همراه دارد. چنین انشعاب گسترده‌ای به احتمال زیاد موجب تضعیف اکوسیستم اندروید و کاهش سرعت نوآوری‌های آن می‌شود و تجربه کاربری دو طرف قضیه را تغییر می‌دهد. برای هواوی، چنین کاری در کوتاه‌مدت جلوی رشد این شرکت را می‌گیرد زیرا باید یک اکوسیستم جدید خلق کند. چنین کاری بسیار سخت است ولی با توجه به سوابق هواوی، احتمالاً از پس آن برمی‌آید.

البته، تحریم آمریکا علیه هواوی فقط مربوط به گوگل نیست و بلکه شرکت‌های دیگری مانند اینتل، Broadcom و کوالکام هم دیگر نمی‌توانند با هواوی همکاری داشته باشند. اگرچه این شرکت از واحد تراشه‌سازی قدرتمندی بهره می‌برد، ولی این عدم همکاری مثلاً در بخش لپ‌تاپ‌ها تأثیر بسزایی خواهد داشت. در کوتاه‌مدت، هواوی به‌اندازه کافی تراشه در انبارهای خود ذخیره کرده که تا حدود ۳ ماه جوابگو خواهند بود. از آنجایی که جنگ تجاری بین آمریکا و چین از ماه‌های گذشته آغاز شده، هواوی انتظار چنین تصمیمی را داشته و به همین خاطر با انبار کردن تراشه‌ها، می‌تواند تا چند ماه آینده گزینه‌های دیگر را بررسی کند.

هواوی

اما مشکل اصلی در میان‌مدت است. زنجیره‌های تأمین موضوع بسیار پیچیده‌ای محسوب می‌شوند و بیشتر اوقات نیازمند ماه‌ها برنامه‌ریزی هستند. در ضمن باید خاطرنشان کنیم که جایگزین کردن قطعات سخت‌افزاری، در اکثر مواقع مستلزم بازطراحی سخت‌افزار و اصلاحات نرم‌افزاری است.

در همین زمینه باید به سیاست‌های دولت چین هم اشاره کنیم که می‌خواهند تا حد ممکن نیاز به واردات تکنولوژی‌های خارجی را برطرف کنند. طبق این برنامه راهبردی موسوم به Made in China 2025، چین می‌خواهد از کشوری که عمدتا کارخانه و نیروهای ارزان‌قیمت ارائه می‌دهد و محصولات ارزانی را تولید می‌کند، به کشور سازنده‌ی محصولات پیچیده و بسیار پیشرفته مانند ربات‌ها، قطعات نیمه‌هادی و حتی هواپیماهای مسافربری بدل شود.

منبع: The Next Web

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۸ دیدگاه
  1. Avatar شهریار شاپوری

    متاسفانه خیلی از افرادی که در این زمینه اظهارنظر میکنند ، اطلاع دقیقی از پرونده شرکت هواوی ندارند. این اقدام آمریکا تا حدودی نشئت گرفته از “جنگ تعرفه” ایست که با پکن دارد. اما آمریکا دلایلی را عنوان کرده که شاید محکمه پسند باشد. از جمله:

    اولا) اگر هواوی بعنوان مرکز زیر‌ساخت‌های ۵G در کشور‌ها لقب گیرد، می‌تواند از پیام‌هایی که در میان شبکه‌ها رد‌وبدل می‌شوند جاسوسی کند. جرمی که خود آمریکاییها هم در گذشته، آن را مرتکب شده اند!!

    ثانیا) هواوی به سرقت فناوریِ “بازوی روباتیک” از شرکت تی‌موبایل آمریکا متهم شده است. البته همه میدانیم که چینی ها در این امر، یدی طولا دارند و ارزشی برای کپی رایت قایل نیستند.

    ثالثا) شواهدی وجود دارد که هواوی یک تکنولوژی حساس به نام “شیشه‌ الماس‌پوش” را بصورت غیرقانونی از آمریکا خارج کرده است. ظاهرا این تکنولوژی ، کاربرد نظامی دارد.

  2. Avatar علی

    باید بدانیم که سرمایه منزل ثابت ندارن و جهان وطنی است پس ژاپن و چین و…که به اینجا رسیدند حاصل سرمایه گذاری شرکتهای غربی هستند و بدون سرمایه داری جهانی تبدیل میشن به ایران کره شمالی و کوبا . اونا مثل ما بسته فکر نمی کنند پس از دریچه ذهن بسته ایرانی بجای چینی ها فکر نکنید

  3. Avatar نوید

    خود هوواوی و خود چین نیز نمی خواهند دچار چنین گرفتاری ( درافتادن با گوگل هم بشوند) . بنظرم نویسنده مقاله (کمی ) و برخی از نویسندگان کامنت های این مقاله ( خیلی ) دچار خطای برداشت شده اند. چینی ها در دیدگاهشان و فلسفه وجودی شان به تجارت آزاد و درهای باز اعتقاد دارند و مطمئنا خطر تحریم و جدا افتادن از اکوسیستم گوگل را درک می کنند.این رو از واکنش های اونا کاملا میشه مشاهده کرد.
    این تحلیل که اونا سالی ۲۰۰ میلیون گوشی میفروشند یا اصلا فقط ۵۰۰ میلیون میتونن به مردم خودشون گوشی بفروشن باعث دلگرمی خودشون هم نیست !! برخلاف ما که فکر می کنیم میتوانیم در یک سیستم جهانی یک ساز ناکوک بنوازیم ! هوواوی ( شما بخوانید چین ) می دونه باید حتما بازار جهانی رو تسخیر کنه . حتی اگه فرض کنیم خریداران گوشی هوواوی در چین بیش از فروش تمام گوشی های برندهای سامسونگ و اپل و… درکل غرب باشه بازهم در بلند مدت نمیتونه هیچ برندی را حفظ کنه البته با دیدگاه تجارت جهانی و اقتصاد آزاد.
    اونها دنبال جبهه بندی غرب و شرق و خودکفایی شرق و غرب هم نیستند و بازهم میگم برخلاف ما چینی ها برخلاف ما (منظورم سیاستمدارای ماست )دچار توهمات … بیایید خودمون را از بلوک غرب جدا کنیم و ائتلاف چین هند و روسیه و…!!! نیستند.
    هوواوی اگه واقعا در موضوع جاسوس ابزار نقش داشته باید بپذیره و مسیرش رو دوباره اصلاح کنه .توی دنیای علم و تکنولوژی مسیر تک نفره ای وجود نداره .همه اجزای دنیای علم باهم ارتباط بسیار محکمی داشته و خواهند داشت.
    یادمون نره که همین ارتباطات باعث شده چین امروز شکل بگیره.

  4. Avatar Skandary

    باید استراتژhیست های چین با هماهنگی برخی کشورهای شرقی مثل روسیه,کره,هند ایران مالزی واندونزی,واگرایان ژاپنی از غرب و…….
    باهم بنشینند وبرنامه جامع جایگزین برای نرم افزارهای غرب بریزند وبرای همیشه انحصار غرب را بر جهان نرم افزاری بشکنند. کمک مالی به شرکتهای شرقی وهم سیاست با هوآوی وتحریم خرید گوشی ها ولپ تاپ ها و کامپیوترها با تراشه غربی ونرم افزارهای غربی,در اولویت است

  5. Avatar سینا

    اینجا داره یک اتفاق بزرگ در تاریخ تکنولوژی رخ میده، تصمیمات مدیریتی پیچیده در این وضعیت ممکنه تاثیر مهمی تو آینده سیستم عمل ها داشته باشه ولی شما هنوز تو فاز برند من بهتره هستین، باشه برند گوشی شما غول، هواوی نابود شد،. خوبه؟ خوشحال شدین؟ برید دوتایی به خوبی خوشی با برند مورد علاقتون زندگی کنین

  6. Avatar محمد

    هواوی از بین نمی رود و بلکه در ده سال آتی تبدیل به غول دنیای تکنولوژی بدون کوچکترین وابستگی می شود. ولی به چه دلیل… هواوی بر راس پیکان عزم توسعه چینی ها قرار گرفته و شکست آن یعنی شکست ۱.۴ میلیارد جمعیت که غیر ممکن است.
    هواوی میداند که نسخه اندروید باز نیز بدرد او نمی خورد چون همپنان نقطه امنی را بر روی آن حس نمی کند و می داند که برای یک دوره موقت باید از آن بهره برد. “دوره نزدیک و کوتاه ”
    هواوی در میان مدت به خرد کردن برند خود و فعالیت در غالب نام های فرعی ولی معتبر در دنیای سخت افزار و نرم افزار می اندیشد و در این حین به دنبال یافتن بستر پایدار خود در بلند مدت می گردد.
    در بلند مدت دوباره جمع شده و خود را در غالب غول دنیای تکنولوژی معرفی خواهد کرد. در آن زمان دنیا توسعه یافته و به راحتی قابل کنترل نیست…

  7. Avatar آرش دهستان

    هواوی به زودی همانند بسیاری از شرکت ها به فراموشی سپرده خواهد شد

    1. Avatar مهدی

      ۲۰۰ میلیون گوشی تو یک سال تونسته هواوی بفروشه به فراموشی سپرده میشه فکر کنم حالت خوب نیست

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه