ماه در آغوش دماوند؛ نمایی خیره‌کننده از طلوع ماه کامل بر فراز قله دماوند

۱۸ مهر ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
طلوع ماه کامل قله دماوند

خورشید آرام آرام غروب می‌کند و مناطق پایین‌دست در تاریکی فرو رفته‌اند. دماوند سربلند اما بالاتر از هر کس و هر چیز در ایران نظاره‌گر آخرین پرتوهای خورشید است. هنرنمایی زمین و آسمان اما زمانی به اوج می‌رسد که قرص ماه کامل بر فراز قله دماوند طلوع می‌کند و جلوه‌ای کم‌نظیر را پدید می‌آورد.

این تصویر تماشایی کاری است از مجید قهرودی، عکاس آسمان شب ایرانی، که در سال‌های اخیر کوهنوردی، عکاسی و آسمان شب را به هم پیوند داده است. تصاویر او جدا از زیبایی بصری داستان‌های پشت صحنه جذابی دارند که ارزش کار او را دوچندان می‌کند.

او برای ثبت تصاویری این‌چنین از هفته‌ها و حتی ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی‌های خود را آغاز می‌کند. اولین مسئله، مکان‌یابی است. چرا که برای ثبت چنین تصاویری باید درست در زمان مناسب در مکان مناسب حضور داشت.

در واقع برای ثبت چنین تصاویری عکاس باید از قبل مکان و زمان دقیق عکاسی را مشخص کند. برای انتخاب مکان مناسب از یک سو باید به فاصله از سوژه زمینی توجه کرد. و از سوی دیگر باید در مکانی قرار گرفت که ماه و سوژه زمینی تقریبا در یک راستا قرار داشته باشند. تنها در این صورت است که عکاس می‌تواند با استفاده از لنز تله یا تلسکوپ، نمایی نزدیک از ماه و سوژه زمینی را تنها در یک فریم، و بدون هیچ مونتاژ یا دستکاری در کامپیوتر، ثبت کند.

طلوع هلال ماه بر فراز قله دماوند. عکس از مجید قهرودی.

مجید قهرودی با انتخاب دماوند به عنوان سوژه زمینی انجام چالش بزرگی را پذیرفت. او برای ثبت این تصاویر و رسیدن به نقطه تعیین شده برای عکاسی راهی جز سفر به کوهستان ندارد و حتی گاهی شب را روی قله‌های مرتفع سپری می‌کند. مجید قهرودی در سال‌های اخیر بخش قابل توجهی از وقت خود را در کوه‌های البرز گذرانده است؛ او صعودهای متعددی به قله‌هایی همچون دماوند، توچال و آزادکوه داشته و توانسته مجوعه‌ای کم‌نظیر را از تصاویر آسمان شب بر فراز تعدادی از کوه‌های رشته‌کوه البرز ثبت کند. او اکنون جدا از عکاسی آسمان شب کوهنوردی و ورزش را نیز به طور جدی ادامه می‌دهد تا با حفظ آمادگی بدنی بتواند کماکان به ثبت تصاویر کم‌نظیر، و حتی تا به این جا بی‌نظیر خود، ادامه دهد.

ماه‌ها برنامه‌ریزی و تلاش یا چند کلیک در کامپیوتر؟!

تصاویر بالا نتیجه محاسبات، زمان بندی و مکان یابی نجومی است که در مورد تصویر مقارنه ماه کامل و دماوند نیز صورت گرفته.

در روزگار کنونی و در عصر دیجیتال خلق چنین صحنه‌هایی به راحتی و با نشستن پشت کامپیوتر ممکن شده است. ترکیب کامپیوتری یک تصویر نمای نزدیک از ماه با تصویری که در زمان و مکانی دیگر از دماوند ثبت شده اصلا کار مشکلی نیست. اما این کار دیگر از حوزه مستندنگاری، که یکی از جنبه‌های مهم عکاسی است، خارج است و به همین سبب ارزش چندانی در جامعه عکاسان حرفه‌ای ندارد.

سمت دیگر این طیف ثبت تصاویر به صورت تک‌فریم و مستند است. کاری که به هیچ عنوان به آسانی نشستن پشت کامپیوتر و بهره بردن از قابلیت‌های نرم‌افزار فتوشاپ نیست. کاری که تنها با برنامه‌ریزی دقیق، دانش و مهارت لازم، سفر به مناطق خاص و دوردست و حتی در مواردی آمادگی جسمانی بسیار بالا ممکن می‌شود.

عکس کاور: نمایی از طلوع ماه کامل بر فراز قله دماوند. عکس از مجید قهرودی.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar احسان

    لینک عکس کاور رو به صورت فول رزولیشن برای والپیپر بزارید

    1. Avatar علی

      عکس از صاحب عکس قابل خریدن می‌باشد

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه