۱۴ ترفند برای گرفتن عکس‌های شگفت‌انگیز در خانه

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه
عکاسی با موبایل در خانه

چند وقت یکبار به عکاسی با موبایل در خانه می‌پردازید؟ گاهی اوقات آنقدر درگیر جست‌وجوی محل‌ها یا سوژه‌های جدید برای عکاسی می‌شویم که آنچه درست جلوی چشمان‌مان حاضر است را نمی‌بینیم. در این مقاله‌ی با ۱۴ نکته و ترفند خلاقانه آشنا خواهید شد که کمک می‌کند حتی بدون این که یک قدم از خانه دور شوید عکس‌هایی خیال‌انگیز با گوشی موبایل خود بگیرید.

هرچند محدودیت‌های عکاسی با موبایل در خانه می‌تواند چالش‌برانگیز باشد ولی این محدودیت‌ها همچنین شما را وادار خواهد کرد در نورپردازی، ترکیب‌بندی و انتخاب سوژه خلاق‌تر باشید. با اندکی تخیل و خلاقیت می‌توانید محیط خانه‌ی خود را به شیوه‌ای جدید بنگرید و از این‌که تعداد زیادی از سوژه‌های موجود در خانه می‌توانند از درون لنز گوشی موبایل تا این حد جذاب به نظر برسند شگفت‌زده خواهید شد.

عکاسی موبایل در خانه - مقدمه

با مدرسه آموزش عکاسی با موبایل دیجی‌کالا مگ همراه باشید؛ نکاتی که در ادامه می‌آیند شما را برای آغاز این مسیر یاری خواهند کرد.

۱. از زوایای غیرمعمول عکاسی کنید

یک راه ساده برای خلق تصویری جذاب از یک سوژه‌ی روزمره‌ی موجود در خانه عکس گرفتن از آن از زاویه‌ای نامانوس است. هدف این است که آن شی را از زاویه‌ای خاص که بیننده تا به حال ندیده بوده است نشان دهیم. سعی کنید از سوژه با استفاده از یک زاویه‌ی بسیار پایین یا بسیار بالا عکاسی کنید و تاثیر هرکدام را در نحوه‌ی ظاهر شدن آن در تصویر ببینید. از کناره‌های مختلف سوژه یا حتی از داخل آن عکاسی کنید.

عکاسی موبایل در خانه - زاویه دید

این تصویر عکسی از داخل سرپوش یک چراغ است که دقیقا از زیر آن گرفته شده. به‌طور معمول ما همیشه بیرون سرپوش چراغ را می‌بینیم؛ این تصویر سوژه را از منظری نشان می‌دهد که در حالت عادی دیده نمی‌شود و در نتیجه ذهن مخاطب را بیشتر تحریک می‌کند.

۲. صحنه را ساده کنید

یکی از مشکلات عکاسی با موبایل در فضای محدود این است که احتمال حضور اشیایی نامطلوب در پس‌زمینه وجود دارد که ذهن را از سوژه‌ی اصلی منحرف می‌کنند. وقتی سوژه‌ی مورد نظر خود را برای عکاسی انتخاب کردید صحنه‌ی اطراف آن را خلوت کنید تا سوژه‌ی اصلی در برابر یک پس‌زمینه‌ی ساده و تمیز برجسته شود.

عکاسی موبایل در خانه - پس زمینه

ممکن است برای این کار لازم باشید سوژه را به موقعیت یا حتی اتاق دیگری ببرید. همچنین می‌توانید هنگام عکاسی با موبایل از زوایای مختلف سوژه، برای از بین بردن مزاحمت عناصری که دلخواهتان نیست یک کاغذ سفید یکدست را در پشت سوژه قرار دهید. ترکیب‌بندی ساده تصویری به مراتب قوی‌تر می‌سازد که توجه بیننده را روی سوژه‌ی اصلی متمرکز خواهد کرد.

عکاسی موبایل در خانه - پس زمینه ۲

۳. کادر را پر کنید

یک راه موثر دیگر برای از بین بردن پس‌زمینه‌ی شلوغ در تصویر پرکردن تمام کادر با سوژه است. این تکنیک با حذف هر عنصر دیگری که ممکن است چشم را درگیر کند بیشترین تاکید را روی سوژه قرار خواهد داد. از این‌که به سوژه بسیار نزدیک شوید نهراسید. البته دقت داشته باشید که دوربین گوشی هنوز قادر به فوکوس کردن کامل روی سوژه باشید. اگر بیش از حد به سوژه نزدیک شوید کل تصویر شما تار خواهد شد. نگران این که کل سوژه در عکس دیده نمی‌شود هم نباشید.

عکاسی موبایل در خانه - کادربندی

پر کردن تمام کادر با این برگ کلم کل پس‌زمینه‌ی شلوغ آشپزخانه را حذف کرده است. این روش همچنین کمک کرده جزییات پیچیده و بافت سوژه به گونه‌ای ثبت شود که اگر عکس از فاصله‌ای دورتر گرفته شده بود امکان دیدن آن‌ها وجود نداشت.

۴. از نور طبیعی استفاده کنید

هنگام عکاسی در فضای داخلی پنجره‌ها اهمیت بسیار زیادی دارند؛ چراکه پنجره‌ها تنها منبع نور طبیعی برای روشن کردن سوژه‌ها هستند. قرار دادن سوژه‌ی عکاسی داخل یا در نزدیکی پنجره روشی عالی برای نورپردازی شیئی است که از آن عکس می‌گیرید. به نورهای جذابی را که در ساعت‌های متفاوت روز از پنجره به داخل می‌آیند توجه کنید. ساعت‌های طلایی طلوع و غروب خورشید نور زیبا و گرمی را برای عکس‌های شما ایجاد خواهند کرد.

عکاسی با موبایل در خانه - نور طبیعی ۱

پرده‌های نیمه‌شفاف سفید یا دارای رنگ‌های روشن می‌توانند نور شدید خورشید را به‌خوبی پراکنده کنند. در نتیجه اگر در میانه‌ی روز عکاسی می‌کنید این نوع پرده‌ها ابزار خوبی برای نرم کردن نور خواهند بود. همچنین می‌توانید یک ورق کاغذ سفید را در برابر پنجره آویزان کنید تا کار فیلتر پخش‌کننده‌ی نور (Diffuser) را برای شما انجام دهد. پخش کردن نور باعث ایجاد نوری نرم‌تر و دلپذیرتر می‌شود و از تشکیل سایه‌های تندی که یک منبع نور مستقیم قوی می‌سازد جلوگیری می‌کند.

عکاسی با موبایل در خانه - نور طبیعی ۲

۵. از پنجره در عکس‌های خود استفاده کنید

پنجره علاوه بر این‌که یک منبع نور ارزشمند طبیعی است خودش هم می‌تواند سوژه‌ای بسیار مناسب باشد. ممکن است نمایی زیبا در پشت پنجره قرار داشته باشد یا حتی خود پنجره سوژه‌ی اصلی قرار گیرد. در شب می‌توانید با استفاده از نور مهتاب یا چراغ‌های خیابان عکس‌هایی بسیار نوستالژیک و پرحس از پنجره‌ها بگیرید.

عکاسی با موبایل در خانه - پنجره

اگر قصد دارید از منظره‌ای که بیرون پنجره قرار دارد عکس بگیرید سعی کنید بخشی از قاب پنجره یا کل آن را در عکس بگنجانید. این روش زمینه‌ای را در عکس شما ایجاد می‌کند و می‌تواند قابی را در لبه‌های عکس تشکیل دهد.

عکاسی با موبایل در خانه - پنجره ۲

در این عکس ابتدا فوکوس را روی شکوفه‌های صورتی رنگ تنظیم کرده بودیم. ولی سپس متوجه بخار کردن شیشه‌ی پنجره شدیم و فکر کردیم اگر فوکوس را به‌جای درخت روی قطرات آب قرار دهیم احتمالا تصویر جذاب‌تری به دست خواهیم آورد. در آب‌وهوای بارانی می‌توانید با عکس گرفتن از قطره‌های بارانی که روی شیشه‌ی پنجره نشسته‌اند به نتایجی بسیار زیبا برسید.

۶. نورهای مصنوعی را بیازمایید

علاوه بر استفاده از نور طبیعی برای نورپردازی سوژه‌ها می‌توانید از نورهای مصنوعی هم استفاده کنید. چراغ‌ها آشکارترین منابع نور مصنوعی هستند. چراغ‌ها هم می‌توانند به سوژه‌ی شما نوردهی کنند و هم خود سوژه‌های جالبی برای عکاسی هستند. هنگام استفاده از چراغ‌ها رنگ‌مایه‌های مختلفی را که می‌توانید با استفاده از لامپ‌های متفاوت به دست آورید در نظر بگیرید. رنگ‌مایه‌ی چراغ، رنگ کلی تصویر را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 Home-iPhone-Photography-9@2x

لامپ رشته‌ای معمولی به‌کار رفته در این چراغ مطالعه نور گرمی به رنگ نارنجی/زرد تولید می‌کند ولی دیگر انواع لامپ‌ها رنگ‌مایه‌هایی متفاوت دارند. لامپ‌های LED می‌توانند نور سرد آبی رنگ از خود منتشر کنند و لامپ‌های فلورسنت معمولا نوری سبز رنگ دارند.

عکاسی با موبایل در خانه - نور مصنوعی ۲

علاوه بر لامپ‌ها احتمالا منابع نوری مصنوعی دیگری هم در خانه یافت می‌شود که می‌توانید از آن‌ها به شیوه‌هایی جالب برای نورپردازی سوژه‌های خود استفاده کنید. در این عکس صورت کودک تنها توسط نور صفحه نمایش یک آیپد که روبری او قرار داشته روشن شده است. سعی کنید برای نورپردازی سوژه‌ها از گجت‌های الکترونیکی مختلفی نظیر آیفون، لپتاب، چراغ قوه یا حتی نور یخچال استفاده کنید.

عکاسی با موبایل در خانه - شمع

شمع‌ها نوعی درخشش گرم و دوست‌داشتنی تولید می‌کنند که برای افزودن فضای گرم و صمیمی به یک عکس بسیار عالی است.

۷. سوژه را از پشت نوردهی کنید

نوردهی از پشت به زمانی گفته می‌شود که منبع نور در پشت سوژه قرار داشته باشد. می‌توانید از نور پنجره یا یک چراغ برای این منظور استفاده کنید. نوردهی از پشت برای عکاسی سیلوئت ضروری است. برای این کار کافی است سوژه را در برابر منبع نور قرار دهید، فوکوس را روی سوژه قفل کنید و سپس تنظیم نوردهی را تا حدی پایین بیاورید که سوژه به شکل یک سیلوئت تیره در برابر پس‌زمینه‌ی روشن به نظر برسد.

عکاسی با موبایل در خانه - نور از پشت

در این عکس نور چراغ مطالعه به گوشه‌ی اتاق تابانده شده و انعکاس آن از سطح روشن دیوارها تشکیل یک منبع نورانی در پشت چراغ داده است. سپس برای گرفتن عکس تنظیم نوردهی کاهش داده شده تا یک تصویر سیلوئت قدرتمند از شکل چراغ مطالعه تشکیل شود.

عکاسی با موبایل در خانه - نور از پشت ۲

نوردهی از پشت همچنین برای عکاسی از اشیای نیمه‌شفاف هم بسیار مناسب است. نوری که در پشت سوژه قرار دارد از میان جسم عبور کرده و جزییات پنهان و رنگ‌های جالبی را آشکار می‌کند. برای عکاسی از این برگ آن را در برابر پنجره قرار دادیم تا نور خورشید از میان آن عبور کرده و به دوربین برسد.

۸. از سایه‌ها عکاسی کنید

در گوشه‌وکنار خانه به دنبال سایه‌های جالبی بگردید که توسط اشیای معمولی زندگی ساخته شده‌اند. به سادگی می‌توانید با قرار دادن سوژه در برابر یک دیوار و تاباندن نور به سمت آن سایه تولید کنید.

عکاسی با موبایل در خانه - سایه ۱

برای تغییر دادن محل قرارگیری سایه نسبت به سوژه زوایای مختلف تابش نور را امتحان کنید. همچنین می‌توانید شدت سایه را با تغییر دادن فاصله‌ی میان منبع نور، سوژه و سطحی که سایه روی آن تشکیل می‌شود کنترل کنید.

عکاسی با موبایل در خانه - سایه ۲

می‌توانید همانند عکس بالا هم سوژه و هم سایه را در عکس بگنجانید یا مثل عکس پایین تنها از سایه عکس بگیرید. مراقب باشید سایه‌ی خودتان یا گوشی در عکس مشخص نباشد. ممکن است لازم شود برای حذف کردن سایه‌ی خودتان از عکس زوایای مختلفی را بیازمایید.

عکاسی با موبایل در خانه - سایه ۳

۹. به دنبال نقش‌مایه‌ها بگردید

در اشیای خانه خود برای یافتن الگوها و نقش‌مایه‌های جذاب جستجو کنید. پر کردن کادر تصویر با یک نقش‌مایه می‌تواند موجب تولید یک تصویر انتزاعی بسیار منحصربه‌فرد شود.

عکاسی با موبایل در خانه - نقش مایه

این کاسه‌ی شیشه‌ای الگوی پیچیده‌ای داشت که ما قصد داشتیم از آن عکاسی کنیم. پس از این‌که موفق نشدیم با عکاسی از چند زاویه‌ی مختلف به نتیجه‌ی مطلوب برسیم آن را به سمت پنجره گرفتیم و کادر را تنها با بخشی از آن پر کردیم. نوری که از میان شیشه می‌درخشد و ترکیب‌بندی با کادر بسته موجب برجسته شدن بافت و طرح شیشه شده است.

۱۰. از رنگ استفاده کنید

رنگ تاثیر بصری زیادی در تصاویر دارد و می‌تواند واکنش‌های احساسی شدیدی را در بیننده برانگیزد. پر کردن کادر با رنگ سوژه راهی خوب برای تبدیل کردن رنگ به موضوع اصلی عکاسی با موبایل است. این عکس از یک بخاری برقی گرفته شده است. پر کردن کادر با طرح توری فلزی و نوارهای متقارن نارنجی رنگ موجب خلق یک تصویر انتزاعی رنگی با نوعی درخشش گرم و دوست‌داشتنی شده است.

عکاسی با موبایل در خانه - رنگ

یک پروژه‌ی مفرح برای عکاسی با موبایل در داخل خانه می‌تواند عکس گرفتن از تعداد زیادی اشیای هم‌رنگ باشد. پس از آن می‌توانید یک کلاژ از تمام این عکس‌ها بسازید تا مجموعه‌ای از عکس‌ها را با یک تم رنگی یکسان به نمایش بگذارید.

۱۱. عکس‌های پرتره بگیرید

خانه محل خوبی برای عکاسی پرتره است؛ چراکه در خانه فرصت بسیار زیادی دارید تا ترکیب‌بندی‌ها و شرایط نوری مختلف را بیازمایید. می‌توانید از پنجره برای نورپردازی سوژه از جهت‌های مختلف استفاده کنید و نتایج مختلفی به دست بیاورید. در غیاب نور روز سعی کنید سوژه را با استفاده از لامپ یا شمع نورپردازی کنید. اگر کودک یا حیوان خانگی شما برای عکاسی ثابت نمی‌ایستد در خواب از او عکاسی کنید!

عکاسی با موبایل در خانه - پرتره

یادتان باشد تا جای ممکن از پس‌زمینه‌های گیج‌کننده دوری کنید. برای این‌کار می‌تواند موقعیت سوژه را تغییر دهید، زاویه‌ دید خود را عوض کنید یا به سوژه نزدیک‌تر شوید. از نزدیک شدن زیاد به سوژه نهراسید؛ حتی اگر باعث شود تمام سر سوژه در عکس دیده نشود. این نوع ترکیب‌بندی معمولا برای گرفتن عکس‌های پرتره بسیار موثر است.

عکاسی با موبایل در خانه - پرتره ۲

در این تصویر نزدیک رفتن و پر کردن کادر باعث شده تا بافت و جزییات موی گربه به‌خوبی در عکس دیده شود. البته عکس پرتره لزوما نباید همیشه از صورت فرد باشد. دست‌ها، پاها و جواهرات هم سوژه‌هایی عالی هنگام عکاسی از افراد هستند.

۱۲. یک پروژه یا فعالیت را به صورت مستند به تصویر بکشید

عکاسی با موبایل از مراحل مختلف تکمیل یک پروژه یا فعالیت می‌تواند منجر به خلق مجموعه‌ای از تصاویر شود که روایتی را بیان می‌کنند. این پروژه می‌تواند شامل هر نوع فعالیتی باشد که به‌صورت مرحله مرحله پیش می‌رود؛ فعالیت‌هایی نظیر نجاری، بازی کردن کودکان یا حتی پختن یک کیک و نمونه‌هایی دیگری شبیه این‌ها. یک روش عالی برای نمایش دادن مجموعه‌ای از عکس‌ها کنار هم قرار دادن آن‌ها و ساختن کلاژ است.

عکاسی با موبایل در خانه - کلاژ

این کلاژ که از ترکیب ۴ عکس ساخته شده مراحل مختلف رنگ زدن تعدادی قاب قدیمی را نشان می‌دهد. این مجموعه عکس‌ها پروسه و جزییات فعالیت را از ابتدا تا انتها ثبت کرده‌اند.

۱۳. از پوسیدگی‌ها و بافت‌ها عکس بگیرید

ما به عکاسی از اشیایی که سالخوردگی و زوال را نشان می‌دهند علاقه داریم. این نوع سوژه‌ها دارای بافت‌های جذابی هستند که به عکس شما روح بخشیده و کیفیتی لمس شدنی به آن می‌بخشند.

عکاسی با موبایل در خانه - بافت

درهای قدیمی، رنگ پوسته‌پوسته‌شده، لوله‌های زنگ‌زده و تار عنکبوت‌ها همگی سوژه‌هایی مناسب برای این نوع عکاسی هستند. بافت این سوژه‌ها حواس انسان را تحریک می‌کند؛ به‌ویژه اگر از نمای بسیار نزدیک عکاسی کنید و جزییات پوسیدگی و بافت سوژه را نشان دهید.

عکاسی با موبایل در خانه - زوال

ما به‌سختی متوجه حشره‌ای شدیم که در طاقچه‌ی پنجره‌ی این ایوان قدیمی بود، ولی عکاسی از آن با نمای بسته و استفاده از نور طبیعی پنجره منجر به خلق تصویری واقعا قدرتمند شد.

۱۴. خلاقانه بیندیشید

کلید اصلی برای گرفتن عکس‌های موبایلی خوب در خانه اندیشه‌ی خلاق و آزمودن تکنیک‌های مختلف است. اخیرا ما عکاسی با موبایل از میان اجسام مختلف شیشه‌ای را آزمودیم و به نتایج جالبی دست یافتیم.

عکاسی با موبایل در خانه - خلاقیت

این عکس از یک گل ارکیده و از میان یک لیوان شیشه‌ای سبز رنگ گرفته شده است. این کار موجب شده تا کادری منحصربه‌فرد در لبه‌های تصویر تشکیل شود و خطوط چشم را به سمت سوژه‌ی اصلی یعنی گل بکشند که در وسط تصویر قرار دارد. همچنین شیشه به شکلی جالب باعث اعوجاج برگ‌ها شده است.

برای رسیدن به خلاقیت بیشتر در عکاسی باید به چیزهای غیرمعمول فکر کنید. در خانه به‌دنبال فرصت‌های خلاقانه بگردید و تکنیک‌های مختلف را آزمایش کنید تا زمانی‌که به نتایج مطلوب برسید.

تمرین عکاسی با موبایل در خانه

اگر این نکات برای شما الهام‌بخش بوده‌اند هر زمان که در خانه بودید و کاری نداشتید سعی کنید برای خود یک چالش عکاسی با موبایل ترتیب دهید و در طول یک ساعت هرقدر که می‌تواند عکس بگیرید. می‌توانید برای استفاده از نورهای مختلف در زمان‌های متفاوتی از روز عکس بگیرید یا چالش خود را به یک موضوع یا دست‌مایه‌ی خاص نظیر سایه‌ها، اشیای آشپزخانه، گل‌ها یا حتی یک رنگ مشخص محدود کنید. تجربه کنید، زیاد عکس بگیرید و مهم‌تر از همه لذت ببرید!

منبع: iPhone Photography School

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar مینو

    مرسی از مطلبتون خیلی مفید بود این بحث عکاسی با موبایل توی خونه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه