ارتباط با سطح‌نشین ویکرام دقایقی پیش از فرود بر سطح ماه قطع شد

۱۶ شهریور ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
سطح‌نشین ویکرام

نیمه‌شب گذشته قرار بود سطح‌نشین ویکرام (Vikram)،‌ بخشی از ماموریت چاندرایان ۲ سازمان پژوهش‌های فضایی هند (ISRO)، فرودی نرم را بر سطح ماه تجربه کند. با این حال هند ارتباط خود را با این سطح‌نشین تنها دقایقی پیش از فرود از دست داد.

فرود سطح‌نشین ویکرام طبق برنامه پیش می‌رفت و وضعیت این سطح‌نشین تا ارتفاع ۲/۱ کیلومتری از سطح ماه رصد می‌شد. تا این که ارتباط این فضاپیما با اتاق کنترل قطع شد. مسئولان سازمان پژوهش‌های فضایی هند اعلام کرده‌اند که در حال بررسی داده‌های مربوط به فرود این سطح‌نشین هستند. هنوز زمان دقیقی برای اعلام وضعیت نهایی سطح‌نشین ویکرام مشخص نشده است.

به نظر می‌رسد سطح‌نشین ویکرام حدود یک کیلومتر از مسیر تعیین شده برای فرود در نقطه هدف دور بوده است. قرار بود سطح‌نشین ویکرام در حوالی قطب جنوب ماه فرود بیاید. محل تعیین شده برای فرود این سطح‌نشین جنوبی‌ترین نقطه‌ای بود که تا کنون برای فرود یک فضاپیما در سطح ماه انتخاب شده بود.

شب گذشته Narendra Modi، نخست وزیر هند، نیز در زمان فرود در اتاق کنترل حضور داشت.

گپ و گفت نخست وزیر هند با رییس سازمان پژوهش‌های فضایی این کشور پس از قطع شدن ارتباط با سطح‌نشین ویکرام.
Credit: ISRO

او درباره‌ی تلاش‌های سازمان پژوهش‌های فضایی هند و تقدیر از دانشمندان این کشور در توییتی نوشت: «هند به دانشمندان خود افتخار می‌کند. آن‌ها همیشه بهترین تلاش خود را برای افتخار هند انجام داده‌اند. این لحظاتی است که باید در آن شجاعت نشان داد، و ما شجاع خواهیم بود». او همچنین در ادامه گفت: «ما کماکان امیدوار خواهیم ماند و به تلاش در برنامه فضایی‌مان ادامه خواهیم داد».

البته در صورت ناموفق بودن فرود سطح‌نشین ویکرام بر سطح ماه این پایان ماموریت چاندرایان ۲ نخواهد بود. این ماموریت از یک سطح‌نشین،‌ یک ماه‌نورد و یک مدارگرد تشکیل شده است. مدارگرد چاندرایان ۲ پیش از این با موفقیت وارد مدار ماه شده است و حدود یک سال به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

مدارگرد چاندرایان ۲ در مدار ماه و از ارتفاع صد کیلومتری به کاوش تنها قمر زمین خواهد پرداخت. این مدارگرد در مجموع با کمک هشت ابزار علمی و دوربین ماه را زیر نظر خواهد گرفت.

هند برنامه‌های خود برای سومین ماموریت به سمت ماه را نیز اعلام کرده است. ماموریتی که چاندرایان ۳ نام دارد و قرار است در سال ۲۰۲۴ به فضا پرتاب شود. در این ماموریت نیز همانند ماموریت چاندرایان ۲ یک ماه‌نورد حضور خواهد داشت.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از فرود سطح‌نشین ویکرام بر سطح ماه.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. amin

    دقیقا چرا کشورا ماه نورد میفرستن؟!
    دقیقا دنبال چی میگردن؟

    1. به کمک ماه‌نورد می‌شه با دقت بسیار بیشتری سطح ماه رو بررسی کرد (نسبت به مدارگرد) و ماه‌نورد می‌تونه کمک زیادی بکنه به کاوش سطح ماه. همون‌طور که مریخ‌نوردهای مختلفی در سال‌های اخیر به سطح مریخ ارسال شدند و به نتایج بسیار مهمی رسیدند. لینک زیر یک نمونه از یافته‌های اخیر ماه‌نورد چانگ‌ای ۴ چین است:
      https://www.digikala.com/mag/%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d8%b9%d8%ac%db%8c%d8%a8-%d8%af%d8%b1-%d9%86%db%8c%d9%85%d9%87-%d9%be%d9%86%d9%87%d8%a7%d9%86-%d9%85%d8%a7%d9%87-%da%86%d8%a7%d9%86%da%af-%d8%a7%db%8c-%db%b4/

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه