قوانین سخت‌گیرانه چین برای تولید خودروهایی که سوخت فسیلی مصرف می‌کنند

۲۱ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

تولید خودروهای الکتریکی به یکی از جریان‌های روز بازار در سال‌های گذشته تبدیل شده است و فراگیرتر شدن این خودروها باعث شده بعضی از کارشناسان درباره مشکلاتی هشدار دهند که در سال‌های آینده برای بعضی از تولیدکننده‌های خودروهایی که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند بوجود خواهد آمد. حال در یکی از جدیدترین اقدامات محدودکننده برای این خودروها، چین اعلام کرده خودروسازانی که قصد تولید خودروهایی را دارند که با سوخت فسیلی کار می‌کند ابتدا باید به یک امتیاز جدید در شاخص‌های آلودگی دست پیدا کنند. طبق این شاخص‌ها خودرو باید امتیازی داشته باشد که به معنای آلایندگی صفر یا آلایندگی پایین است. این قوانین برای خودروسازانی اعمال خواهد شد که بیش از ۳۰ هزار خودرو در سال تولید می‌کنند.

چین پیش از این هم از برنامه‌ای برای ممنوع کردن فروش این خودروها خبر داده بود. برنامه‌ای که از نظر کارشناسان بسیار جاه‌طلبانه به نظر می‌رسد. ظاهرا این حرکت جدید نوعی مصالحه میان دولت و خودروسازان است تا از طریق آن فرصتی به این تولیدکننده‌ها داده شود تا خود را با قوانین جدید تطبیق دهند.

بخشی از این قوانین خودروسازان را مجبور می‌کند که به سمت تولید خودروهای الکتریکی حرکت کنند. براساس این قوانین تا سال ۲۰۱۹ باید حداقل ۱۰ درصد خودروهای تولیدی این کارخانه‌ها الکتریکی باشد. این میزان تا سال ۲۰۲۰ باید به ۱۲ درصد خودروهای تولیدی برسد.

کشور چین مدت‌ها است با آلودگی شدید هوا بویژه در شهرهایی مثل شانگهای و پکن روبرو است؛ موضوعی که باعث شده این کشور علاقه زیادی به از رده خارج کردن خودروهایی داشته باشد که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند. ظاهرا چین به کشورهایی مثل فرانسه و بریتانیا پیوسته که قصد دارند تا سال ۲۰۴۰ فروش خودروهایی که سوخت فسیلی مصرف می‌کنند را ممنوع کنند.

چین پیش از این هم از برنامه‌ای برای ممنوع کردن فروش این خودروها خبر داده بود. برنامه‌ای که از نظر کارشناسان بسیار جاه‌طلبانه به نظر می‌رسد. ظاهرا این حرکت جدید نوعی مصالحه میان دولت و خودروسازان است تا از طریق آن فرصتی به این تولیدکننده‌ها داده شود تا خود را با قوانین جدید تطبیق دهند.

هوندا که قصد دارد سال آینده در چین خودروهای الکتریکی بفروشد اعلام کرده تلاش می‌کند خود را با این محدودیت‌ها وفق دهد و به میزان لازم خودروی الکتریکی  بفروشد. سایر شرکت‌های داخلی چین هم دستی بر آتش تولید خودروی الکتریکی دارند و احتمالا تلاش می‌کنند با افزایش تولید این مدل‌ها سهم خود از بازار را افزایش دهند.

سال‌ها بود که کارشناسان درباره اهمیت و گستردگی بازار چین به اظهارنظر می‌پرداختند اما در حال حاضر این کشور به بزرگترین بازار خودروی جهان تبدیل شده و به همین دلیل هم خودروسازان خارجی مثل هوندا به این سرعت اعلام کرده‌اند که از قوانین جدید دولت چین پیروی خواهند کرد.

‌‌

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar امیر رازقی

    خوش به حاله مردم چین ، کاش ماهم چینی بودیم حداقل دولت برای مردمش احترام قائل میشد پرفروش ترین ماشین تو چین فلکس واگن هستش ماشینهای ژاپنی و هیبریدی الکتریکی از بهترین برندها تولید میشه بعد چانگان ، گک کونو و چنتا اسمه دیگه که نمیشه تلفظ کرد سهم ماست.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه