۵ روش برای کم کردن گوشت در رژیم غذایی

۹ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
مصرف گوشت

در سال‌های اخیر بسیاری از افراد تلاش دارند مصرف گوشت را در برنامه غذایی خود کاهش دهند. کاهش مصرف گوشت معمولا به جهت بهبود سلامت، حمایت از محیط زیست، تغییر ذائقه غذایی یا حتی برای حذف سو استفاده از حیوانات انجام می‌گیرد. ولی با این وجود اطلاع از نوع مصرف صحیح و سالم و نحوه تغییر رژیم غذایی برای قشر وسیعی از مردم ناشناخته است.

میزان گوشت قرمز لازم برای بدن

کاهش مصرف گوشت ممکن است احتمال ابتلا به فشار خون بالا، کلسترول زیاد خون و مشکلات اسید اوریک را کاهش دهد. ولی کاهش این ماده غذایی، حتی برای افرادی که عادت به مصرف زیاد گوشت ندارند، تغییر بزرگی در رژیم غذایی محسوب می‌شود. به همین دلیل است که باید با استفاده از روش‌ها و استراتژی‌های صحیح و به صورت تدریجی اقدام به کاهش مصرف گوشت کنید. با پیش گرفتن این روند به سادگی می‌توانید عادت‌های جدید غذایی را به زندگی خود بیاورید.

بدانید که مصرف گوشت برای سلامتی ضروری نیست

میزان مصرف گوشت در دنیا

در سراسر دنیا این باور وجود دارد که گوشت قرمز برای سلامت کلی بدن ضرورت دارد، ولی این گفته فقط یک افسانه است. زیرا طیف گسترده‌ای از مواد غذایی متنوع وجود دارند که می‌توانند مواد مغذی لازم و ضروری و نیاز بدن به آنها را تامین کنند. یکی از روش‌های پیشنهادی کاهش مصرف گوشت، کاهش دفعات پخت آن در طول هفته و همچنین کم کردن حجم هر وعده از غذا است. به یاد داشته باشید که گوشت تنها شامل گوساله و گوسفند (گوشت قرمز) و پرندگان مانند مرغ و خروس (گوشت سفید) نمی‌شود، بلکه سوسیس و کالباس و دیگر فرآورده‌های گوشتی و کارخانه‌ای نیز در این دسته قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: نان برای سلامتی و افزایش عمر بهتر از گوشت است

سبزیجات، حبوبات و غلات برای سلامتی بهترین هستند

مصرف سبزیجات

واقعیت این است که با کاهش مصرف گوشت باید مصرف مواد غذایی دیگر را افزایش دهید. این عمل موجب می‌شود سهمیه مواد مغذی موجود در گوشت را از دیگر خوراکی‌ها به دست آورید. افزایش مصرف خوراکی‌ها باید در قالب سبزیجاتی باشند که آهن و پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کنند. بنابراین باید مصرف عدس که یکی از منابع فوق العاده پروتئین، فیبر، ویتامین ب، مواد معدنی و آهن محسوب می‌شود را بیشتر کنید. البته مواد غذایی کامل دیگری مانند لوبیا، دانه سویا و غلاتی مثل برنج، جو و گندم نیز برای این منظور مفید هستند.

بیشتر بخوانید: ۲۲ خوراکی سرشار از فیبر که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید

مصرف گوشت را از طریق برنامه خرید هفتگی کم کنید

سبزیجات سالم

یکی از روش‌های ساده برای کاهش مصرف گوشت، خرید نکردن است. اگر گوشتی در خانه وجود نداشته باشد، شما هم آن را مصرف نمی‌کنید! پس سعی کنید سبزیجات، میوه و حبوبات بیشتری را در زمان خرید هفتگی خود از سوپرمارکت تهیه کنید. اگر با دقت بیشتری به سوپر مارکت و میوه فروشی‌ها سر بزنید، حتما از تنوع بسیار محصولات آنها شگفت‌زده می‌شوید. باید بدانید که تعداد بسیار زیادی از انواع غذا نیز با این مواد گیاهی آماده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: آیا گیاه‌خوار یا گوشت‌خوار بودن ربطی به گروه خونی ما دارد؟

مصرف گوشت را قدم به قدم کم کنید

میزان گوشت قرمز لازم برای بدن

همان‌طور که اشاره شد، بسیار مهم است که مصرف گوشت را به تدریج کاهش دهید تا در نهایت به هدف تعیین شده خود برسید. برای این منظور نکات زیر را در ذهن داشته باشید:

  • مصرف محصولات گوشتی را از وعده صبحانه حذف کنید.
  • چند بار در هفته سبزیجات بخورید و آن را با سوسیس و کالباس و دیگر محصولات حیوانی جایگزین کنید. سالاد، انواع املت و خوراک سبزیجات گزینه‌های مناسبی هستند.
  • به دنبال دستور پخته‌ای جدید و بدون گوشت باشید. زمانی که ببینید تنوع این نوع غذاها تا چه اندازه زیاد است، انگیزه بیشتری برای کاهش مصرف گوشت پیدا می‌کنید.

بیشتر بخوانید: چطور سالاد فتوش درست کنیم؟

مصرف مرغ

اگر با هدف سلامت بدن به فکر کاهش مصرف گوشت هستید، بهترین استراتژی استفاده از محصولات گوشتی کم‌چرب و لخم مانند بوقلمون و مرغ است. ولی اگر قصد دارید گیاهخوار یا وگان شوید، باید مصرف گوشت را تا کاهش دهید که در نهایت هیچ یک از محصولات گوشتی و حیوانی در رژیم غذایی‌تان وجود نداشته باشد. البته با توجه به نوع سیستم گیاه‌خواری، میزان مصرف محصولات حیوانی متفاوت خواهد بود. در هر صورت همیشه بهتر است تغییرات عادات زندگی را به تدریج اعمال کنید تا بدن بتواند با این تغییرات همسان شود.

بیشتر بخوانید: چطور یک وگان شویم؟

به جای گوشت قرمز، ماهی بخورید

میزان مجاز مصرف گوشت

چنانچه هدف شما از کاهش مصرف گوشت، به دلیل سلامت بدن باشد و قرار نیست عادات و رژیم غذایی گیاهخواران را دنبال کنید، می‌توانید مصرف ماهی بیشتری را در برنامه خود بگنجانید. ماهی جایگزین مناسبی برای بسیاری از دستورهای آشپزی است.

ماهی منبع فوق العاده‌ای از امگا ۳ و روغن‌های سالم محسوب می‌شود و به همین دلیل یکی از محصولات حیوانی توصیه شده برای مصرف جایگزین دیگر گوشت‌ها است. ماهی هامور (سرده)، ماهی شانک و ماهی هیک چربی کمی دارند و سالم‌تر هستند.

بیشتر بخوانید: از سبزی‌پلو ماهی شب عید تا سایر غذاهای دریایی

نتیجه‌گیری

مصرف گوشت

به طور کلی اگر بخواهید عادات غذایی خود را تغییر دهید و مصرف گوشت را کم کنید، به یاد داشته باشید که باید به بدن خود اجازه دهید با تغییرات جدید سازگار شود و به همین دلیل بهتر است این تغییرات را به تدریج اعمال کنید. بعد از آنکه مصرف گوشت را به میزان مورد نظرتان کم کردید، نتایج قابل ملاحظه و ملموسی را مشاهده می‌کنید و احساس بهتری دارید.

منبع: Step To Health

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷ دیدگاه
  1. قادر

    جاااااااااااااااااااان….. کم کنیم……….از این هم کمتر…….مگه داریم……اصلا مگه میشه………..
    بابا ما همین الانش هم ماهی نیم کیلو نمیتونیم بخوریم………..آخه این چه مطلبی..البته باید قشری مرفه میدان انقلاب ندیده های تهران رو هم در نظر بگیریم

  2. Keyvan

    دولت با گران کردن گوشت و اقلام دیگه .کاری کرده که مردم به نون شبشون محتاجن .دیگه چیزی برا کم کردن نموده که.اینو باید بیست سال پیش میگفتید نه الان

  3. saeid_biologist

    یک عده اعتقاد دارند که باید حیوانات بیچاره یک زندگی دردناک در پرورشگاه‌ها داشته باشند و آخرش زجرکش بشن تا اونها از خوردن گوشت لذت ببرند. برای همین بدشون میاد وقتی میخونند که جایگزین‌های زیادی برای گوشت وجود داره.

    1. آراد

      شماها یه دیدگاهی دارید که منم بهش احترام میزارم اما نمیتونم تحمل کنم که دست به دامن تحقیقات تایید نشده یا حتی رد شده ای بشید تا ثابت کنید از لحاظ علمی هم حق با شماست.

  4. dunno, some guy

    in ro ham begam ke giahkhara faghat yek tarafe va ba dide koor nazar midan va age khode khoda ham biayd paeen bege agha goosht bokhorin vali dorost masraf konin, ina baz miyan migan na shoma eshtebah migin. nemoonash akahre hamin maghalaro bekhoonin:
    به طور کلی اگر بخواهید عادات غذایی خود را تغییر دهید و مصرف گوشت را کم کنید، به یاد داشته باشید که باید به بدن خود اجازه دهید با تغییرات جدید سازگار شود و به همین دلیل بهتر است این تغییرات را به تدریج اعمال کنید. بعد از آنکه مصرف گوشت را به میزان مورد نظرتان کم کردید، نتایج قابل ملاحظه و ملموسی را مشاهده می‌کنید و احساس بهتری دارید.
    vallah ma ke ehsasekhoobi ke nadashtim hichi, ehsas mikardim ke kheyli kam energy ham shodim. masalan koohi ro ke man kheyli rahat tooye 1 saat miraftam, bayad be sakhti 2 saat toolesh midadam ta so’ood konam. ino beheshoon begin miyan migan na shoma nemidoonin, varzeshkare giahkhar ham darim. bale darim vali oon koja va baghiye koja. alaki khodetoono gool nazanin, ensanha hanooz anzyme lazem baraye hazm va jazbe protein ro nadaran. man be shakhse ba chand ta doctore dorost o hesabi sohbat kardam. pesar ameye khodam doctoraye sanaye ghazaee dare. dg khod danid.

    1. ایلان ماسک

      اعتراضت قابل قبول نیست. این مقاله درباره منع مصرف گوشت نیست بلکه راه های کاهش مصرف گوشت و جایگزین هاش رو گفته

  5. آراد

    امیدوارم نظرم منتشر بشه. واقعا متاسفم که دیجیکالا همچین مطالب رو که کاملا یک طرافانه نوشته شده منتشر میکنه. اگه میخواهید مطلب عادلانه ای باشه مقاله های هایی رو که در ضرورت مصرف گوشت نوشته شده هم منتشر کنید.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه