میراث میازاکی با صدای ماریون کوتیار

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

انیمیشن «آوریل و جهان شگفت انگیز» (April and the Extraordinary World) ساخته کریستین دمار (Christian Desmares) و فرانک اکنسی (Franck Ekinci) که ۲۵ خرداد سال گذشته در جشنواره بین‌المللی آنسی به نمایش درآمد و جایزه بهترین فیلم این جشنواره را ازان خود کرد، ۶ ام فروردین امسال در IFC Center نیویورک در هر دو نسخه فرانسوی و دوبله انگلیسی به نمایش درآمد. اکران فیلم در روز ۱۳ فروردین در شهر لس‌آنجلس آغاز می‌شود و اکران سرتاسری آن در ایالات متحده یک هفته بعد در تاریخ ۲۰ فروردین شروع خواهد شد.

داستان این فیلم الهام گرفته از یک رمان مصور است که خالق آن هنرمند فرانسوی ژاک تاردی (Jacques Tardi) است. تاثیر هایائو میازاکی (Hayao Miyazaki) کارگردان سرشناس انیمیشن، در بخش‌هایی از فیلم بوضوح احساس می‌شود. مارین کوتیار (Marion Cotillard) هنرمند مشهور فرانسوی نیز صدا‌‌پیشه شخصیت اصلی فیلم، آوریل است.

april2

آوریل و جهان شگفت انگیز در سبک استیم‌پانک (steampunk) که یکی از زیرمجموعه‌های سبک علمی تخیلی است ساخته شده. در این سبک المان‌های تکنولوژیک و طراحی‌های زیبایی‌شناختی الهام گرفته از جهان صنعتی قرن نوزدهم به هم می‌آمیزند. ژانری که در آن شاهد ترکیب فضاهای ویکتوریایی قرن نوزدهم با مفاهیم خیال پردازانه و علمی‌تخیلی هستیم.

داستان فیلم از سال ۱۸۷۰ آغاز می‌شود. فرانسه تحت حکومت ناپلئون‌ها است و فیلم روایتگر ماجرای گم شدن اسرار‌آمیز دانشمندان در طول یک دوره تاریخی ۷۰ ساله است که تا سال ۱۹۴۱ ادامه دارد. در حالی که با ناپدید شدن دانشمندان انسان‌ها از دستاوردها و اختراعات علمی آنها محروم می‌شوند، شخصیت اصلی این انیمیشن- دختری نوجوان به نام آوریل- در جستجوی والدین خود، دو تن از دانشمندان گمشده است. در این فیلم شاهد یک سیر تخیلی از تاریخ هستیم که در آن استعاره‌های فراوانی درباره وابستگی انسان مدرن به نفت، بی تفاوتی دولت‌ها نسبت به از میان رفتن طبیعت و بی‌علاقگی عمومی نسبت به تحقیقات علمی وجود دارد. به این‌ترتیب آنچه ساخته شده اثری است که هم کودکان را به هیجان می‌آورد و هم بزرگ‌سالان را درگیر خود می‌کند.

 

منبع: Theverge

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar پویا

    چند تا از کار های استاد میازاکی هم معرفی کنید، من عاشق انیمیشن های ایشون هستم!
    این انیمیشن هم حتما باید ببینم، خیلی خوب به نظر میاد، مرسی!

  2. Avatar زهرا

    خیلی مطلب خوبی بود. متن عالی نوشته شده بود، مرسی.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه