زمان برای نجات سطح‌نشین ویکرام رو به پایان است

۲۸ شهریور ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
سطح‌نشین ویکرام

نزدیک به دو هفته از زمان تعیین‌شده برای فرود سطح‌نشین ویکرام هند می‌گذرد. این فضاپیما قرار بود ۱۵ شهریور بر سطح ماه فرود بیاید. در روز فرود این فضاپیما بر سطح ماه همه چیز داشت طبق برنامه پیش می‌رفت تا این که ناگهان اعداد روی نمایشگرهای مرکز کنترل سازمان پژوهش‌های فضایی هند متوقف و سکوت در مرکز کنترل حکمفرما شد.

ارتباط با فضاپیما قطع شده بود و تا کنون نیز متخصصان سازمان پژوهش‌های فضایی هند موفق به برقراری ارتباط مجدد با فضاپیما نشده‌اند.

سازمان پژوهش‌های فضایی هند پس از قطع ارتباط ماه‌نشین ویکرام با مرکز کنترل جزئیات چندانی از تلاش‌ها برای نجات این فضاپیما را اعلام نکرده است.

در حال حاضر خورشید در نقطه تعیین‌شده برای فرود سطح‌نشین ویکرام در حال غروب است و به نظر دیگر امیدی برای نجات این فضاپیما وجود ندارد. با این حال طبق اعلام سازمان پژوهش‌های فضایی هند تمام تلاش‌های ممکن برای برقراری ارتباط مجدد با این فضاپیما انجام شده است.

مدارگرد LRO ناسا نیز چند روز پیش از فراز محل تعیین‌شده برای فرود سطح‌نشین ویکرام گذشت. مدارگرد LRO قصد داشت تا از این فضاپیما تصویربرداری کند اما موفق به انجام این کار نشد. گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که تاریکی منطقه مورد نظر مانع از ثبت سطح‌نشین ویکرام شده است.

با این که به نظر باید منتظر اعلام شکست ماموریت سطح‌نشین ویکرام باشیم، در سوی دیگر مدارگرد چاندرایان ۲ در سلامت کامل مشغول فعالیت در مدار ماه است. این فضاپیما تست‌های ابتدایی را با موفقیت پشت سر گذاشته است و طبق برنامه به فعالیت‌های علمی خود ادامه خواهد داد. این دو فضاپیما به همراه هم به سمت ماه پرتاب شده بودند.

سطح‌نشین ویکرام قرار بود به مدت یک روز ماه (حدود دو هفته زمینی) در سطح ماه فعالیت کند. این فضاپیما برای تحمل سرمای شدید ماه طراحی نشده است. بنابراین با فرارسیدن شب در این منطقه از ماه به نظر دیگر باید کار سطح‌نشین ویکرام را تمام شده دانست.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از فرود فضاپیمای ویکرام بر سطح ماه.

Credit: ISRO

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه