با نصب این افزونه‌ها مرورگر کروم خود را قدرت‌مندتر کنید (قسمت سوم)

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

قریب به دو-سوم کاربران وب از کروم به عنوان مرورگر اصلی خود استفاده می‌کنند، ولی تعداد کمی تمام قابلیت‌های اکستنشن‌ها و افزونه‌های آن را به کار می‌گیرند. کروم مرورگر خوبی است اما به هم‌راه این قابلیت‌ها می‌تواند خیلی کار-راه‌انداز‌تر باشد. اگر تا حالا خیلی با افزونه‌های کروم کار نکرده‌اید توصیه می‌کنیم این مجموعه مقاله‌ را دنبال کنید.

Ghostery

اگر برای شما پیش آمده که یک تبلیغ گوگل در همه جای اینترنت دنبال‌تان کند و هر صفحه را که باز می‌کنید پیدایش شود حتما می‌دانید که این سامانه‌های ردگیری آنلاین چقدر می‌توانند فضول و آزارنده باشند. «گوستری» یک راه عالی است برای این‌که ببینید وب‌سایت‌ها از چه امکاناتی جهت ردگیری و جمع‌آوری داده‌های شما استفاده می‌کنند. با ورود به هر سایت روی آیکون این افزونه یک عدد نشان داده می‌شود که مقدار آن مشخص‌کننده‌ی تعداد سرویس‌های ردگیری‌ای است که آن سایت استفاده می‌کند. مثلا در سایت ویکی‌پدیا عدد صفر را می‌بینید. باقی سایت‌ها حداقل چند تایی به کار گرفته‌اند. ولی حالا شما این امکان را دارید که ببینید در هر سایت از چه ابزارهایی برای رصد ترافیک و فروش تبلیغات استفاده شده؛ آن وقت می‌توانید تصمیم بگیرید به کدام‌شان اجازه دهید و جلوی کدام یک را بگیرید. گوستری بی‌نقص نیست؛ بعضی وقت‌ها (شاید به خاطر نحوه‌ی کدنویسی سایت‌ها) باعث بارگذاری نادرست سایت‌ها می‌شود و ناچار می‌شوید خاموش یا متوقفش کنید.

با نصب این افزونه‌ها مرورگر کروم خود را قدرت‌مندتر کنید (قسمت اول)

البته نسخه‌ی جدید آن از یک هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا بتواند تا حد ممکن جلوی این مشکلات را بگیرد. چند وقتی در بین برخی محافل امنیت سایبری نسبت به واقعیت عمل‌کرد این افزونه تردیدهایی مطرح شد؛ این‌که اعداد نشان داده شده تا چه حدی حقیقت دارند وبعد از گرفتن دستور انسداد از کاربر آیا واقعا چنین اتفاقی می‌افتد یا فقط چیزی برای کاربر نمایش داده می‌شود که خیالش را راحت کند؟ تیم گوستری در پاسخ به این تردیدها و جهت نشان دادن صداقت و حقیقت عمل‌کرد افزونه‌ی خود تصمیم گرفتند آن را باز متن کنند تا همگان و به‌ویژه متخصصان از جزئیات پشت پرده‌ی گوستری باخبر شده و حتی در به‌تر شدن آن کمک کنند. جرمی تیلمن مدیر تیم توسعه دهنده گوستری در این باره می‌گوید: «به عنوان یک محصول امنیتی، به‌خصوص محصولی که تلاش دارد پشت پرده‌ی شرکت‌های داده‌کاوی و جمع‌آوری داده را به مردم نشان دهد فکر کردیم خود ما هم باید پیش‌گام باشیم و همه چیز را خیلی شفاف تحت نظر مردم انجام دهیم.» مالک تیم گوستری یک شرکت تولید کننده‌ی مرورگر آلمانی به نام Cliqz است که شرکت موزیلا خود از سرمایه‌گذاران آن محسوب می‌شود؛ به این وصف «گوستری» با یک واسطه زیر مجموعه‌ی «موزیلا» قرار می‌گیرد.

گوستری یکی از پیش‌روهای مقابله با داده‌کاوی و تبلیغات مضر است. نرم‌افزارهای ردگیری برای هر یک از کاربران مدخل و پروفایلی درست می‌کنند و داده‌های مربوط به هر یک را در آن‌جا گرد می‌آورند تا بعدا بتوانند با توجه به سلایق آن‌ها، تبلیغات مناسب را نشان دهند. هدف گوستری جلوگیری از این فرآیند است. در ضمن باید بدانید که عملیات ردگیری سرعت وب‌سایت‌ها را کم می‌کند، باتری دستگاه‌هایی مثل گوشی هوشمند و لپتاپ را زودتر تخلیه می‌کند و از همه مهم‌تر نگرانی‌های زیادی در زمینه‌ی حریم خصوصی به وجود می‌آورد. به هم‌این خاطر در مرورگرهای با شعار امنیت مثل Brave، گزینه‌ی «انسداد ردگیری» به طور پیش‌فرض فعال است.

با نصب این افزونه‌ها مرورگر کروم خود را قدرت‌مندتر کنید (قسمت دوم)

گوستری برای کاربران نهایی رایگان است؛ اما اخیرا راهی برای درآمدزایی پیدا کرده که از قضا در راستای اهداف اصلی شرکت است. تیم آن‌ها در تلاش است ابزاری را در اختیار توسعه دهندگان وب‌سایت‌ها قرار دهد که به وسیله‌ی آن بتوانند اثر نرم‌افزارهای ردگیری را روی عمل‌کرد و سرعت بارگذاری سایت‌های خود بسنجند. علاوه بر این بتوانند از فن‌آوری‌هایی که سایت‌های رقیب برای ردگیری کاربران‌شان استفاده می‌کنند مطلع شوند.

 

What Facebook Thinks You Like

نویسنده‌ی وایرد در تعریف این افزونه این طور می‌گوید: «فیسبوک فکر می‌کند من از عنکبوت‌ها خوشم می‌آید چرا؟ چون یکی از دوست‌هایم در فیسبوک، برادرم هست و او هم نویسنده‌ی یک برنامه‌ی تلویزیونی درباره‌ی این جور جانوران است. فکر می‌کند من خیلی غروب کریسمس را دوست دارم چون فلان کس را دنبال می‌کنم؛ و فکر می‌کند علاقه‌ی خاصی به «چرخ طیار» دارم به خاطر این‌که دوستم اریک در یک گروه موسیقی با این نام حضور دارد. من همه‌ی این‌ها را به لطف این افزونه‌ی ساخت شرکت ProPublica می‌دانم. این افزونه کمکم می‌کند بفهمم فیسبوک درباره‌ی من چه فکری می‌کند و اجازه می‌دهد به درستی یا نادرستی آن‌ها امتیاز دهم.» بد نیست شما هم این افزونه را امتحانی بکنید و ببینید فیسبوک چه‌قدر واقعیت شما را می‌شناسد.

Pocket

در جاهایی کار و زندگی می‌کند که دست‌رسی دائمی به اینترنت ندارید. شغل‌تان طوری است که مدام باید با هواپیما سفر کنید. پس کلی وقت دارید این وسط تلف می‌کند که به شکل‌های مفیدتری می‌تواند گذشته شود. یکی ترجیح می‌دهد کتاب کاغذی بخواند، یکی فیلم و سریال دانلود شده، تماشا می‌کند اما یک راه دیگر هم هست؛ همیشه می‌توانید با استفاده از افزونه‌ی پاکت مطالب و مقاله‌های مورد علاقه‌تان را که فرصت خواندن‌شان را نداشته‌اید ذخیره کنید و در رابط کاربری شسته-رُفته‌ی آن مطالعه کنید. البته باید حواس‌تان باشد اگر می‌خواهید از آن روی موبایل استفاده کنید قبلا از حرکت یک بار عملیات هم‌گام‌سازی را انجام دهید که چیزی جا نیفتد. تازه خود پاکت هم داستان‌ها و مقاله‌هایی را به‌تان پیش‌نهاد می‌دهد یا از مقاله‌هایی که دوستان شما خوششان آمده باخبرتان می‌کند. در محیط پاکت می‌توانید رنگ، اندازه و نوع قلم را تعیین کنید، رنگ پس‌زمینه را عوض کنید یا محیط را برای حالت شب و روز تغییر دهید. هم‌چنین اگر شیفته‌ی پاکت شدید و کلی مطلب در آن ذخیره کردید می‌توانید با تعریف برچسب و گروه‌بندی مطالب، دست‌رسی به آن‌ها را ساده‌تر کنید.

۱Password

نصب یک افزونه‌ی مدیریت گذرواژه به معنای استفاده از یک «مدیر گذرواژه» است که محاسن آن بر کسی پوشیده نیست. همه‌ی نرم‌افزارهای بزرگ مدیریت گذرواژه مثل Dashlane، ۱Password، KeePass و LastPass افزونه‌ی کروم خود را دارند که برای استفاده‌ی آسان‌تر، نصب آن‌ها ضروری است. این افزونه‌ها به عنوان یک مرکز کنترل عمل می‌کنند و به طور خودکار فرم‌های ورود را پر می‌کنند، گذرواژه‌های جدید تولید می‌کنند و مشخصات کارت‌های بانکی را ذخیره می‌کنند. با این‌که هر کدام از این محصولات مدیریت گذرواژه، نرم‌افزارهای مستقل هم ارائه می‌کنند ولی رفت و برگشت به هر کدام از آن‌ها موقع نیاز، سخت است. البته توجه داشته باشید این افزونه‌ها هم مشکلات امنیتی خاص خودشان را دارند و اگر موارد خیلی مهمی دارید به‌تر است به راه‌کارهای دیگری روی بیاورید.

امنیت و حریم خصوصی از موارد مهمی هستند که در بین کاربران وب مغفول مانده؛ شبکه‌های اجتماعی به خصوصی‌ترین موارد زندگی ما دست‌رسی دارند. به هر وب‌سایتی که سر می‌زنیم سعی دارد به هر صورتی که شده متوجه شود چه دوست داریم، چه‌قدر دوست داریم، برای چه دوست داریم و … تا بتواند پول بیش‌تری از این اطلاعات در بیاورد. شما چه افزونه‌های دیگری می‌شناسید که در این راستا مفید و کاربردی باشند؟

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه